Biegły rewident – wpis do rejestru
Chcesz świadczyć usługi biegłego rewidenta? Musisz najpierw uzyskać wpis do rejestru biegłych rewidentów. Dowiedz się jak to zrobić.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Kto może zostać biegłym rewidentem
Wpis do rejestru biegłych rewidentów może uzyskać osoba, która:
- korzysta z pełni praw publicznych oraz ma pełną zdolność do czynności prawnych
- ma nieposzlakowaną opinię i swoim dotychczasowym postępowaniem daje rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu biegłego rewidenta
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe
- ukończyła studia wyższe w Polsce lub zagraniczne studia wyższe uznane w Polsce za równorzędne i włada językiem polskim w mowie i piśmie
- uzyskała uprawnienia biegłego rewidenta
Żeby uzyskać uprawnienia, musisz:
- odbyć
- roczną praktykę w zakresie rachunkowości w państwie Unii Europejskiej oraz co najmniej 2-letnią aplikację w firmie audytorskiej zarejestrowanej w państwie UE pod kierunkiem biegłego rewidenta lub biegłego rewidenta zarejestrowanego w państwie Unii Europejskiej lub
- 3-letnią aplikację w firmie audytorskiej zarejestrowanej w państwie Unii Europejskiej pod kierunkiem biegłego rewidenta lub biegłego rewidenta zarejestrowanego w państwie Unii Europejskiej, albo
- uzyskała zwolnienie z praktyki i aplikacji
- zdać 10 pisemnych egzaminów według określonego zakresu tematycznego
- zdać egzamin dyplomowy
- złożyć ślubowanie.
Przeczytaj jak uzyskać uprawnienia biegłego rewidenta.
Jakie warunki musi spełnić osoba, która ma uprawnienia z innego kraju UE
Do rejestru biegłych rewidentów może być wpisana osoba z uprawnieniami biegłego rewidenta z krajów UE lub państw trzecich, która:
- posiada uprawnienia do przeprowadzania obowiązkowych badań sprawozdań finansowych, uzyskane w innym państwie Unii Europejskiej
- posiada uprawnienia do przeprowadzania obowiązkowych badań sprawozdań finansowych, uzyskane w państwie trzecim, jeżeli spełnia wymagania w zakresie kwalifikacji zawodowych zgodne z warunkami określonymi w ustawie z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (dalej zwanej "ustawą") lub równoważne (na zasadzie wzajemności)
- zda egzamin w języku polskim z prawa gospodarczego obowiązującego w Polsce, w zakresie niezbędnym do wykonywania badań sprawozdań finansowych
- złoży ślubowanie
- złoży wniosek do o wpis do rejestru biegłych rewidentów.
Proces ubiegania się o tytuł biegłego rewidenta trwa zwykle do 4 lat. Składa się na to: roczna praktyka w rachunkowości oraz co najmniej 2-letnia aplikacja w firmie audytorskiej lub 3-letnia aplikacja w firmie audytorskiej, 10 egzaminów pisemnych w Komisji Egzaminacyjnej lub zaliczenie egzaminów uniwersyteckich lub równoważnych oraz egzamin dyplomowy przed tą Komisją.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Dokument należy złożyć po ślubowaniu.
Gdzie załatwisz sprawę
POLSKA IZBA BIEGŁYCH REWIDENTÓW W WARSZAWIE
al. Aleja Jana Pawła II
80,
00-175
Warszawa
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wpis do rejestru biegłych rewidentów
Wniosek o wpis do rejestru biegłych rewidentów należy złożyć do biura Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w formie papierowej lub elektronicznie.
Jeżeli chcesz złożyć wniosek w formie elektroniczne musisz najpierw wypełnić kwestionariusz osobowy. Po akceptacji kwestionariusza przez PIBR otrzymasz login i hasło do systemu elektronicznego, przez który będziesz mógł złożyć wniosek o wpis do rejestru biegłych rewidentów.
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Wniosek o wpis do rejestru biegłych rewidentów, zawiera następujące dane:
- imiona i nazwisko;
- adres zamieszkania wraz z adresem korespondencyjnym;
- datę złożenia ślubowania;
- wykaz załączników;
- oświadczenie o następującej treści: „wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, w celu realizacji zadań statutowych polegających na zapewnieniu właściwego funkcjonowania Krajowej Izby Biegłych Rewidentów i działalności zawodowej biegłych rewidentów”.
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
OryginałJak uzyskać dokument?
Uzyskaj zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru KarnegoDokument możesz złożyć jako:
OryginałTermin
Dokument należy złożyć po ślubowaniu.
Weryfikacja formalna i merytoryczna wniosku
Wyznaczony przez prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów pracownik biura PIBR weryfikuje złożone dokumenty. Gdy wniosek jest kompletny i został zaopiniowany przez Dział Prawny PIBR, pracownik biura PIBR przygotowuje projekt uchwały w sprawie wpisu do rejestru biegłych rewidentów i przekazuje do Komisji ds. ewidencji.
Wydanie decyzji o wpisie do rejestru biegłych rewidentów
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów może:
- podjąć uchwałę o wpisie do rejestru biegłych rewidentów
- podjąć uchwałę w sprawie odmowy wpisu do rejestru biegłych rewidentów
- w przypadku wątpliwości lub zastrzeżeń do treści projektu uchwały, zwrócić wniosek do Komisji ds. ewidencji projekt z rekomendacją dalszego procedowania.
Uchwała jest podpisywana przez Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, a następnie doręczana Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego w terminie 14 dni od dnia jej podjęcia. Uchwała w sprawie wpisu do rejestru biegłych rewidentów jest decyzją administracyjną.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałWpis do rejestru biegłych rewidentów
Wpis do rejestru uważa się za dokonany, jeżeli Polska Agencja Nadzoru Audytowego nie sprzeciwi się wpisowi w terminie 45 dni od dnia otrzymania uchwały. W przypadku decyzji odmawiającej wpisu do rejestru biegłych rewidentów, opłata jest zwracana.
Po uprawomocnieniu się uchwały dane biegłego rewidenta są publikowane w rejestrze biegłych rewidentów na stronach PIBR.
Rejestr biegłych rewidentów obejmuje:
- numer wpisu do rejestru
- imię i nazwisko oraz adres biegłego rewidenta
- obywatelstwo biegłego rewidenta
- formę wykonywania przez biegłego rewidenta zawodu lub informację o niewykonywaniu tego zawodu
- nazwę, adres strony internetowej i adres firmy audytorskiej
- informację o uzyskaniu uprawnień biegłego rewidenta w innym państwie Unii Europejskiej lub państwie trzecim, w tym numer w odpowiednim rejestrze nadany biegłemu rewidentowi przez organ rejestrujący innego państwa Unii Europejskiej lub państwa trzeciego, jeżeli został nadany, oraz nazwę tego organu.
Rejestr zawiera również nazwy i adresy organów odpowiedzialnych za nadzór publiczny, wpis do rejestru, kontrole w ramach systemu zapewniania jakości, prowadzenie kontroli doraźnych i nakładanie kar administracyjnych za naruszenie przepisów.
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów wydaje legitymację biegłego rewidenta zawierającą imię i nazwisko oraz numer legitymacji będący jednocześnie numerem wpisu biegłego rewidenta do rejestru, jako potwierdzenie wpisu do rejestru.
Po uprawomocnieniu się decyzji o wpisie biegły rewident może formalnie rozpocząć pracę w zawodzie.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Legitymacja biegłego rewidenta zawiera następujące dane osobowe: imię i nazwisko oraz numer legitymacji będący jednocześnie numerem wpisu biegłego rewidenta do rejestru.
Termin
Wpis dokonywany jest maksymalnie w ciągu 75 dni.
Ile zapłacisz
400 zł
Opłatę należy wnieść na numer konta Polskiej Izby Biegłych Rewidentów dostępny tutaj.
Ile będziesz czekać
Sprawę załatwisz w ciągu miesiąca, najpóźniej dwóch.
Jak możesz się odwołać
Od decyzji o odmowie wpisu do rejestru biegłych rewidentów przysługuje odwołanie do Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego, za pośrednictwem Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Uchwała, od której nie wniesiono odwołania, jest decyzją ostateczną.
Warto wiedzieć
Przynależność do Izby
Przynależność do Polskiej Izby Biegłych Rewidentów jest obowiązkowa i powstaje po wpisaniu do rejestru biegłych rewidentów.
Aktualizacja danych
Biegły rewident powinien złożyć wniosek o zmiany danych w rejestrze biegłych rewidentów podlegających wpisowi do rejestru w terminie 30 dni od dnia ich zaistnienia.
Wykonywanie zawodu
Biegły rewident, wpisany do rejestru biegłych rewidentów, może wykonywać zawód po uprzednim zawiadomieniu, w formie pisemnej, KRBR o podjęciu i formie wykonywania zawodu, a w szczególności o adresie i nazwie firmy audytorskiej, w imieniu której będzie wykonywał zawód. Aby wykonywać zawód biegłego rewidenta w ramach firmy audytowej trzeba złożyć wniosek o wpis na listę firm audytorskich.
Wykreślenie z rejestru
Jeżeli przestałeś wykonywać zawód biegłego rewidenta i chcesz opuścić samorząd musisz złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru biegłych rewidentów.