Agent ubezpieczeniowy – zmiana danych
Jesteś agentem ubezpieczeniowym i zmieniły się twoje dane, np. nazwisko? Zakład ubezpieczeń, z którym masz zawartą umowę musi zgłosić ten fakt do Komisji Nadzoru Finansowego. Szczegóły znajdziesz poniżej.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Wszelkie zmiany danych objętych wpisem do rejestru agentów ubezpieczeniowych zgłasza zakład ubezpieczeń. Zakład ubezpieczeń ma obowiązek zapewnienia zgodności danych dotyczących agentów ubezpieczeniowych wpisanych na jego wniosek do rejestru agentów ubezpieczeniowych ze stanem faktycznym.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Wniosek trzeba złożyć nie później niż 7 dni od dnia otrzymania wiadomości o zmianie danych.
Gdzie załatwisz sprawę
URZĄD KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO
ul. Piękna
20,
00-549
Warszawa
Co zrobić krok po kroku
Zakład składa wniosek o zmianę wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych
Wnioski o zmianę wpisu składa zakład ubezpieczeń na formularzu udostępnionym nieodpłatnie w systemie teleinformatycznym KNF i podpisuje Profilem Zaufanym (PZ).
Jeśli osoba uprawniona do złożenia wniosku nie posiada danych wymaganych do uzyskania PZ, może złożyć wniosek w formie pisemnej z wykorzystaniem formularza elektronicznego w postaci wydruku.
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
We wniosku o zmianę danych w rejestrze zakład ubezpieczeń podaje informacje, które uległy zmianie.Dokument możesz złożyć jako:
OryginałDokument możesz złożyć jako:
OryginałDo wniosku o zmianę wpisu dołącza się:
- oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że:
- dane, których zmiany dotyczy wniosek, są zgodne ze stanem faktycznym oraz że wniosek został sporządzony na podstawie informacji i dokumentów, o których mowa w § 4 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, z których wynikają wnioskowane zmiany
- osoby fizyczne mające wykonywać czynności agencyjne oraz osoby wymienione w art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, których danych dotyczy wniosek, spełniają warunki określone w art. 19 ust. 1 ustawy
- potwierdzenie zapłacenia opłaty skarbowej w formie PDF
Termin
Wniosek trzeba złożyć nie później niż 7 dni od dnia otrzymania wiadomości o zmianie danych.
Urząd sprawdza wniosek
KNF sprawdzi sporządzony przez zakład ubezpieczeń wniosek. W przypadku braków lub błędów zakład otrzyma informację w systemie internetowym. Po poprawieniu błędów, zakład ponownie składa skorygowany wniosek.
Twoje dane zostaną zmienione
Po dokonaniu zmiany wpisu, najpóźniej w terminie 14 dni, KNF poinformuje o tym zakład ubezpieczeń. Informacja zostanie przekazana w formie elektronicznej.
KNF odmówi zmiany wpisu, jeżeli warunki określone w art. 19 ust. 3 ustawy nie zostaną spełnione przez:
- osoby fizyczne, przy pomocy których mają być wykonywane czynności agencyjne
- agenta ubezpieczeniowego
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałIle zapłacisz
- 110 zł – jeżeli zmiana nastąpi na wniosek zakładu ubezpieczeń w związku z zawarciem umowy agencyjnej z agentem ubezpieczeniowym, który został wpisany do rejestru na uprzedni wniosek innego zakładu ubezpieczeń
- 55 zł – pozostałe zmiany
Opłatę skarbową za wpis do rejestru wpłać na konto Urzędu Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy. Sprawdź numer konta.
Ile będziesz czekać
Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).
Jak możesz się odwołać
Jeśli KNF wyda ci decyzję o odmowie wpisu, możesz złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek złóż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji o odmowie.
Warto wiedzieć
Wnioski o zmianę danych wpisanych do rejestru agentów ubezpieczeniowych, jak i wpis do rejestru i wykreślenie z rejestru składane są przez zakład ubezpieczeń. Agent ubezpieczeniowy może jedynie złożyć wniosek do Komisji Nadzoru Finansowego o udzielenie informacji z rejestru.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej