Inżynier budownictwa, technik budownictwa – wpis na listę członków izby inżynierów budownictwa
Posiadasz uprawnienia budowlane i chcesz pełnić samodzielną funkcję techniczną w budownictwie: wykonywać projekty budowlane, być kierownikiem budowy lub sprawować nadzór autorski lub inwestorski? Musisz zostać członkiem okręgowej izby inżynierów budownictwa. Poniżej dowiesz się jak to zrobić.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- listownie
podczas wizyty w izbie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Do czego potrzebny jest wpis na listę członków izby inżynierów budownictwa
Jeśli chcesz wykonywać samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, to musisz wpisać się na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego. Dopiero po uzyskaniu wpisu możesz, w zależności od rodzaju posiadanych uprawnień:
- projektować, sprawdzać projekty budowlane i techniczne
- sprawować nadzór autorski
- być kierownikiem budowy lub kierownikiem robót budowlanych
- kierować wytwarzaniem konstrukcyjnych elementów budowlanych oraz sprawować nadzór i kontrolę techniczną wytwarzania tych elementów
- sprawować kontrolę techniczną utrzymania obiektów budowlanych
Kto może zostać wpisany na listę członków okręgowej izby inżynierów budownictwa
Na listę członków okręgowej izby inżynierów budownictwa mogą zostać wpisane osoby, które:
- posiadają uprawnienia budowlane w specjalnościach:
- konstrukcyjno-budowlanej
- inżynieryjnej: mostowej, drogowej, kolejowej, hydrotechnicznej, wyburzeniowej
- instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń: telekomunikacyjnych, cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, elektrycznych i elektroenergetycznych
- posiadają uprawnienia budowlane uzyskane przed 1 stycznia 1995 roku (uprawnienia muszą odpowiadać zakresowi wyżej wymienionych specjalności)
- posiadają uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej nadane przed 1995 roku do:
- projektowania w ograniczonym zakresie
- kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń
- kierowania robotami w ograniczonym zakresie.
Pozostali architekci, jeśli chcą wykonywać samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, muszą wpisać się na listę członków okręgowej izby architektów:
- są obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej (albo Norwegii, Islandii, Lichtensteinu lub Szwajcarii) i posiadają decyzję o uznaniu kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu inżyniera budownictwa
- są obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej (albo Norwegii, Islandii, Lichtensteinu lub Szwajcarii) i złożyły oświadczenie o zamiarze świadczenia w Polsce usług transgranicznych w zawodzie inżyniera budownictwa. Takie osoby wpisywane są tymczasowo na listę członków okręgowej izby inżynierów budownictwa. Sam wpis jest bezpłatny, natomiast należy zapłacić składki za członkostwo w izbie
- osoby, które uzyskały uprawnienia budowlane po przeprowadzeniu przez Krajową Radę Izby postępowania weryfikującego w sprawie uznania kwalifikacji. Jest to specjalny tryb potwierdzania uprawień budowlanych Osoby te muszą złożyć wniosek o wpis do wybranej okręgowej izby inżynierów budownictwa
Ważne! Osoby posiadające uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej oraz uprawnienia budowlane w innym zakresie lub innej specjalności, mogą wykonywać funkcje wynikające z posiadanych uprawnień, jeśli są członkami dwóch izb: architektów oraz inżynierów budownictwa.
Ponowny wpis na listę członków okręgowej izby inżynierów budownictwa
O ponowny wpis mogą ubiegać się osoby, które zostały skreślone z listy członków:
- na swój wniosek
- wskutek nieopłacenia składek członkowskich za okres 12 miesięcy
Ponowny wpis będzie możliwy po wcześniejszym opłaceniu:
- zaległych składek w wysokości obowiązującej w okresie powstania zaległości
- opłaty wpisowej
- bieżących składek członkowskich oraz ubezpieczenia OC
Uprawnienia do projektowania lub kierowania robotami budowlanymi stanowią również podstawę do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie możesz wykonywać dopiero po otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego wpis na listę członków izby inżynierów budownictwa. Pamiętaj, żeby odpowiednio wcześniej złożyć wniosek o wpis.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- okręgowe izby inżynierów budownictwa
Co zrobić krok po kroku
Przygotuj i złóż wniosek o wpis na listę członków okręgowej izby inżynierów budownictwa
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Przedstaw do wglądu, Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaWniosek składa się do właściwej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa. Do wniosku należy załączyć:
- oryginał lub notarialnie potwierdzona kopia uprawnień budowlanych
- dowód wpłaty wpisowego
- potwierdzenie wpłaty za członkostwo w okręgowej izbie za pół roku albo za rok
- potwierdzenie wpłaty na działalność Krajowej Izby
Ponadto, przedstaw polisę ubezpieczeniową odpowiedzialności cywilnej (OC) albo zapłać opłatę na zbiorowe ubezpieczenie OC oferowane przez izbę.
Termin
Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie możesz wykonywać dopiero po otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego wpis na listę członków izby inżynierów budownictwa. Pamiętaj, żeby odpowiednio wcześniej złożyć wniosek o wpis.
Okręgowa rada izby sprawdzi, czy twój wniosek jest kompletny
Jeśli wniosek ma braki – na przykład nie dołączysz wszystkich dokumentów, okręgowa rada izby wezwie cię do ich usunięcia. Na poprawki będziesz mieć co najmniej 7 dni – licząc od dnia, w którym otrzymasz wezwanie. Jeżeli nie usuniesz braków w podanym terminie, izba pozostawi sprawę bez rozpoznania, czyli nie załatwi twojej sprawy.
Jeżeli nie zapłacisz opłat za wpis, okręgowa rada izby wyznaczy ci termin do zapłaty. Będzie to od 7 do 14 dni. Jeśli nie zapłacisz w wyznaczonym terminie, izba nie wpisze cię na listę członków i zwróci ci wniosek.
Otrzymasz uchwałę w sprawie wpisu na listę członków izby inżynierów budownictwa
Izba sprawdzi, czy posiadasz uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności i zakresie, umożliwiające wpis na listę członków. Uchwała zostanie wysłana do ciebie pocztą za poświadczeniem odbioru. Możesz też odebrać ją osobiście w siedzibie okręgowej izby.
Jeśli nie spełniasz warunków, okręgowa rada izby podejmie uchwałę o odmowie wpisu na listę członków. Taka uchwała musi być uzasadnionai zawierać informację o trybie, formie i terminie odwołania.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałOtrzymasz zaświadczenie o członkostwie w izbie inżynierów budownictwa
Izba inżynierów budownictwa wyda ci zaświadczenie o członkostwie w izbie po:
- wpisaniu cię na listę członków okręgowej izby inżynierów budownictwa
- sprawdzeniu, że opłacono składki członkowskie
- potwierdzeniu, że posiadasz ubezpieczenie OC
W zaświadczeniu podany będzie termin jego ważności. Zaświadczenie możesz również samodzielnie wydrukować po zalogowaniu się na portalu PIIB.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałIle zapłacisz
- 100 zł – za wpis na listę członków
- 174 zł albo 348 zł – składka członkowska za członkostwo w okręgowej izbie (opłatę płacisz z góry za pół roku albo za cały rok)
- 72 zł – składka członkowska na działalność Krajowej Izby (opłatę płacisz z góry za rok)
- 75 zł – opłata za ubezpieczenie OC (jeśli skorzystasz ze zbiorowego ubezpieczenia OC oferowanego za pośrednictwem izby)
Informacje o twoich numerach kont, na które masz dokonać wpłaty, dostaniesz w okręgowych biurach izb. Dowody zapłaty dołącz do wniosku o wpis.
Ile będziesz czekać
Wpis otrzymasz maksymalnie w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (średnio na wpis czeka się około miesiąc).
Jak możesz się odwołać
Od uchwały o wpisie na listę członków okręgowej izby inżynierów budownictwa możesz odwołać się do Krajowej Rady Izby. Masz na to 30 dni – licząc od dnia otrzymania uchwały.
Ponadto, możesz złożyć skargę do sądu administracyjnego:
- na uchwałę o wpisie na listę członków
- w przypadku niepodjęcia uchwały przez okręgową radę izby w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o wpis
- niepodjęcia uchwały przez Krajową Radę Izby w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania
Warto wiedzieć
Uprawnienia budowlane
Zobacz jak uzyskać uprawnienia budowlanych w izbie inżynierów budownictwa.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
- Regulamin Krajowej Rady Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa poprawiony i uzupełniony przez XIX Krajowy Zjazd PIIB 17-20 czerwca 2020 r.
- Ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
- Regulamin postępowania przy ustaniu, zawieszaniu i wznawianiu członkostwa w Polskiej Izbie Inżynierów Budownictwa
- Zasady Gospodarki Finansowej Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa poprawione i uzupełnione przez XIV Krajowy Zjazd Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa 20 czerwca 2015 r.