Uzyskaj wpis grupowej praktyki lekarskiej do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Lekarze i lekarz dentyści mogą prowadzić praktykę zawodową w formie spółki, jako grupowa praktyka lekarska. W tym celu muszą uzyskać wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Sprawdź jak to zrobić.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Co to jest Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą
Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) to elektroniczny rejestr, w którym można znaleźć informacje o lekarzach i lekarzach dentystach wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej. W rejestrze znajdują się też dane innych podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Przejdź do wyszukiwarki praktyk zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów.
Rejestr – dla praktyk zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów – prowadzą okręgowe izby lekarskie właściwe dla miejsca wykonywania praktyki. Dla członków wojskowej izby lekarskiej organem rejestrowym jest Wojskowa Izba Lekarska.
Sprawdź dane kontaktowe organów rejestrowych dla praktyk lekarzy i lekarzy dentystów.
Działalność lecznicza jest działalnością regulowaną. To oznacza, że lekarz lub lekarz dentysta, który chce założyć praktykę lekarską i rozpocząć działalność leczniczą musi najpierw uzyskać wpis do RPWDL.
W jakiej formie może być wykonywana grupowa praktyka
Grupowa praktyka lekarzy i lekarzy dentystów musi być prowadzona jako działalność gospodarcza.
Może to być:
- spółka cywilna – czyli umowa o wspólnym działaniu zawarta przez lekarzy lub lekarzy dentystów, którzy są przedsiębiorcami wpisanymi do CEIDG
- spółka jawna
- spółka partnerska
Podejmując decyzję o tym, jaką spółkę założyć, aby świadczyć usługi lecznicze w ramach grupowej praktyki, zwróć uwagę na cechy charakterystyczne danej spółki i wybierz tę formę, która najbardziej odpowiada twoim potrzebom.
Jakie usługi można świadczyć w ramach grupowej praktyki
W ramach grupowej praktyki lekarskiej mogą być udzielane przez lekarzy i lekarzy dentystów, świadczenia zdrowotne ogólnolekarskie, ogólnodentystyczne lub specjalistyczne. Praktyka może być prowadzona wspólnie przez lekarzy i lekarzy dentystów.
Jakie warunki musisz spełnić aby wykonywać zawód w ramach grupowej praktyki lekarskiej
Aby wykonywać zawód w ramach grupowej praktyki lekarskiej, lekarz lub lekarz dentysta:
- musi posiadać prawo wykonywania zawodu
- nie może być zawieszony w prawie wykonywania zawodu ani ograniczony w wykonywaniu określonych czynności zawodowych
- nie może być ukarany karą zawieszenia prawa wykonywania zawodu
- nie może być pozbawiony możliwości wykonywania zawodu prawomocnym orzeczeniem środka karnego zakazu wykonywania zawodu albo zawieszony w wykonywaniu zawodu zastosowanym środkiem zapobiegawczym
- musi dysponować pomieszczeniem odpowiadającym wymaganiom ustawowym, w którym będą udzielane świadczenia zdrowotne, wyposażonym w produkty lecznicze, wyroby medyczne, aparaturę i sprzęt medyczny, odpowiednie do rodzaju i zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- musi uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG)
- musi zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
- w przypadku indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej - musi posiadać specjalizację w dziedzinie medycyny odpowiadającej rodzajowi i zakresowi wykonywanych świadczeń zdrowotnych.
Przeczytaj, jak uzyskać prawo wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
W dowolnym momencie – przed rozpoczęciem działalności leczniczej.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- okręgowe izby lekarskie
- Wojskowa Izba Lekarska
Wniosek o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą możesz złożyć tylko przez internet, za pośrednictwem strony RPWDL.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wpis grupowej praktyki lekarskiej do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Wniosek o wpis możesz złożyć wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony RPWDL. Do złożenia wniosku będzie potrzebny podpis elektroniczny: kwalifikowany podpis elektroniczny albo podpis zaufany
Sprawdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dla użytkowników aplikacji RPWDL.
Do wniosku trzeba dołączyć umowę spółki i listę wszystkich wspólników albo partnerów spółki, ze wskazaniem imion i nazwisk, ich miejsc zamieszkania oraz imienia i nazwiska osoby uprawnionej do reprezentowania spółki.
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Dokument elektronicznyInformacja dodatkowa
Część I wniosku zawiera informacje o spółce wykonującej działalność leczniczą:
- określenie rodzaju wniosku tj. wpis do rejestru
- oznaczenie organu prowadzącego rejestr wraz z kodem okręgowej izby lekarskiej - dane te znajdziesz w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność lecznicza oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru
- nazwę firmy oraz formę prawna w jakiej będzie prowadzona działalność
- imię i nazwisko osoby uprawnionej do reprezentowania spółki
- dane teleadresowe spółki,
- listę lekarzy/lekarzy dentystów, wspólników lub partnerów spółki
- datę rozpoczęcia działalności leczniczej.
Część II wniosku zawiera informację o wspólnikach albo partnerach spółki:
- imię i nazwisko
- kod okręgowej izby lekarskiej
- numer wpisu do okręgowego rejestru lekarzy i lekarzy dentystów
- numer prawa wykonywania zawodu
- Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP)
- posiadane specjalizacje, w przypadku specjalistycznej praktyki lekarskiej
- kod rodzaju praktyki zawodowej
- zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
- dane teleadresowe miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych
- datę rozpoczęcia działalności leczniczej w ramach grupowej praktyki.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Dokument elektronicznyInformacja dodatkowa
Oświadczenie zawiera następującą treść:
Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny oświadczam, że:
- dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą są kompletne i zgodne z prawdą;
- znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności leczniczej w zakresie objętym składanym wnioskiem określone w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
- nie prowadzę hurtowni farmaceutycznej, hurtowni farmaceutycznej produktów leczniczych weterynaryjnych, apteki ogólnodostępnej ani punktu aptecznego, a także nie wystąpiłem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na ich prowadzenie;
- nie zajmuję się pośrednictwem w obrocie produktami leczniczymi ani nie wystąpiłem z wnioskiem o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 73a ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.
Ponadto oświadczenie zawiera:
- imię i nazwisko, nazwę albo firmę wnioskodawcy, adres jego miejsca zamieszkania albo siedziby;
- oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
- podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałTermin
W dowolnym momencie – przed rozpoczęciem działalności leczniczej.
Organ oceni wniosek formalnie i merytorycznie
Organ prowadzący rejestr zweryfikuje poprawność oraz kompletność złożonych przez ciebie dokumentów.
Jeśli dokumenty nie będą spełniały wymagań formalnych, organ wezwie cię do uzupełnienia braków. Termin na dokonanie wpisu do rejestru będzie biegł na nowo od daty uzupełnienia wniosku lub załączników. Na poprawki będziesz miał 7 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania. Jeśli nie uzupełnisz braków, twój wniosek nie zostanie rozpatrzony.
Po weryfikacji formalnej nastąpi weryfikacja merytoryczna, podczas której organ oceni, czy zostały spełnione wszystkie wymagania do uzyskania wpisu praktyki lekarskiej do rejestru.
Organ rejestrowy wpisze praktykę lekarską do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą
Organ prowadzący rejestr, po weryfikacji złożonych dokumentów, wpisze praktykę do RPWDL i wyda zaświadczenie o wpisie.
Zaświadczenie jest wystawiane w postaci elektronicznej i generowane z systemu teleinformatycznego w sposób umożliwiający jego wydruk. Nie wymaga podpisu ani pieczęci. Organ prowadzący rejestr przekaże ci, na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku, informację o wydaniu zaświadczenia oraz dane umożliwiające pobranie zaświadczenia z systemu teleinformatycznego.
Pamiętaj, że organ prowadzący rejestr może odmówić wpisu, jeśli któryś ze wspólników nie spełnia warunków prowadzenia praktyki lekarskiej.
Odmowa wpisu do rejestru następuje w drodze uchwały organu prowadzącego rejestr.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
Oryginał, Dokument elektronicznyInformacja dodatkowa
Zaświadczenie o wpisie zawiera:
1) numer zaświadczenia;
2) oznaczenie organu prowadzącego rejestr;
3) numer księgi rejestrowej;
4) firmę, nazwę albo imię i nazwisko podmiotu wykonującego działalność leczniczą;
5) oznaczenie rodzaju praktyki zawodowej - w przypadku praktyki zawodowej;
6) adres w sieci publicznej (Internet) wskazujący dokładną lokalizację księgi rejestrowej;
7) datę wystawienia.
Organ prowadzący rejestr zawiadomi CEIDG o dokonaniu wpisu
Organ prowadzący rejestr przekaże drogą elektroniczną do CEIDG, informację o wpisie do RPWDL.
Termin
Niezwłocznie, nie później niż następnego dnia roboczego.
Ile zapłacisz
149 zł – opłata za wpis do RPWDL w 2024 r.
Ważne! Wysokość opłaty za wpis do rejestru jest zależna od wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Opłata wynosi: 2% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego, w drodze obwieszczenia, przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis do rejestru (zaokrąglonej w górę do pełnego złotego).
Gdzie zapłacić: opłatę od wniosku wpłać na konto okręgowej izby lekarskiej, która prowadzi rejestr praktyk lekarskich i lekarsko-dentystycznych, do którego chcesz się wpisać. Informacje na temat numeru konta, na które należy wpłacić opłatę znajdziesz podczas wypełniania wniosku w systemie RPWDL.
Ile będziesz czekać
Organ prowadzący rejestr wpisze cię do rejestru w ciągu 30 dni. Termin liczy się od dnia wpływu wniosku.
Jeżeli od dnia wpływu wniosku upłynęło 40 dni, a ty nadal czekasz na wpis, możesz rozpocząć działalność po pisemnym zawiadomieniu o tym organu prowadzącego rejestr. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ rejestrowy – w ciągu 7 dni po otrzymaniu wniosku – wezwał cię do jego uzupełnienia. W takiej sytuacji termin na dokonanie wpisu do rejestru biegnie od dnia otrzymania przez organ uzupełnionego wniosku o wpis.
Jak możesz się odwołać
Możesz złożyć odwołanie od uchwały o odmowie wpisu. Odwołanie złóż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia uchwały. Złóż je do Ministra Zdrowia, za pośrednictwem organu który wydał uchwałę.
Warto wiedzieć
Jeśli zajdą zmiany w zakresie danych wpisanych do rejestru, poinformuj o tym organ rejestrowy w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.
Przeczytaj, jak zgłosić zmianę we wpisie praktyki lekarskiej do RPWDL.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy
- Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty
- Ustawa z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru