Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Uzyskaj wpis grupowej praktyki pielęgniarek lub położnych do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą

Pielęgniarki i położne mogą prowadzić praktykę zawodową w formie spółki, jako praktykę grupową. W tym celu muszą uzyskać wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Sprawdź jak uzyskać wpis.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • elektronicznie
Załatw online

Wypełnij i wyślij wniosek w systemie RPWDL. Aby skorzystać z systemu, załóż konto i zaloguj się.

Wniosek podpiszesz Profilem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Co to jest Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą

Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) to elektroniczny rejestr, w którym można znaleźć informacje o pielęgniarkach i położnych wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej. W rejestrze znajdują się też dane innych podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

Przejdź do:

Rejestr – dla praktyk zawodowych pielęgniarek i położnych – prowadzą okręgowe izby pielęgniarek i położnych właściwe dla miejsca wykonywania praktyki.

Sprawdź dane kontaktowe organów rejestrowych dla praktyk pielęgniarek i położnych

Działalność lecznicza jest działalnością regulowaną. To oznacza, że pielęgniarka lub położna, która chce założyć praktykę i rozpocząć działalność leczniczą, musi najpierw uzyskać wpis do RPWDL.

W jakiej formie może być wykonywana grupowa praktyka 

Grupowa praktyka pielęgniarek i położnych musi być prowadzona jako działalność gospodarcza. 

Może to być:

Podejmując decyzję o tym, jaką spółkę założyć, aby świadczyć usługi lecznicze w ramach grupowej praktyki, zwróć uwagę na cechy charakterystyczne danej spółki i wybierz tę formę, która najbardziej odpowiada twoim potrzebom.

Wykonywanie zawodu w ramach grupowej praktyki zawodowej nie jest uznawane za prowadzenie podmiotu leczniczego.

Jakie warunki musisz spełnić, aby wykonywać zawód w ramach grupowej praktyki

Aby udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki, pielęgniarka lub położna:

  • musi posiadać prawo wykonywania zawodu
  • nie może być zawieszona w prawie wykonywania zawodu ani ograniczona w wykonywaniu określonych czynności zawodowych
  • nie może być pozbawiona możliwości wykonywania zawodu prawomocnym orzeczeniem środka karnego zakazu wykonywania zawodu albo zawieszona w wykonywaniu zawodu zastosowanym środkiem zapobiegawczym
  • nie może mieć przerwy w wykonywaniu zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat poprzedzających wniosek o wpis
  • musi dysponować pomieszczeniem odpowiadającym wymaganiom ustawowym, wyposażonym w aparaturę i sprzęt medyczny
  • musi uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG)
  • musi zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
  • w przypadku praktyki specjalistycznej – musi posiadać specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa lub położnictwa lub innej dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia.

Przeczytaj, jak

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie – przed rozpoczęciem działalności leczniczej.

Gdzie załatwisz sprawę

Usługę można zrealizować w:

  • okręgowe izby pielęgniarek i położnych

Wniosek o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą możesz złożyć tylko przez internet, za pośrednictwem strony RPWDL.

Aby złożyć wniosek musisz wybrać właściwy organ rejestrowy.

Aby dowiedzieć się gdzie zrealizować usługę, podaj miejsce wykonywania działalności.

Co zrobić krok po kroku

  1. Złóż wniosek o wpis grupowej praktyki pielęgniarek lub położnych do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą

Wniosek o wpis możesz złożyć wyłącznie w formie elektronicznej. Aby przejść do wniosku zaloguj się w systemie RPWDL. System przekieruje cię do strony login.gov.pl, gdzie można wybrać funkcję logowania z wykorzystaniem usług identyfikacji tożsamości w internecie. Do złożenia wniosku będzie potrzebny podpis elektroniczny: kwalifikowany podpis elektroniczny albo podpis zaufany.

Sprawdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dla użytkowników aplikacji RPWDL.

Dokumenty

Dokument możesz złożyć jako:
Dokument elektroniczny
Informacja dodatkowa

Wniosek o wpis grupowej praktyki pielęgniarek i położnych do rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą składa się z dwóch części. 

Część I wniosku zawiera informacje o spółce wykonującej działalność leczniczą:

  • określenie rodzaju wniosku – wpis do rejestru
  • oznaczenie organu prowadzącego rejestr wraz z kodem okręgowej izby pielęgniarek i położonych - dane te znajdziesz w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność lecznicza oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru,
  • nazwę firmy oraz formę prawna w jakiej będzie prowadzona działalność (np. spółka cywilna)
  • imię i nazwisko osoby uprawnionej do reprezentowania spółki
  • dane teleadresowe spółki
  • listę pielęgniarek/-rzy, położnych, wspólników lub partnerów spółki
  • datę rozpoczęcia działalności leczniczej.

Część II wniosku zawiera informację o wspólnikach albo partnerach spółki:

  • imię i nazwisko
  • kod okręgowej izby pielęgniarek i położnych, której pielęgniarka jest członkiem - dane te znajdziesz w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność lecznicza oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru,
  • numer wpisu do rejestru pielęgniarek lub rejestru położnych
  • numer prawa wykonywania zawodu
  • Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP)
  • posiadane specjalizacje, w przypadku specjalistycznej praktyki pielęgniarki
  • kod rodzaju praktyki zawodowej, jaką pielęgniarka wykonuje w ramach grupowej praktyki pielęgniarek - dane te znajdziesz w załączniku nr 5 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność lecznicza oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru, ze wskazaniem dziedziny medycyny w przypadku specjalistycznej praktyki pielęgniarki
  • zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
  • dane teleadresowe miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych
  • datę rozpoczęcia działalności leczniczej w ramach grupowej praktyki pielęgniarek.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Oświadczenie zawiera następującą treść:

Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny oświadczam, że:

  • dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą są kompletne i zgodne z prawdą;
  • znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności leczniczej w zakresie objętym składanym wnioskiem określone w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
  • nie prowadzę hurtowni farmaceutycznej, hurtowni farmaceutycznej produktów leczniczych weterynaryjnych, apteki ogólnodostępnej ani punktu aptecznego, a także nie wystąpiłem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na ich prowadzenie;
  • nie zajmuję się pośrednictwem w obrocie produktami leczniczymi ani nie wystąpiłem z wnioskiem o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 73a ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.

Ponadto oświadczenie zawiera:

  1. imię i nazwisko, nazwę albo firmę wnioskodawcy, adres jego miejsca zamieszkania albo siedziby;
  2. oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
  3. podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Dokument elektroniczny, Uwierzytelniona kopia
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Dokument elektroniczny

Termin

W dowolnym momencie – przed rozpoczęciem działalności leczniczej.

  1. Organ oceni wniosek formalnie i merytorycznie

Organ prowadzący rejestr zweryfikuje poprawność oraz kompletność złożonych przez ciebie dokumentów.

Jeśli dokumenty nie będą spełniały wymagań formalnych, organ wezwie cię do uzupełnienia braków. Termin na dokonanie wpisu do rejestru będzie biegł na nowo od daty uzupełnienia wniosku lub załączników. Na poprawki będziesz miał 7 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania. Jeśli nie uzupełnisz braków, twój wniosek nie zostanie rozpatrzony.

Po weryfikacji formalnej nastąpi weryfikacja merytoryczna, podczas której organ oceni, czy zostały spełnione wszystkie wymagania do uzyskania wpisu praktyki grupowej do rejestru.

  1. Uzyskasz wpis grupowej praktyki pielęgniarek lub położnych do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą

Organ prowadzący rejestr, po weryfikacji złożonych dokumentów, wpisze praktykę do RPWDL i wyda zaświadczenie o wpisie.

Zaświadczenie jest wystawiane w postaci elektronicznej i generowane z systemu teleinformatycznego w sposób umożliwiający jego wydruk. Nie wymaga podpisu ani pieczęci. Organ prowadzący rejestr przekaże ci, na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku, informację o wydaniu zaświadczenia oraz dane umożliwiające pobranie zaświadczenia z systemu teleinformatycznego.

Jeśli wnioskująca spółka lub wspólnicy nie spełniają ustawowych warunków do wykonywania działalności leczniczej w ramach praktyki grupowej, okręgowa rada pielęgniarek i położnych wyda uchwałę o odmowie wpisu do rejestru,

Dokumenty

Ile zapłacisz

  • 149 zł – opłata za wpis do RPWDL w 2024 r.

Ważne! Wysokość opłaty za wpis do rejestru jest zależna od wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Opłata wynosi: 2% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego, w drodze obwieszczenia, przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis do rejestru (zaokrąglonej w górę do pełnego złotego).

Gdzie zapłacić: opłatę od wniosku wpłać na konto okręgowej izby pielęgniarek i położnych, która prowadzi rejestr praktyk zawodowych, do którego chcesz się wpisać. Informacje na temat numeru konta, na które należy wpłacić opłatę znajdziesz podczas wypełniania wniosku w systemie RPWDL.

  • 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (opcjonalnie)  

Jeśli do urzędu składasz pełnomocnictwo to musisz je opłacić. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Gdzie zapłacić: opłatę skarbową za pełnomocnictwo wpłać na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz pełnomocnictwo. Numer konta sprawdzisz na stronie internetowej urzędu miasta lub gminy. Na przykład, jeśli pełnomocnictwo składasz do Urzędu Miasta Poznania to opłatę zapłać również na konto Urzędu Miasta Poznania.

Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa.

Ile będziesz czekać

Organ prowadzący rejestr wpisze cię do rejestru w ciągu 30 dni. Termin liczy się od dnia wpływu wniosku.

Jeżeli od dnia wpływu wniosku upłynęło 40 dni, a ty nadal czekasz na wpis, możesz rozpocząć działalność po pisemnym zawiadomieniu o tym organu prowadzącego rejestr. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ rejestrowy – w ciągu 7 dni po otrzymaniu wniosku – wezwał cię do jego uzupełnienia. W takiej sytuacji termin na dokonanie wpisu do rejestru biegnie od dnia otrzymania przez organ uzupełnionego wniosku o wpis.

Jak możesz się odwołać

Możesz złożyć odwołanie od uchwały o odmowie wpisu. Odwołanie złóż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia uchwały. Złóż je do Ministra Zdrowia, za pośrednictwem organu który wydał uchwałę.

Warto wiedzieć

Jeśli zajdą zmiany w zakresie danych wpisanych do rejestru, poinformuj o tym organ rejestrowy w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.

Przeczytaj, jak:

Czy ta strona była przydatna?

Portal nadzorowany jest przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Partnerzy projektu: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Krajowa Izba Gospodarcza. Projekt jest współfinansowany z Programu Polska Cyfrowa ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest kontynuacją projektu pt.: "Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka oraz projektu "Uproszczenie i elektronizacja procedur" finansowanego z Programu Kapitał Ludzki.

Artykuły zamieszczone w serwisie GOV.PL, w których nie podajemy żadnych dodatkowych informacji na temat praw autorskich, należą do informacji publicznych i udostępniamy je bezpłatnie. Korzystanie z nich, niezależnie od celu i sposobu korzystania, nie wymaga zgody Ministerstwa. Dostępne są w ramach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska. Serwis Biznes.gov.pl używa plików cookies. Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookie. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki.