Zaświadczenie z pomiaru statku
Masz statek przeznaczony do przewozu ładunków? A może chcesz prowadzić rejsy statkiem pasażerskim? Jeśli tak, to najpierw uzyskaj zaświadczenie z pomiaru twojego statku. Poniżej dowiesz się jak to załatwić.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Z wnioskiem o pomiar statku występuje armator statku żeglugi śródlądowej.
Dotyczy to:
- statku przeznaczonego do przewozu ładunków,
- statku pasażerskiego,
- holownika,
- pchacza,
- lodołamacza,
- innego statku nieprzeznaczonego do przewozu ładunków o długości większej niż 20 m.
Co podlega pomiarom
Pomiar statku przeznaczonego do przewozu ładunków polega na ustaleniu jego nośności oraz wymiarów, natomiast pomiar innych statków polega na ustaleniu ich wyporności i wymiarów.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
W dowolnym momencie
Gdzie załatwisz sprawę
Armator składa wniosek do wybranego przez siebie Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, Szczecinie albo we Wrocławiu.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o pomiar statku
Armator składa wniosek o pomiar statku wraz z załącznikami i dowodem wniesienia opłaty do właściwego urzędu żeglugi śródlądowej, przy którym działa Techniczna Komisja Inspekcyjna.
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie pomiarów statków żeglugi śródlądowej w załączniku nr 1 określony jest wzór wniosku o przeprowadzenie pomiaru statku.
Dokument możesz złożyć jako:
KopiaDokument możesz złożyć jako:
KopiaJak uzyskać dokument?
Wpis do rejestru polskich statków żeglugi śródlądowejDokument możesz złożyć jako:
KopiaPrzeprowadzenie pomiaru statku
Urząd żeglugi śródlądowej przekazuje sprawę do Technicznej Komisji Inspekcyjnej (TKI). Armator wskazuje, czy chce pomiar wykonać w TKI czy w podmiocie upoważnionym.
Zadania organu inspekcyjnego (wykonanie pomiaru statku) realizuje komisja techniczna urzędu żeglugi śródlądowej lub wyznaczony do tego upoważniony podmiot zewnętrzny posiadający odpowiednie uprawnienia.
Wyniki pomiaru statku zapisuje się w protokole pomiarowym, który stanowi podstawę do wydania przez organ inspekcyjny zaświadczenia z pomiaru statku.
Jeśli podmiot zewnętrzny wykonuje inspekcję, to protokół przekazuje do TKI w celu wydania zaświadczenia.
Organ inspekcyjny (w przypadku nowobudowanych statków) zatwierdza przedłożoną przez armatora dokumentację techniczną statku, w tym rysunek naniesionych w wyniku przeprowadzenia czynności pomiaru statku podziałek zanurzenia oraz znaków i symboli pomiarowych, po udostępnieniu przez armatora, na żądanie organu inspekcyjnego, wszystkich pomieszczeń statku oraz udzieleniu informacji niezbędnych do wykonywania pomiaru statku.
Jeśli wykonywane jest kolejne świadectwo to podziałki zanurzenia i znaki pomiarowe są weryfikowane. Podczas pomiaru należy sprawdzić poprawność naniesienia nowych symboli pomiarowych.
Wydanie zaświadczenia z pomiaru statku
Po wykonaniu pomiaru statku, na podstawie otrzymanego protokołu Przewodniczący Technicznej Komisji Inspekcyjnej (upoważniony przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej) wydaje zaświadczenie z pomiaru statku.
Dokumenty
Pobierz:
Dokument otrzymasz jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Wzór zaświadczenia został określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie pomiarów statków żeglugi śródlądowej.
Ile zapłacisz
WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA POSZCZEGÓLNE CZYNNOŚCI POMIARU STATKU
Pkt |
Rodzaj statku |
Opłata (zł) |
Statki towarowe bez napędu |
||
1. |
do 500 t |
300 |
2. |
od 500 t do 1500 t |
450 |
3. |
od 1500 t |
700 |
4. |
barki motorowe |
jak za barki bez napędu + 150 |
5. |
zbiornikowce |
odpowiednio jak za statki towarowe bez napędu lub barki motorowe + 100 |
Holowniki, pchacze i lodołamacze |
||
6. |
do 500 kW |
400 |
7. |
od 500 do 1500 kW |
750 |
8. |
powyżej 1500 kW |
950 |
Małe statki o napędzie mechanicznym i żaglowe, także łodzie bez silników w zależności od wyporności |
||
9. |
do 60 m3 |
400 |
10. |
powyżej 60 m3 |
750 |
Urządzenia pływające (LxBxT) |
||
11. |
bez maszyn |
300 + 0,50 za każdy 1 m3 |
12. |
z maszynami |
jak urządzenia pływające bez maszyn + 150 |
13. |
statki do połowu ryb z napędem (LxBxT) |
450 + 0,50 za każdy 1 m3 |
Promy motorowe |
||
14. |
do 75 osób |
400 + 5 za każdą tonę nośności |
15. |
od 75 do 400 osób |
600 + 5 za każdą tonę nośności |
Statki pasażerskie |
||
16. |
do 75 osób |
400 |
17. |
od 75 do 400 osób |
600 |
18. |
powyżej 400 osób |
750 |
Statki kabinowe (hotelowce) |
||
19. |
do 75 osób |
750 |
20. |
powyżej 75 osób |
950 |
Pkt |
Czynność pomiaru statku |
Opłata (zł) |
I. |
Dokonywanie pomiarów statków i określanie ich nośności lub wyporności - obliczenia |
1/5 - 2/5 opłat z pkt 1-20 |
II. |
Sprawdzenie środków ratunkowych i wyposażenia dla dopuszczalnej liczby pasażerów |
1/5 - 2/5 opłat z pkt 16-20 |
III. |
Sprawdzenie prawidłowego umieszczenia znaków wolnej burty |
35 za każdą burtę |
IV. |
Sprawdzenie rozmieszczenia znaków i symboli pomiarowych, w tym naniesienie cech lub tabliczki komisji inspekcyjnej |
25 za każdy znak lub cyfrę |
V. |
Sprawdzenie podziałek zanurzenia oraz sposobów ich rozmieszczenia |
25 za każdą parę |
Pkt |
Czas trwania czynności pomiaru statku |
Opłata za każdą rozpoczętą godzinę i za każdego eksperta komisji inspekcyjnej (zł) |
I. |
Przegląd, inspekcja, kontrola, próby, pomiary, obliczenia, sporządzanie raportów |
80 |
Opłaty uiszcza się przelewem na rachunek bankowy organu inspekcyjnego.
Ile będziesz czekać
Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).