Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Aktuariusz – wpis do rejestru

Chcesz wykonywać zawód aktuariusza? Potrzebujesz wpisu do rejestru prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Sprawdź, jak uzyskać wpis, zmienić go i jak wykreślić wpis po zakończeniu działalności.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie
  • elektronicznie
Załatw online

Wyślij pismo online wykorzystując bezpłatny podpis elektroniczny

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Czym się zajmuje aktuariusz

Aktuariusz jest specjalistą w dziedzinie szacowania ryzyka. Najczęściej pracuje w instytucjach finansowych, gdzie wykonuje czynności w zakresie matematyki ubezpieczeniowej, finansowej i statystyki.

Kto może być aktuariuszem

Zawód aktuariusza jest zawodem regulowanym. To oznacza, że aby go wykonywać musisz spełniać określone wymogi prawne i nie możesz działać bez ważnego wpisu do rejestru. Rejestr aktuariuszy prowadzi Komisja Nadzoru Finansowego

Przejdź do rejestru aktuariuszy.

Aby uzyskać wpis do rejestru musisz:

  • ukończyć studia wyższe
  • przez co najmniej rok wykonywać czynności z zakresu matematyki ubezpieczeniowej, finansowej i statystyki, pod kierunkiem aktuariusza
  • zdać egzamin aktuarialny
  • posiadać pełną zdolność do czynności prawnych
  • korzystać z pełni praw publicznych
  • nie być prawomocnie skazanym za umyślne przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przestępstwo przeciwko mieniu lub za przestępstwo skarbowe.

Dowiedz się więcej na temat egzaminu aktuarialnego.

Uwaga! Nie w każdym przypadku obowiązuje wymóg zdawania egzaminu aktuarialnego.

Nie musisz zdawać egzaminu, jeśli:

  • Komisja Egzaminacyjna dla Aktuariuszy na twój wniosek zwolniła cię z tego obowiązku z uwagi na ukończony kierunek studiów i masz pozytywną opinię aktuariusza, pod kierunkiem którego wykonywałeś czynności z zakresu matematyki ubezpieczeniowej, finansowej i statystyki
  • uzyskałeś uprawnienia aktuarialne w innym państwie i Komisja Nadzoru Finansowego, po uzyskaniu opinii ogólnopolskich organizacji aktuariuszy, zwolniła cię z wymogu zdawania egzaminu.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie – zanim zaczniesz wykonywać zawód aktuariusza.

Gdzie załatwisz sprawę

URZĄD KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO
ul. Piękna 20, 00-549 Warszawa

Co zrobić krok po kroku

  1. Złóż wniosek o wpis do rejestru aktuariuszy

Możesz to zrobić na piśmie albo w formie elektronicznej – na skrzynkę e-PUAP Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.

Jeśli składasz wniosek przez internet podpisz go podpisem kwalifikowanym albo profilem zaufanym.

Dokumenty, które dołączasz do wniosku muszą być w oryginale lub w uwierzytelnionej kopii. Dokumenty elektroniczne muszą zawierać podpis elektroniczny (podpis kwalifikowany, podpis zaufany lub podpis osobisty.).

Dokumenty, powinny być w języku polskim lub przetłumaczone na polski przez tłumacza przysięgłego lub konsula.

Dokumenty

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopia
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopia
Informacja dodatkowa

Dowodem jest zaświadczenie wydane przez Komisję Egzaminacyjną dla Aktuariuszy.

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopia
Jak uzyskać dokument?
Uzyskaj zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopia

Jeśli korzystasz z formularza wniosku pobranego z sekcji Dokumenty na tej stronie, nie musisz składać odrębnych oświadczeń o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych oraz o korzystaniu z pełni praw publicznych, gdyż te oświadczenia są już we wniosku.

Nie musisz dołączać do wniosku zaświadczenia o zdanym egzaminie, jeśli nie dotyczy cię wymóg egzaminu.

Termin

W dowolnym momencie – zanim zaczniesz wykonywać zawód aktuariusza.

  1. Komisja Nadzoru Finansowego sprawdzi wniosek formalnie i merytorycznie

Jeżeli wniosek lub załączniki nie spełniają warunków formalnych, KNF wezwie cię do ich uzupełnienia. Będziesz mieć co najmniej 7 dni na uzupełnienie braków w opłacie lub dokumentacji, licząc od dnia otrzymania wezwania. Jeżeli nie uzupełnisz braków, twój wniosek nie zostanie rozpoznany.

Po weryfikacji formalnej nastąpi weryfikacja merytoryczna. KNF oceni czy spełniasz wymagania do uzyskania wpisu w rejestrze aktuariuszy. Możesz zostać wezwany do złożenia dodatkowych wyjaśnień.

  1. Komisja Nadzoru Finansowego wpisze cię do rejestru aktuariuszy

Jeśli weryfikacja wniosku przebiegnie pomyślnie, KNF wyda decyzję o wpisaniu cię do rejestru aktuariuszy. Jeśli nie spełniasz warunków do uzyskania wpisu, otrzymasz decyzję odmowną.

Wpis aktuariusza do rejestru zawiera:

  • imię i nazwisko, datę urodzenia i miejsce zamieszkania
  • numer zaświadczenia Komisji Egzaminacyjnej o złożeniu egzaminu aktuarialnego albo informację o zwolnieniu z wymogu złożenia egzaminu
  • datę wpisu.

Dokumenty

Dokument otrzymasz jako:
Oryginał

Ile zapłacisz

  • 10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji przez KNF

Gdzie zapłacić:  opłatę skarbową wpłać na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy - Centrum Obsługi Podatnika

  • 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (opcjonalnie)  

Jeśli do urzędu składasz pełnomocnictwo to musisz je opłacić. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Gdzie zapłacić:  opłatę skarbową za pełnomocnictwo wpłać na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy - Centrum Obsługi Podatnika

Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa

Ile będziesz czekać

Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).

Jak możesz się odwołać

Jeśli nie zgadzasz się z decyzją Komisji Nadzoru Finansowego, możesz:

Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy złóż w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji.

Skargę do WSA złóż, za pośrednictwem KNF, w terminie 30 dni od otrzymania decyzji odmownej albo decyzji utrzymującej w mocy poprzednią decyzję.

Warto wiedzieć

Jakie masz obowiązki w przypadku zmiany danych

Jeśli zmieniły się twoje dane wpisane do rejestru, zawiadom o tym niezwłocznie Komisję Nadzoru Finansowego.

Możesz to zrobić na piśmie albo w formie elektronicznej – na skrzynkę e-PUAP Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.

Jeśli wysyłasz zawiadomienie przez internet podpisz je podpisem kwalifikowanym albo podpisem zaufanym.

Zmiana wpisu jest bezpłatna.

Jak wykreślić wpis z rejestru

Jeśli nie chcesz już figurować w rejestrze aktuariuszy, złóż do KNF wniosek o wykreślenie twojego wpisu. KNF na tej podstawie wyda decyzję o wykreśleniu.

Możesz złożyć wniosek na piśmie albo w formie elektronicznej – na skrzynkę e-PUAP Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.

Jeśli składasz wniosek przez internet podpisz go podpisem kwalifikowanym albo podpisem zaufanym.

Za wydanie decyzji o wykreśleniu wpisu zapłać 10 zł tytułem opłaty skarbowej. Opłatę skarbową wpłać na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy - Centrum Obsługi Podatnika.

Czy ta strona była przydatna?

Portal nadzorowany jest przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Partnerzy projektu: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Krajowa Izba Gospodarcza. Projekt jest współfinansowany z Programu Polska Cyfrowa ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest kontynuacją projektu pt.: "Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka oraz projektu "Uproszczenie i elektronizacja procedur" finansowanego z Programu Kapitał Ludzki.

Artykuły zamieszczone w serwisie GOV.PL, w których nie podajemy żadnych dodatkowych informacji na temat praw autorskich, należą do informacji publicznych i udostępniamy je bezpłatnie. Korzystanie z nich, niezależnie od celu i sposobu korzystania, nie wymaga zgody Ministerstwa. Dostępne są w ramach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska. Serwis Biznes.gov.pl używa plików cookies. Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookie. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki.