Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Geodeta, kartograf – uzyskanie uprawnień

Jeśli chcesz wykonywać samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii musisz posiadać odpowiednie uprawnienia zawodowe. Sprawdź, jakie wymagania musisz spełnić i jak uzyskać uprawnienia geodety i kartografa.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Czym się zajmuje uprawniony geodeta i kartograf

Tylko geodeta/ kartograf posiadający uprawnienia zawodowe może wykonywać samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii.

Wykonywanie tych funkcji obejmuje: 

  • kierowanie pracami geodezyjnymi i kartograficznymi, podlegającymi zgłoszeniu do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej lub wykonywanymi na zlecenie tego organu, oraz sprawowanie nad nimi bezpośredniego nadzoru
  • wykonywanie czynności rzeczoznawcy z zakresu prac geodezyjnych, podlegających zgłoszeniu do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej lub wykonywanych na zlecenie tego organu, oraz sprawowanie nad nimi bezpośredniego nadzoru
  • pełnienie funkcji inspektora nadzoru z zakresu geodezji i kartografii
  • wykonywanie czynności technicznych i administracyjnych związanych z rozgraniczaniem nieruchomości
  • wykonywanie prac geodezyjnych i kartograficznych niezbędnych do dokonywania wpisów w księgach wieczystych oraz prac, w wyniku których mogłoby nastąpić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzkiego, w szczególności wytyczenie obiektów budowlanych w terenie, wykonywanie pomiarów kontrolnych oraz wykonywanie pomiarów przemieszczeń i odkształceń obiektów budowlanych.

Uprawnienia zawodowe są nadawane w następujących zakresach:

  • zakres 1 – geodezyjne pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjne i inwentaryzacyjne
  • zakres 2 – rozgraniczanie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych
  • zakres 3 – geodezyjne pomiary podstawowe
  • zakres 4 – geodezyjna obsługa inwestycji
  • zakres 5 – geodezyjne urządzanie terenów rolnych i leśnych
  • zakres 6 – redakcja map
  • zakres 7 – fotogrametria i teledetekcja.

Uprawnienia nadaje Główny Geodeta Kraju. Prowadzi on także rejestr, do którego są wpisywane osoby posiadające uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji i kartografii.

Przejdź do rejestru osób posiadających uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji i kartografii prowadzi.

Jakie wymagania trzeba spełnić, aby uzyskać uprawnienia

Aby uzyskać uprawnienia zawodowe musisz:

  • posiadać pełną zdolność do czynności prawnych
  • nie być karanym za przestępstwa: przeciwko działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe.

Jeśli ubiegasz się o uprawnienia w zakresach 1, 2, 4, 5 musisz dodatkowo:

  • posiadać wyższe, średnie lub średnie branżowe wykształcenie geodezyjne
  • posiadać rok praktyki zawodowej w przypadku ukończenia studiów wyższych drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, 2 lata praktyki zawodowej w przypadku ukończenia studiów wyższych pierwszego stopnia albo 6 lat praktyki zawodowej w przypadku posiadania średniego lub średniego branżowego wykształcenia geodezyjnego;
  • wykazać się znajomością przepisów w dziedzinie geodezji i kartografii.

Jeśli ubiegasz się o uprawnienia w zakresach 3, 6, 7 musisz dodatkowo:

  • posiadać dyplom ukończenia studiów wyższych pierwszego stopnia, studiów wyższych drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich:
    • na kierunku studiów w obszarze nauk technicznych, którego program umożliwia nabycie umiejętności dotyczących geodezyjnych pomiarów podstawowych – dla zakresu geodezyjne pomiary podstawowe
    • na kierunku studiów w obszarze nauk technicznych lub w obszarze nauk przyrodniczych, którego program umożliwia nabycie umiejętności dotyczących redakcji map – dla zakresu redakcja map
    • na kierunku studiów w obszarze nauk technicznych lub w obszarze nauk przyrodniczych, którego program umożliwia nabycie umiejętności dotyczących fotogrametrii i teledetekcji – dla zakresu fotogrametria i teledetekcja
  • posiadać rok praktyki zawodowej w przypadku ukończenia studiów wyższych drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich albo 2 lata praktyki zawodowej w przypadku ukończenia studiów wyższych pierwszego stopnia.

albo

  • posiadać średnie lub średnie branżowe wykształcenie geodezyjne
  • posiadać 6 lat praktyki zawodowej
  • wykazać się znajomością przepisów w dziedzinie geodezji i kartografii.

Ważne! Od 1 stycznia 2026 roku praktyka zawodowa będzie uznawana, jeżeli została rozpoczęta i zakończona w okresie 15 lat przed dniem złożenia wniosku.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie

Gdzie załatwisz sprawę

GŁÓWNY URZĄD GEODEZJI I KARTOGRAFII
Żurawia 6/12, 00-926 Warszawa

Co zrobić krok po kroku

  1. Złóż wniosek o nadanie uprawnień zawodowych

Złóż wniosek za pośrednictwem poczty lub osobiście w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii.

Pamiętaj! Wniosek o nadanie uprawnień zawodowych może dotyczyć tylko jednego zakresu uprawnień geodezyjnych i kartograficznych.

Jeśli chcesz uzyskać uprawnienia zawodowe w kilku zakresach, musisz złożyć osobne wnioski, które będą rozpatrywane w odrębnych postępowaniach kwalifikacyjnych.

Dokumenty

Do wniosku dołącz:

  • aktualne na dzień złożenia wniosku oświadczenia o:
    • posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych
    • niekaralności (lub aktualny wyciąg z Krajowego Rejestru Karnego)
    • zgodności z prawdą informacji zawartych we wniosku oraz załącznikach
  • jeśli ubiegasz się o uprawnienia zawodowe z zakresów 1, 2, 4, 5 – odpis lub poświadczona notarialnie kserokopia dyplomu:
    • ukończenia studiów geodezyjnych pierwszego lub drugiego stopnia albo
    • potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik geodeta oraz świadectwa ukończenia technikum geodezyjnego
  • jeśli ubiegasz się o uprawnienia zawodowe z zakresów 3, 6, 7:
    • odpis lub poświadczona notarialnie kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych pierwszego stopnia, studiów wyższych drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, na kierunku w obszarze nauk technicznych, którego program umożliwia nabycie umiejętności dotyczących geodezyjnych pomiarów podstawowych – dla zakresu 3, w obszarze nauk technicznych lub przyrodniczych, którego program umożliwia nabycie umiejętności dotyczących redakcji map – dla zakresu 6 oraz dotyczących fotogrametrii i teledetekcji – dla zakresu 7
    • suplement do dyplomu ukończenia studiów oraz wypis z programu studiów potwierdzony przez uczelnię lub inne dokumenty wystawione przez uczelnię, wskazujące spełnienie warunków programowych w przypadku gdy przepisy obowiązujące w dniu uzyskania przez osobę zainteresowaną wykształcenia umożliwiającego ubieganie się o nadanie uprawnień zawodowych nie przewidywały wydawania ww. dokumentów
  • dokument potwierdzający okres praktyki zawodowej – wystawiony przez pracodawcę, u którego odbywała się praktyka, na przykład: oryginał lub poświadczona notarialnie kserokopia zaświadczenia o praktyce zawodowej/ świadectwa pracy lub wydruk z CEIDG w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej
  • dziennik praktyki zawodowej
  • dwie fotografie o wymiarach 35 x 45 mm
  • dowód wniesienia opłaty za przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego:
    • obejmującego cześć wstępną i sprawdzającą w przypadku zakresów 1, 2, 4, 5 (dotyczy również zakresów 3,6,7 w przypadku osób posiadających średnie lub średnie branżowe wykształcenie geodezyjne.)
    • obejmujących tylko część wstępną w przypadku zakresów 3, 6, 7
  • dowód wniesienia opłaty skarbowej za wydanie świadectwa nadania uprawnień zawodowych.

Przeczytaj, jak złożyć wniosek o wydanie dziennika praktyki zawodowej.

Jeśli masz tytuł naukowy profesora albo I lub II stopień specjalizacji zawodowej w dziedzinie geodezji i kartografii, nadane w trybie odrębnych przepisów, nie musisz dokumentować praktyki zawodowej, ani wykazywać znajomości przepisów w dziedzinie geodezji i kartografii (zwolnienie z części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego).

  1. Główny Geodeta Kraju sprawdzi wniosek pod względem formalno-prawnym

Jeśli wniosek będzie zawierał braki, Główny Geodeta Kraju wezwie cię do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od otrzymania wezwania. Jeśli nie uzupełnisz wniosku we wskazanym terminie, twój wniosek pozostanie bez rozpoznania.

Poprawny i kompletny wniosek zostanie przekazany Komisji Kwalifikacyjnej do spraw uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.

  1. Komisja Kwalifikacyjna sprawdzi dokumenty dołączone do wniosku – część wstępna postępowania kwalifikacyjnego

Po otrzymaniu wniosku, Komisja Kwalifikacyjna rozpocznie postępowanie kwalifikacyjne. W części wstępnej postępowania Komisja będzie sprawdzać dokumenty dołączone do wniosku o nadanie uprawnień.

Komisja zbada treść dziennika praktyki zawodowej i opisane w nim czynności, badając czy rodzaj i liczba prac oraz opracowań powstałych w wyniku tych czynności są zgodne z rodzajem i liczbą prac i opracowań określonych w przepisach dotyczących uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.

Badanie treści dziennika praktyki zawodowej może obejmować również sprawdzenie, czy osoba zainteresowana brała czynny udział w opisanych w nim czynnościach. Sprawdzenie odbywa się na podstawie informacji pozyskanych z ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, w którym jest przechowywana dokumentacja geodezyjna i kartograficzna.

W przypadku postępowania kwalifikacyjnego na zakresy 3, 6, 7, obejmującego tylko część wstępnąKomisja Kwalifikacyjna sprawdzi także, czy program studiów realizowany na kierunku ukończonym przez osobę zainteresowaną spełnia warunki niezbędne do nabycia umiejętności określonych w przepisach dotyczących uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.

Postępowanie kwalifikacyjne ogranicza się do części wstępnej w przypadku osób ubiegających się o nadanie uprawnień zawodowych w jednym z zakresów: geodezyjne pomiary podstawowe, redakcja map, fotogrametria i teledetekcja.

Możesz zostać dopuszczony warunkowo do części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego, jeśli braki ujawnione podczas weryfikacji dokumentów mają charakter formalny i dotyczą wpisów poświadczających przebieg praktyki zawodowej wykazanej w dzienniku. W takim przypadku przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej powiadomi cię o brakach w dokumentacji dołączonej do wniosku oraz wyznaczy termin 7 dni na uzupełnienie wykazanych braków. W przypadku nieuzupełnienia braków w wyznaczonym terminie, wniosek pozostanie bez rozpoznania.

  1. Otrzymasz zawiadomienie o terminie i miejscu części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego

Komisja Kwalifikacyjna wyznaczy termin i miejsce części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego (egzaminu). Zostaniesz o tym powiadomiony pisemnie lub elektronicznie (jeśli we wniosku podałeś adres e-mail). Termin części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego ustala się na dzień przypadający nie wcześniej niż 6 tygodni od daty wyznaczenia tego terminu przez Komisję Kwalifikacyjną.

Uwaga! Możliwe jest za twoją zgodą przeprowadzenie części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego w terminie przypadającym wcześniej niż 6 tygodni od daty jego wyznaczenia przez Komisję Kwalifikacyjną.

Termin

W ciągu 30 dni od dnia wszczęcia postępowania kwalifikacyjnego.

  1. Przystąp do egzaminu pisemnego – część sprawdzająca postępowania kwalifikacyjnego

Przed przystąpieniem do części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego (egzaminu) musisz okazać dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.

Część sprawdzająca postępowania kwalifikacyjnego ma formę egzaminu pisemnego i ustnego, który odbywa się w ciągu jednego dnia.

Egzamin pisemny obejmuje:

  • część ogólną składającą się z 60 pytań testowych sprawdzających znajomość przepisów aktów prawnych oraz standar­dów technicznych w zakresie geodezji i kartografii, których znajomość jest wymagana bez względu na zakres upraw­nień zawodowych, przy czym przy każdym pytaniu testowym jest podanych od 2 do 4 odpowiedzi, z których co naj­ mniej jedna jest poprawna
  • część szczegółową składającą się z 3 pytań opisowych wymagających udzielenia odpowiedzi dotyczących wykony­wania prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, uwzględniających zakres uprawnień zawodowych, o których na­ danie ubiega się osoba zainteresowana, oraz wskazania aktów prawnych regulujących zagadnienia określone w tych pytaniach

Czas trwania każdej z części egzaminu pisemnego wynosi 1 godzinę. W czasie trwania egzaminu pisemnego można korzystać tylko z tekstów aktów prawnych w postaci papierowej.

Odpowiedzi udzielone podczas egzaminu pisemnego są oceniane w następujący sposób:

  • w części ogólnej przyznaje się 1 punkt za poprawną i pełną odpowiedź na każde pytanie
  • w części szczegółowej przyznaje się od 0 do 7 punktów za odpowiedź na każde z pytań, przy czym za brak odpowiedzi przyznaje się 0 punktów

Uzyskanie co najmniej 41 punktów w części ogólnej egzaminu pisemnego oraz co najmniej 15 punktów w części szczegółowej egzaminu pisemnego daje wynik pozytywny egzaminu pisemnego, który jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego.

Dokumenty

Dokument możesz złożyć jako:
Przedstaw do wglądu
  1. Przystąp do egzaminu ustnego – część sprawdzająca postępowania kwalifikacyjnego

Zostaniesz dopuszczony do egzaminu ustnego, jeśli uzyskasz pozytywny wynik z egzaminu pisemnego.

W czasie egzaminu ustnego odpowiadasz na 3 pytania, które zadają indywidualnie osoby prowadzące postępowanie, a twoje odpowiedzi oceniają wszyscy prowadzący postępowanie kwalifikacyjne.

Negatywny wynik egzaminu ustnego wymaga uzasadnienia Komisji Kwalifikacyjnej.

  1. Otrzymasz świadectwo stwierdzające nadanie uprawnień zawodowych albo decyzję odmawiającą nadania uprawnień

W zależności od wyniku postępowania kwalifikacyjnego, Główny Geodeta Kraju wyda ci świadectwo stwierdzające nadanie uprawnień zawodowych i wpisze cię do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia zawodowe albo wyda decyzję o odmowie nadania uprawnień.

Z dniem wpisu do rejestru nabywasz prawo do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii.

Ile zapłacisz

  • 1074 zł – opłata za postępowanie kwalifikacyjne obejmujące część wstępną i sprawdzającą – obowiązująca w okresie od 10 lutego 2024 roku do ~11 lutego 2025 roku
  • 215 zł – opłata za postępowanie kwalifikacyjne obejmujące tylko część wstępną czyli polegającą na weryfikacji dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań ustawowych – obowiązująca w okresie od 10 lutego 2024 roku do ~11 lutego 2025 roku

Ważne! Wysokość opłaty za postępowanie kwalifikacyjne jest zależna od wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", za rok poprzedzający rok przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego.

Gdzie zapłacić: Opłatę za przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego wpłać na rachunek bankowy Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

W opisie transakcji podaj: imię i nazwisko, czego dotyczy opłata: „opłata za postępowanie kwalifikacyjne”, zakres uprawnień, o których nadanie się ubiegasz.

  • 17 zł – opłata skarbowa za wydanie świadectwa nadania uprawnień zawodowych

Gdzie zapłacić: opłatę skarbową za pełnomocnictwo wpłać na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy - Centrum Obsługi Podatnika.

W opisie transakcji napisz: opłata skarbowa za wydanie świadectwa stwierdzającego nadanie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.

Ile będziesz czekać

Postępowanie kwalifikacyjne trwa nie dłużej niż 4 miesiące od dnia jego wszczęcia, a w przypadku postępowania obejmującego tylko część wstępną – nie dłużej niż 2 miesiące.

Jak możesz się odwołać

Jeśli Główny Geodeta Kraju odmówił nadania ci uprawnień zawodowych, możesz w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji zwrócić się do Głównego Geodety Kraju z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Możesz też złożyć skargę na tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, za pośrednictwem Głównego Geodety Kraju, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia, bez skorzystania z prawa do zwrócenia się do Głównego Geodety Kraju z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Przeczytaj, jak złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Warto wiedzieć

Na stronie internetowej Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii znajdziesz:

Czy ta strona była przydatna?

Portal nadzorowany jest przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Partnerzy projektu: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Krajowa Izba Gospodarcza. Projekt jest współfinansowany z Programu Polska Cyfrowa ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest kontynuacją projektu pt.: "Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka oraz projektu "Uproszczenie i elektronizacja procedur" finansowanego z Programu Kapitał Ludzki.

Artykuły zamieszczone w serwisie GOV.PL, w których nie podajemy żadnych dodatkowych informacji na temat praw autorskich, należą do informacji publicznych i udostępniamy je bezpłatnie. Korzystanie z nich, niezależnie od celu i sposobu korzystania, nie wymaga zgody Ministerstwa. Dostępne są w ramach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska. Serwis Biznes.gov.pl używa plików cookies. Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookie. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki.