Agent ubezpieczeniowy – wpis do rejestru
Chcesz zajmować się sprzedażą ubezpieczeń? Twoją wiarygodność potwierdzi wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych. Dzięki niemu możesz pracować jako agent ubezpieczeniowy. Sprawdź poniżej, jak uzyskać wpis.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Pamiętaj, że wniosek o wpis do rejestru składa zakład ubezpieczeń. Jeśli jesteś agentem i podpiszesz umowę agencyjną z zakładem, to ten zgłosi ciebie do KNF.
Zakład składa wniosek wraz z odpowiednimi załącznikami. Ma na to 14 dni od daty zawarcia z tobą umowy. Zakład składa wniosek poprzez system elektroniczny na stronie KNF.
Osoba uprawniona, która nie posiada danych wymaganych do uzyskania Profilu Zaufanego, może złożyć wniosek w formie pisemnej z wykorzystaniem formularza elektronicznego w postaci wydruku.
Możesz pracować jako agent ubezpieczeniowy, jeśli:
- masz pełną zdolność do czynności prawnych
- nie masz prawomocnego wyroku za przestępstwo umyślne (przeciwko życiu i zdrowiu, wymiarowi sprawiedliwości, ochronie informacji, wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi) oraz skarbowe
- gwarantujesz, że dochowasz rzetelności w pracy
- masz skończoną przynajmniej szkołę średnią lub średnią branżową
- zdasz egzamin przygotowany przez zakład ubezpieczeń
Za agentów ubezpieczeniowych uznaje się osoby prowadzące działalność gospodarczą i spółki handlowe.
Te same wymagania powinni też spełniać agenci ubezpieczeniowi:
- prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą
- w przypadku spółek osobowych i kapitałowych
- wspólnicy tych spółek, o ile są osobami fizycznymi
- gdy wspólnikami spółek są osoby prawne – co najmniej połowa ich członków zarządu
- w przypadku osób prawnych – co najmniej połowa członków zarządu.
Pamiętaj, że jeśli jako agent zajmujesz się umowami ubezpieczeniowymi np. w bankach lub spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, to dotyczą cię szczególne zasady zdawania egzaminu. Może to polegać np. na mniejszym zakresie tematów na egzaminie.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Zakład ubezpieczeniowy składa wniosek nie później niż 14 dni od zawarcia z tobą umowy agencyjnej.
Gdzie załatwisz sprawę
URZĄD KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO
ul. Piękna
20,
00-549
Warszawa
Co zrobić krok po kroku
Zakład składa wniosek o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych
Kiedy przedstawiciel ubezpieczyciela złoży wniosek, KNF przyzna mu identyfikator i hasło, aby miał dostęp do rejestru.
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Wniosek zawiera:
- imię i nazwisko, datę urodzenia oraz miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek (pracownika zakładu);
- adres lub e-mail, aby KNF mógł przesłać identyfikator i hasło.
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałDokument możesz złożyć jako:
OryginałDokument możesz złożyć jako:
OryginałDo wniosku o wpis dołącza się:
- oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że:
- dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym oraz że wniosek został sporządzony na podstawie informacji i dokumentów, o których mowa w § 4 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2018 r.w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające
- osoby fizyczne mające wykonywać czynności agencyjne oraz osoby wymienione w art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń wskazane we wniosku spełniają warunki określone w art. 19 ust. 1 tej ustawy
- potwierdzenie zapłacenia opłaty skarbowej w formie PDF
Termin
Zakład ubezpieczeniowy składa wniosek nie później niż 14 dni od zawarcia z tobą umowy agencyjnej.
Urząd sprawdzi wniosek
Jeżeli wniosek zawiera braki formalne, urząd wezwie do poprawienia błędów. Na poprawki zakład ubezpieczeniowy będzie mieć co najmniej 7 dni. Jeśli nie poprawi błędów w wyznaczonym terminie, sprawa nie będzie dalej załatwiana.
Znajdziesz się w rejestrze agentów ubezpieczeniowych
Jeśli spełniasz wymogi, KNF wpisze cię do rejestru. Potem ma 14 dni na to, aby o wpisie powiadomić drogą elektroniczną ubezpieczyciela.
Jeśli na podstawie podanych danych okaże się, że jednak nie odpowiadasz wymogom tej działalności, KNF odmówi wpisania cię do rejestru.
Ile zapłacisz
110 zł
Opłatę skarbową za wpis do rejestru wpłać na konto Urzędu Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy. Sprawdź numer konta.
Ile będziesz czekać
Wpis otrzymasz w ciągu 30 dni.
Warto wiedzieć
Rejestr agentów ubezpieczeniowych
Informacje o agentach można sprawdzić bezpłatnie w wyszukiwarce internetowej KNF.
Zmiana danych
Jeśli zmieniła się któraś z danych objętych wpisem do rejestru agentów, zakład ubezpieczeń musi to zgłosić. Ma na to 7 dni.
Odpowiedzialność cywilna
Za szkody wyrządzone przez ciebie podczas pracy odpowiada firma ubezpieczeniowa.
Jeśli pracujesz dla kilku ubezpieczycieli i wykonujesz te same zadania, to ty odpowiadasz za powstałe szkody w czasie wykonywanej pracy. Pamiętaj, żeby wykupić obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, która dotyczy jednego zdarzenia, wynosi równowartość w złotych 1 250 618 euro oraz 1 875 927 euro w odniesieniu do wszystkich takich zdarzeń.
Doskonalenie umiejętności zawodowych
Podnoś swoje umiejętności zawodowe i uczęszczaj na szkolenia co roku. Po zaliczeniu szkolenia dostaniesz dokument, który potwierdza twój udział.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 maja 2018 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności agencyjnych
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej