Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych

Chcesz świadczyć usługi telekomunikacyjne? Działalność telekomunikacyjna jest działalnością regulowaną i aby ją prowadzić trzeba uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Jak uzyskać wpis do rejestru dowiesz się poniżej.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • elektronicznie
Załatw online

Wniosek podpisz Profilem Zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Działalność telekomunikacyjna jest regulowaną działalnością gospodarczą. Oznacza to, że jej wykonywanie wymaga spełnienia szczególnych warunków określonych przez ustawę Prawo Komunikacji Elektronicznej. Podstawą rozpoczęcia działalności jest uzyskanie wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Wniosek o wpis może obejmować działalność telekomunikacyjną polegającą na:

  • świadczeniu usług telekomunikacyjnych – tj. wykonywaniu usług za pomocą własnej sieci, z wykorzystaniem sieci innego operatora lub sprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek usługi telekomunikacyjnej wykonywanej przez innego dostawcę usług – przedsiębiorca zwany jest dostawcą usług
  • dostarczaniu publicznych sieci telekomunikacyjnych – tj. przygotowaniu sieci telekomunikacyjnej w sposób umożliwiający świadczenie w niej usług, jej eksploatację, nadzór nad nią lub umożliwianie dostępu telekomunikacyjnego – przedsiębiorca zwany jest operatorem
  • dostarczaniu udogodnień towarzyszących – tj. dodatkowych możliwości funkcjonalnych lub usługowych związanych z siecią telekomunikacyjną, umożliwiających lub wspierających świadczenie w nich usług telekomunikacyjnych lub związanych z usługą telekomunikacyjną - przedsiębiorca zwany jest operatorem

Kto podlega wpisowi do rejestru

Wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych może złożyć:

  • przedsiębiorca
  • inny podmiot uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów
  • przedsiębiorca telekomunikacyjny z państwa członkowskiego albo państwa, które zawarło ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi umowę regulującą swobodę świadczenia usług, który czasowo świadczy usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Działalność w zakresie telekomunikacji mogą prowadzić także jednostki samorządu terytorialnego pod warunkiem zarejestrowania się w rejestrze jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji prowadzonym przez Prezesa UKE. Wpis do tego rejestru odbywa się na tych samych zasadach jak dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

Przed rozpoczęciem wykonywania działalności telekomunikacyjnej.

Gdzie załatwisz sprawę

Złóż wniosek do Urzędu Komunikacji Elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych.

Co zrobić krok po kroku

  1. Złóż wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych

Dokumenty

Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopia
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopia
Dokument możesz złożyć jako:
Dokument elektroniczny
Informacja dodatkowa

Wzór wniosku został umieszczony na PUE UKE w formie interaktywnego formularza.

Wniosek zawiera następujące dane:
1) firmę lub nazwę wnioskodawcy, jego siedzibę i adres lub adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodar-
czej, jeżeli wnioskodawca posiada takie miejsce;
2) oznaczenie formy prawnej wnioskodawcy;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer w innym właściwym rejestrze prowadzonym w państwie członkow-
skim albo innym państwie określonym w art. 5 ust. 2, o ile wnioskodawca taki numer posiada;
4) imię, nazwisko, adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej i numer telefonu osoby wyznaczonej do kontaktu
z Prezesem UKE;
5) krótki opis sieci telekomunikacyjnej, usługi telekomunikacyjnej lub powiązanych usług, których dotyczy wniosek;
6) planowaną datę rozpoczęcia działalności telekomunikacyjnej, a w przypadku przedsiębiorcy telekomunikacyjnego
z państwa członkowskiego albo innego państwa określonego w art. 5 ust. 2 – również planowaną datę zakończenia
działalności;
7) adres strony internetowej wnioskodawcy, jeżeli taką stronę posiada;
8) obszar, na którym będzie wykonywana działalność telekomunikacyjna.

 

Wniosek o wpis do rejestru PT zawiera oświadczenie osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy lub
innego podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów, o następu-
jącej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 Kodeksu
karnego oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku są zgodne z prawdą;
2) znane mi są warunki wykonywania działalności telekomunikacyjnej, której dotyczy wniosek, wynikające z ustawy
z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej i podmiot wnioskujący je spełnia.”. Klauzula ta zastępuje
pouczenie organu uprawnionego do odebrania oświadczenia o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświad-
czenia.

Ustanowienie pełnomocnika

Jeśli chcesz, aby reprezentował cię pełnomocnik, pamiętaj o dołączeniu pełnomocnictwa oraz dowodu zapłaty opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (17 zł). Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom lub rodzeństwu. Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa.

Termin

Przed rozpoczęciem wykonywania działalności telekomunikacyjnej.

  1. Urząd zweryfikuje dokumenty

UKE sprawdzi, czy dostarczono wszystkie dokumenty i podano niezbędne dane we wniosku.

Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne (np. pomyliłeś się we wniosku, nie podałeś wymaganych danych, albo nie złożyłeś wymaganych dokumentów), urząd wezwie cię do poprawienia błędów. Na uzupełnienie braków będziesz mieć co najmniej 7 dni od otrzymania wezwania. Jeśli nie usuniesz braków w terminie, urząd nie będzie dalej rozpatrywał twojej sprawy.

Jeśli wnioskodawca jest przedsiębiorcą, UKE bada czy:

  • wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem
  • przedsiębiorca został wykreślony z rejestru i wydana została decyzja o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wnioskiem w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku z powodów:
    • złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania tej działalności, niezgodnego ze stanem faktycznym
    • nieusunięcia naruszeń warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez urząd terminie
    • stwierdzenia przez urząd rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej przez przedsiębiorcę

Zaistnienie któregokolwiek z powyższych przypadków spowoduje odmowę dokonania wpisu do rejestru działalności regulowanej.

Dokumenty

Prezes UKE korzysta z informacji zawartych w publicznie dostępnych rejestrach w postaci elektronicznej w zakresie danych objętych wnioskiem o wpis do rejestru PT, w szczególności w celu weryfikacji danych wskazanych we wniosku o wpis do rejestru PT. W przypadku wystąpienia rozbieżności między informacjami zawartymi w publicznie dostępnych rejestrach a danymi, które zawarłeś we wniosku o wpis, Prezes UKE przyjmuje dane z rejestru, o czym cię poinformuje.

  1. Wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych

Po pozytywnej weryfikacji wniosku Prezes UKE dokonuje wpisu do rejestru w terminie 3 dni od dnia wpływu kompletnego wniosku.

W przypadku przedsiębiorców wpisanych do CEIDG, UKE przekazuje do CEIDG, nie później niż w następnym  dniu roboczym, informację o dokonanym wpisie przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej.

Rejestr obejmuje następujące dane:

  • kolejny numer wpisu do rejestru
  • datę wpływu wniosku o wpis do rejestru oraz datę dokonania wpisu
  • dane, podane we wniosku
  • datę wykreślenia wpisu z rejestru PT – w przypadku wykreślenia tego wpisu

Odmowa wpisu do rejestru

Jeśli wnioskodawca nie spełni warunków niezbędnych do uzyskania wpisu do rejestru, Prezes UKE wyda decyzję o odmowie wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

 

Pamiętaj, że jeśli Prezes UKE nie dokona wpisu do rejestru w terminie 3 dni roboczych od dnia wpływu wniosku wraz z wymaganymi oświadczeniami może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy urząd wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od jego otrzymania. W tym przypadku terminy biegną odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.

  1. Wydanie zaświadczenia o wpisie do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych

W terminie 7 dni od dnia wpisu w rejestrze, Prezes UKE wydaje z urzędu zaświadczenie o wpisie do rejestru.

Zaświadczenie mające moc dokumentu urzędowego wydaje się w postaci elektronicznej i doręcza się przy użyciu Platformy Usług Elektronicznych Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zaświadczenie może być wielokrotnie pobierane z PUE UKE w formie wydruku, który ma moc zaświadczenia wydanego przez Prezesa UKE.

Dokumenty

Dokument otrzymasz jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Zaświadczenie powinno zawierać:

1) numer z rejestru;

2) dane, o których mowa w art. 10 ust. 13 pkt 2 i 3;

3) informację o prawach przysługujących przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu na podstawie ustawy.

Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).

Ile będziesz czekać

Sprawę załatwisz w 3 dni roboczych od dnia wpływu wniosku do Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub od dnia jego uzupełnienia.

Jak możesz się odwołać

Jeśli nie zgadzasz się z decyzją Prezesa UKE, złóż wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Możesz też złożyć skargę na decyzję bezpośrednio do sądu (bez wcześniejszego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy). Na złożenie wniosku lub skargi masz 14 dni – licząc od daty otrzymania decyzji.

Warto wiedzieć

Rejestr przedsiębiorców telekomunikacyjnych dostępny jest na stronie UKE.

Czy ta strona była przydatna?

Portal nadzorowany jest przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Partnerzy projektu: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Krajowa Izba Gospodarcza. Projekt jest współfinansowany z Programu Polska Cyfrowa ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest kontynuacją projektu pt.: "Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka oraz projektu "Uproszczenie i elektronizacja procedur" finansowanego z Programu Kapitał Ludzki.

Artykuły zamieszczone w serwisie GOV.PL, w których nie podajemy żadnych dodatkowych informacji na temat praw autorskich, należą do informacji publicznych i udostępniamy je bezpłatnie. Korzystanie z nich, niezależnie od celu i sposobu korzystania, nie wymaga zgody Ministerstwa. Dostępne są w ramach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska. Serwis Biznes.gov.pl używa plików cookies. Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookie. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki.