Uzyskaj wpis do rejestru BDO (podmioty wprowadzające produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujące odpadami)
Jesteś przedsiębiorcą i wprowadzasz na rynek produkty lub produkty w opakowaniach? A może wytwarzasz odpady lub nimi gospodarujesz? Sprawdź, czy musisz mieć wpis w Rejestrze BDO i dowiedz się jak go uzyskać.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Co to jest Rejestr BDO
Rejestr BDO to rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). BDO pozwala na gromadzenie informacji o odpadach i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.
Przedsiębiorcy wpisani do Rejestru BDO od 1 stycznia 2020 roku prowadzą elektroniczną ewidencję i sprawozdawczość odpadów.
Ważne! Firmy, które złożyły wniosek o wpis do rejestru BDO, ale jeszcze go nie uzyskały, mogą prowadzić ewidencję odpadów w formie papierowej. Firmy takie nie muszą też umieszczać numeru rejestrowego na karcie przekazania odpadów, karcie przekazania odpadów komunalnych, karcie ewidencji odpadów, karcie ewidencji komunalnych osadów ściekowych, karcie ewidencji zużytego sprzętu. elektrycznego i elektronicznego, karcie ewidencji pojazdów wycofanych z eksploatacji i karcie ewidencji odpadów niebezpiecznych.
Obowiązek wpisu do Rejestru BDO dotyczy przedsiębiorców, którzy:
- wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów,
- wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (od firm unijnych).
Ważne! Jeśli prowadzisz sklep lub hurtownię i udostępniasz klientom torebki foliowe podlegające opłacie recyklingowej, przeczytaj, jak uzyskać wpis do rejestru BDO dla sklepów i hurtowni, które podlegają opłacie recyklingowej za torebki foliowe.
Rejestr prowadzą marszałkowie województw. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, wpisują do niego przedsiębiorców na ich wniosek lub z urzędu, czyli bez potrzeby składania przez przedsiębiorcę wniosku.
Kto musi złożyć wniosek o wpis do Rejestru BDO
Możesz sprawdzić czy jesteś objęty obowiązkiem rejestracji wypełniając interaktywny formularz udostępniony przez BDO.
Wniosek o wpis do Rejestru BDO składają podmioty wymienione w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach. Zgodnie z tym artykułem, o tym czy firma powinna złożyć wniosek do Rejestru decyduje obszar, w którym prowadzi działalności i – jednocześnie – zakres tej działalności.
Obszary i zakresy działalności, dla których złożenie wniosku o wpis do Rejestru BDO jest obowiązkowe, to:
Oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne
- Wprowadzanie produktów na terytorium kraju (oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne)
- Recykling odpadów powstałych z produktów (oleje, preparaty smarowe opony pneumatyczne)
- Odzysk odpadów powstałych z produktów (oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne);
- Eksport oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa odpadów powstałych z produktów w celu poddania ich odzyskowi lub recyklingowi
- Organizacje odzysku.
Pojazdy (z wyłączeniem pojazdów historycznych)
- Wprowadzanie pojazdów po raz pierwszy na terytorium kraju
- Punkt zbierania pojazdów
- Stacja demontażu
- Strzępiarka.
Sprzęt elektryczny lub elektroniczny
- Wprowadzanie sprzętu po raz pierwszy na terytorium kraju lub autoryzowani przedstawiciele
- Zbiórka zużytego sprzętu
- Zakład przetwarzania
- Działalność w zakresie recyklingu
- Działalność w zakresie procesów odzysku innych niż recykling
- Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Baterie lub akumulatory
- Wprowadzanie po raz pierwszy na terytorium kraju baterii lub akumulatorów
- Zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów
- Podmiot pośredniczący.
Opakowania, odpady opakowaniowe lub produkty w opakowaniach
- Organizacje odzysku opakowań
- Eksport odpadów opakowaniowych lub/oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa odpadów opakowaniowych
- Wytwarzanie, eksport, import opakowań lub ich wewnątrzwspólnotowe nabycie lub dostawa
- Recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych
- Wprowadzanie po raz pierwszy na terytorium kraju produktów w opakowaniach
- Eksport produktów w opakowaniach lub/oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa produktów w opakowaniach
- Organizacja samorządu gospodarczego.
Transport odpadów
- Transport odpadów
- Działalność w zakresie obrotu odpadami.
Utrzymanie porządku i czystości w gminach
- punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzone samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą lub gminami
- podmioty, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Wytwarzanie odpadów bez pozwolenia na wytwarzanie odpadów albo pozwolenia zintegrowanego
- Odpady inne niż wymienione w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 roku w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
- Odpady w ilościach większych niż wymieniono w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 roku w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
Pamiętaj. W przypadku BDO nie ma znaczenia wielkość firmy. Do Rejestru muszą się wpisać także firmy jednoosobowe, które mają obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Mogą to być na przykład salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, gabinety lekarskie, sklepy spożywcze, warsztaty rzemieślnicze czy firmy budowlane.
Którzy przedsiębiorcy zostaną wpisani do BDO z urzędu
Marszałek województwa wpisze do rejestru z urzędu przedsiębiorcę, który:
- uzyskał pozwolenie zintegrowane
- uzyskał pozwolenie na wytwarzanie odpadów
- uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów,
- uzyskał decyzję zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczymi lub zezwolenie na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
- uzyskał koncesję na podziemne składowanie odpadów,
Kto nie musi mieć wpisu w BDO
Wpisowi do Rejestru BDO nie podlega:
- osoba fizyczna oraz jednostka organizacyjna niebędąca przedsiębiorcą, która wykorzystuje odpady na potrzeby własne
- podmiot mający ziemię, na której są stosowane komunalne osady ściekowe do:
- uprawy roślin przeznaczonych do produkcji kompostu
- uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz
- podmiot, który prowadzi nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów opakowaniowych i odpadów w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, takich jak na przykład leki i opakowania po nich
- transportujący wytworzone przez siebie odpady
- rolnik, będący wytwórcą odpadów, gospodarujący na obszarze poniżej 75 hektarów.
Dodatkowo, z obowiązku uzyskania wpisu do Rejestru BDO są zwolnione:
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności wytwarzają jedynie odpady o składzie i charakterze odpadów komunalnych i objęci są systemem odbioru odpadów komunalnych (na przykład drobne usługi, działalność administracyjno-biurowa, kancelarie prawne i biura rachunkowe),
Pamiętaj, że odpady powstające w części socjalnej dla pracowników są traktowane jak odpady komunalne gospodarstw domowych i nie podlegają ewidencji. Ich wytwórcy zwolnieni są z obowiązku uzyskania wpisu do Rejestru BDO, w zakresie tych odpadów.
- firmy, które podpiszą umowę na świadczenie usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw. W takim przypadku wytwórcą odpadów będzie podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej.
-
firmy produkcyjne i przemysłowe, które wytwarzają rodzaje odpadów wymienione w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, w ilościach nie większych niż wskazane w tym rozporządzeniu.
Rozporządzenie wymienia 46 grup odpadów, które są zwolnione z ewidencjonowania. Przepisy określają także ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji.
Zwolnienie dotyczy między innymi:
- odpadów takich jak: odchody zwierzęce, odpady kory i korka, odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów, gruz ceglany, odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia, drewno, szkło i tworzywa sztuczne
- części wytwórców odpadów opakowaniowych. Odpady z tej grupy (15) powstają często w wyniku rozpakowywania opakowań zbiorczych. W przypadku małych przedsiębiorstw takie odpady powstają w niewielkich ilościach. Dotyczy to w szczególności właścicieli sklepów, biur i innych punktów handlowych, do których produkty dostarczane są w opakowaniach zbiorczych (na przykład w kartonach, opakowaniach z tworzyw sztucznych i tym podobnych)
- części grup odpadów niebezpiecznych. Wśród nich znajdują się między innymi zużyte urządzenia zawierające elementy niebezpieczne, baterie zawierające rtęć, czy opakowania z metali zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone. Te ostatnie są szczególnie istotne z punktu widzenia zakładów kosmetycznych czy fryzjerskich
- odpadów powstałych w wyniku eksploatacji drukarek i świetlówek, o ile, nie przekroczą ilości, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji.
Firmy, które wytwarzają odpady wskazane w Rozporządzeniu, w ilościach nie wymagających prowadzenia ewidencji, nie musza rejestrować się w BDO.
Uwaga! Jeżeli w związku z prowadzoną działalnością pojawiają się odpady medyczne (które są odpadami niebezpiecznymi) – firma musi znaleźć się w BDO.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Jeśli twoja działalność podlega wpisowi do Rejestru BDO, musisz uzyskać ten wpis przed jej rozpoczęciem.
Pamiętaj: Marszałek województwa ma 30 dni od złożenia poprawnego i kompletnego wniosku na wpisanie cię do Rejestru BDO.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- urzędy marszałkowskie
Usługa jest realizowana w systemie BDO
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wpis do Rejestru BDO
Wniosek możesz złożyć tylko przez internet w systemie BDO. Po przejściu na stronę Rejestru BDO, wybierz jeden ze sposobów logowania. Możesz wybrać między innymi Profil Zaufany lub usługę e-dowód. Po wprowadzeniu loginu i hasła, zostaniesz przeniesiony na swoje konto w Rejestrze. W menu po lewej stronie wybierz zakładkę [Wnioski], następnie guzik [Nowy wniosek] i [Nowy wniosek rejestrowy].
W kolejnych krokach wypełnij wniosek zgodnie z prowadzoną przez ciebie działalnością. Możesz skorzystać z Instrukcji użytkownika systemu bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami - BDO. Elementem wniosku jest oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru oraz potwierdzające, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym lub oświadczenie o braku okoliczności skutkujących wykreśleniem z rejestru. Oświadczenie składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Musisz w nim potwierdzić, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym.
Wniosek wyślesz tylko po wypełnieniu wszystkich pól oznaczonych czerwoną gwiazdką. Jeśli któreś z tych pól nie zostanie wypełnione lub zostanie wypełnione błędnie, to nie będziesz mógł przejść do kolejnego kroku.
We wniosku wypełniasz tylko ten dział, który dotyczy prowadzonej przez ciebie działalności.
Dokumenty
Do wniosku dołącz kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej – jeśli musisz ją zapłacić. Niektórzy przedsiębiorcy muszą do wniosku dołączyć również:
- kopię umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz kopie dokumentu potwierdzającego wniesienie zabezpieczenia finansowego – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym sprzęt lub autoryzowanym przedstawicielem
- kopię umowy z producentami sprzętu elektrycznego i elektronicznego – jeśli jesteś autoryzowanym przedstawicielem
- kopię zaświadczenia wydanego przez bank prowadzący rachunek (lub lokatę terminową) o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty – jeśli jesteś organizacją odzysku
- informację potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym baterie lub akumulatory
- umowę zawartą z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu – jeśli jesteś podmiotem wprowadzającym pojazdy
- kopię zaświadczenia wydanego przez bank prowadzący rachunek (lub lokatę terminową) o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty – jeśli jesteś organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Termin
Jeśli twoja działalność podlega wpisowi do Rejestru BDO, musisz uzyskać ten wpis przed jej rozpoczęciem.
Pamiętaj: Marszałek województwa ma 30 dni od złożenia poprawnego i kompletnego wniosku na wpisanie cię do Rejestru BDO.
Urząd wpisze cię do rejestru
Po dokonaniu wpisu, marszałek poinformuję cię o tym drogą elektroniczną oraz zawiadomi cię o nadaniu indywidualnego numeru rejestrowego. Firmy, które podlegają opłacie rejestrowej, muszą umieszczać numer rejestrowy na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością. Ten obowiązek dotyczy w szczególności: faktur VAT, paragonów fiskalnych, umów kupna-sprzedaży, sprawozdań, kart przekazania i ewidencji odpadów.
Marszałek województwa odmówi ci wpisu do Rejestru BDO, gdy:
- nie wniesiesz opłaty rejestrowej w wymaganej wysokości
- nie wniesiesz zabezpieczenia finansowego w wymaganej wysokości – jeśli jesteś przedsiębiorcą wprowadzającym sprzęt
- nie wpłacisz kapitału zakładowego w wymaganej wysokości – jeśli działasz jako organizacja odzysku lub organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego
Ile zapłacisz
- 100 zł – opłata rejestrowa obowiązująca mikroprzedsiębiorców
- 300 zł – opłata rejestrowa dla przedsiębiorców niebędących mikroprzedsiębiorcami
Uwaga! Opłata rejestrowa obowiązuje wyłącznie przedsiębiorców:
- wprowadzających sprzęt i autoryzowanych przedstawicieli
- wprowadzających baterie lub akumulatory
- wprowadzających pojazdy
- producentów, importerów i wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań
- wprowadzających na terytorium kraju produkty w opakowaniach
- wprowadzających na terytorium kraju opony
- wprowadzających na terytorium kraju oleje smarowe
Jeżeli prowadzisz działalność podlegającą wpisowi do Rejestru BDO w więcej niż jednym zakresie. jesteś zobowiązany do wpłaty jednej opłaty rejestrowej.
Gdzie zapłacić: wpłać opłatę rejestrową na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania. Informację na temat numeru konta znajdziesz na stronie internetowej urzędu.
- 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (opcjonalnie)
Jeśli do urzędu składasz pełnomocnictwo to musisz je opłacić. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.
Gdzie zapłacić: opłatę skarbową za pełnomocnictwo wpłać na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz pełnomocnictwo. Numer konta sprawdzisz na stronie internetowej urzędu miasta lub gminy. Na przykład, jeśli pełnomocnictwo składasz do Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu to opłatę zapłać również na konto Urzędu Miasta Poznania.
Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa.
Ile będziesz czekać
Wpis uzyskasz w ciągu 30 dni, od dnia złożenia kompletnego i poprawnego wniosku.
Jak możesz się odwołać
Od decyzji możesz odwołać się do samorządowego kolegium odwoławczego. Odwołanie złóż za pośrednictwem marszałka województwa, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji odmownej.
Pamiętaj również o tym, że możesz zrezygnować ze składania odwołania od decyzji. Jeśli zrobią to wszystkie strony uczestniczące w postępowaniu to decyzja szybciej się uprawomocni.
Warto wiedzieć
Ewidencja odpadów
Firmy, które wytworzą odpady i nie są zarejestrowane w Rejestrze BDO, nie mogą przekazać tych odpadów na przykład odbierającemu. Nie mają również możliwości wystawienia elektronicznej karty przekazania odpadów, a papierowa karta nie jest już dostępna.
Mikroprzedsiębiorca
Mikroprzedsiębiorcą jest przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Odnawianie opłaty
Po wniesieniu opłaty rejestrowej musisz ją co roku odnawiać. Opłatę roczną za prowadzenie rejestru zapłać do końca lutego każdego roku, za dany rok, na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego. Nie musisz jej wpłacać w roku, w którym była wpłacona opłata rejestracyjna.
Wysokość opłaty rejestrowej i rocznej jest identyczna i wynosi:
- 100 zł dla mikroprzedsiębiorców
- 300 zł dla pozostałych przedsiębiorców
Pamiętaj o aktualizacji wpisu, na przykład w przypadku zmiany adresu prowadzonej działalności. Masz na to 30 dni, od dnia w którym nastąpiła zmiana.
Zmiana danych w Rejestrze BDO
W przypadku:
- zmiany informacji zawartych w Rejestrze lub
- zakresu prowadzonej działalności, wymagającej wpisu do Rejestru.
musisz o tym poinformować właściwego marszałka województwa. Zrobisz to za pomocą elektronicznego formularza aktualizacyjnego, za pośrednictwem indywidualnego konta w Rejestrze BDO. Na zgłoszenie zmiany danych masz 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
Kary
Sankcje za niestosowanie przepisów dotyczących rejestracji, ewidencji i sprawozdawczości w BDO dzielą się na dwie kategorie:
- grzywna (od 100 zł do ponad 1 mln zł) lub areszt wymierzane przez sądy,
- administracyjne kara pieniężna (od 5000 zł do 1 mln zł) nakładana przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.
Administracyjna kara pieniężna jest nakładana za:
- prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do Rejestru BDO,
- nieumieszczanie na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością numeru rejestrowego, który jest nadawany przez Marszałka podczas rejestracji w BDO (dotyczy firm, które podlegają opłacie rejestrowej).
Możesz zostać ukarany karą aresztu lub grzywny jeśli:
- nie złożysz wniosku o wpis do Rejestru BDO
- nie złożysz wniosku o zmianę wpisu
- nie złożysz wniosku o wykreślenie z rejestru
- złożysz wniosek niezgodny ze stanem faktycznym
- naruszysz obowiązki sprawozdawcze i ewidencyjne
- nie będziesz przechowywać przez określony czas, udostępniać lub przedkładać dokumentów i wszelkich danych, do których zobowiązuje cię ustawa
- nie będziesz mieć w trakcie transportu odpadów potwierdzenia wygenerowanego z BDO.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 września 2018 r. w sprawie sposobu nadawania numeru rejestrowego podmiotom wpisywanym do rejestru prowadzonego w ramach BDO
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
- Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw