Wykreślenie indywidualnej/ indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Jeśli jesteś lekarzem lub lekarzem dentystą, który wykonuje działalność leczniczą i chcesz zakończyć działalność to pamiętaj o wykreśleniu się z rejestru. Poniżej dowiesz się jak to zrobić.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) jest jawnym, elektronicznym rejestrem prowadzonym przez określony organ rejestrowy. W przypadku indywidualnych lub indywidualnych specjalistycznych praktyk zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów, organem tym jest okręgowa izba lekarska właściwa dla miejsca wykonywania praktyki. Listę organów rejestrowych wraz z danymi teleadresowymi dla praktyk lekarzy i lekarzy dentystów znajdziesz tutaj.
Kto może skorzystać z usługi
Lekarz lub lekarz dentysta wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą ubiegający się o wykreślenie z rejestru.
Wpis do rejestru podlega wykreśleniu w przypadku
- złożenia oświadczenia o zgodności i kompletności danych niezgodnego ze stanem faktycznym,
- wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą, wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru,
- rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności objętej wpisem,
- niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych,
- złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru,
- bezskutecznego upływu terminu podjęcia działalności, wyznaczonego przez organ prowadzący rejestr, nie dłuższego niż 3 miesiące, jeżeli podmiot wykonujący działalność leczniczą w terminie 3 miesięcy od dnia wpisu do rejestru nie podjął działalności.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
W dowolnym momencie
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- okręgowe izby lekarskie
- Wojskowa Izba Lekarska
Wniosek o wykreślenie z rejestru podmiotów wykonujących działalność lecznicza składa się wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony RPWDL, z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub Profilu Zaufanego.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wykreślenie indywidualnej/ indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej z rejestru podmiotów wykonujących działalnośc leczniczą
Lekarz/ lekarz dentysta prowadzący indywidualną/ specjalistyczną praktykę lekarską, w przypadku zamiaru zaprzestania udzielania określonych świadczeń zdrowotnych składa do organu prowadzącego rejestr:
- wniosek o wykreślenie z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą obejmującą wykreślenie danych dotyczących zakończenia działalności leczniczej lekarza, lekarza dentysty wykonywanej w formie jednego rodzaju praktyki do rejestru właściwej izby lekarskiej,
lub
- wniosek o wykreślenie z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą obejmującą wykreślenie danych dotyczących zakończenia działalności leczniczej lekarza, lekarza dentysty wykonywanej w formie praktyki do rejestru właściwej izby lekarskiej.
Wniosek o wykreślenie podmiotu z rejestru zawiera
- numer księgi rejestrowej,
- datę zakończenia działalności leczniczej,
- miejsce przechowywania dokumentacji medycznej w przypadku likwidacji podmiotu leczniczego,
- określenie rodzaju wniosku - zmiana wpisu w rejestrze,
- oznaczenie organu prowadzącego rejestr,
- firmę albo nazwę podmiotu leczniczego,
- adres zamieszkania w przypadku osoby fizycznej lub adres do korespondencji w przypadku spółki cywilnej,
- podpis osoby uprawnionej do złożenia wniosku.
Wniosek o wykreślenie podmiotu z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą (RPWDL) możesz złożyć wyłącznie w postaci elektronicznej w aplikacji Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Aby tego dokonać zaloguj się w aplikacji i wybierz czynność „nowy wniosek” oraz określ rodzaj wniosku poprzez kliknięcie „wniosek o wykreślenie z rejestru”. We wniosku wpisz datę zakończenia działalności oraz w zakładce „uwagi” wpisz adres, gdzie będzie przechowywania dokumentacja medyczna po zakończeniu działalności. Jeśli chcesz przedstawić dodatkowe dokumenty, dołącz je w formie załączników, klikając w zakładkę „załączniki”. Gdy poprawnie uzupełnisz wszystkie pola, podpisz wniosek za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo profilu zaufanego i następnie wyślij.
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Dokument elektronicznyFormalna i merytoryczna weryfikacja wniosku
1. Organ prowadzący rejestr zweryfikuje poprawność oraz kompletność złożonych przez ciebie dokumentów.
2. W przypadku, gdy złożone dokumenty nie będą spełniały wymagań formalnych, organ wezwie cię do ich uzupełnienia (termin na dokonanie wpisu do rejestru będzie biegł na nowo od daty uzupełnienia wniosku lub załączników). W wezwaniu tym, zostaniesz pouczony, że w przypadku nie usunięcia braków wniosek nie zostanie rozpatrzony. Na uzupełnienie braków będziesz miał 7 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania.
3. Po weryfikacji formalnej następuje weryfikacja merytoryczna, podczas której organ ocenia, czy zostały spełnione wszystkie wymagania do wykreślenia z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Wykreślenie danych lekarza/ lekarza dentysty wykonującego działalność leczniczą w formie indywidualnej/specjalistycznej praktyki lekarskiej z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Organ prowadzący rejestr po weryfikacji złożonych dokumentów, dokonuje wykreślenia lub odmawia wykreślenia z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Wykreślenie lub odmowa następuje w formie uchwały organu prowadzącego rejestr.
Dokumenty
Przekazanie zawiadomienia do CEIDG o dokonaniu wykreślenia
Okręgowa rada lekarska/ Wojskowa Rada Lekarska przekazuje drogą elektroniczną do CEIDG, niezwłocznie, nie później niż następnego dnia roboczego po ostatecznym rozstrzygnięciu sprawy, której dotyczą, informację o wykreśleniu z rejestru działalności regulowanej wraz z podaniem daty uprawomocnienia i znaku sprawy.
Termin
Niezwłocznie, nie później niż następnego dnia roboczego.
Ile zapłacisz
10,00 zł
Do wniosku o wykreślenie z rejestru dołącz dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji administracyjnej o wykreśleniu z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Opłatę należy wnieść na konto wskazane na stronie internetowej organu prowadzącego rejestr, czyli właściwego Urzędu Wojewódzkiego.
Ile będziesz czekać
Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).
Jak możesz się odwołać
W terminie 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia uchwały o odmowie wykreślenia możesz złożyć odwołanie do Ministra Zdrowia, za pośrednictwem organu który wydał uchwałę.
Warto wiedzieć
Wnioski mogą być składane wyłącznie w postaci elektronicznej po podpisaniu podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym ePUAP.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej
- Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty
- Ustawa z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej