Zgoda na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych
Jesteś inwestorem budującym drogę? Twój projekt odbiega od obowiązujących warunków technicznych? Sprawdź, kiedy i jak możesz starać się o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych przysługuje tylko w wyjątkowych przypadkach. Chodzi o sytuację, kiedy napotkasz techniczne utrudnienia, jak np. ukształtowanie terenu lub zwarta zabudowa. A to sprawia, że inwestycji nie da się wykonać zgodnie z przepisami budowlanymi. Projektant jako pierwszy ocenia, czy możliwe jest odstępstwo. Ostateczną decyzję podejmuje organ administracji architektoniczno-budowlanej, czyli wojewoda lub starosta, który zajmuje się twoją sprawą.
Zgody na odstępstwo nie uzyskasz, gdy:
- spowoduje ono zagrożenie życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia
- ograniczy dostęp osobób ze szczególnymi potrzebami
- pogorszy warunki zdrowotno-sanitarne i użytkowe
- zaszkodzi środowisku.
Ważne! Nie jest możliwe złożenie wniosku dla inwestycji realizowanej w trybie zgłoszenia, a także uzyskania zgody na odstępstwo w ramach postępowania w sprawie rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych z naruszeniem ustawy – Prawo budowlane.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Wniosek złóż przed otrzymaniem:
- pozwolenia na budowę
- zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
- decyzji o zmianie pozwolenia na budowę
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- starostwa powiatowe
- urzędy wojewódzkie
- urzędy dzielnicowe m.st. Warszawy
Złóż wniosek do tego urzędu, na terenie którego budujesz drogę:
- krajową i wojewódzką – do urzędu wojewódzkiego - w wypadku dróg krajowych i wojewódzkich
- powiatową i gminną – do starostwa lub urzędu miasta na prawach powiatu - w wypadku dróg powiatowych i gminnych.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wyrażenie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych
Zgłoś się do wojewody, jeśli twoja sprawa dotyczy dróg krajowych i wojewódzkich. W przypadku dróg powiatowych i gminnych – wniosek złóż do starosty lub prezydenta miasta na prawach powiatu. Nie ma jednego wzoru wniosku o odstępstwo. Sprawdź na stronie internetowej urzędu, czy ma własny wzór dokumentu. Jeśli nie, to przykładowy wzór druku o odstępstwo znajdziesz poniżej.
Wniosek możesz złożyć bezpośrednio w urzędzie lub wysłać pocztą.
Jeśli reprezentuje cię pełnomocnik, to dołącz pełnomocnictwo (wraz z dowodem opłaty skarbowej za pełnomocnictwo).
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
W przypadku odstepstwa od:
- rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
- rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.
Wniosek powinien zawierać:
1) charakterystykę obiektu oraz, w miarę potrzeby, projekt zagospodarowania działki lub terenu, a jeżeli odstępstwo mogłoby mieć wpływ na środowisko lub nieruchomości sąsiednie - również projekty zagospodarowania tych nieruchomości, z uwzględnieniem istniejącej i projektowanej zabudowy;
2) szczegółowe uzasadnienie konieczności wprowadzenia odstępstwa;
3) propozycje rozwiązań zamiennych;
4) pozytywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków w odniesieniu do obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków oraz innych obiektów budowlanych usytuowanych na obszarach objętych ochroną konserwatorską;
5) w zależności od potrzeb - pozytywną opinię innych zainteresowanych organów.
Pobierz:
Informacja dodatkowa
W przypadku odstepstwa od:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaPobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Przedstaw do wglądu, Oryginał, Uwierzytelniona kopiaW zależności od rodzaju odstępstwa, koniecznie dołącz:
- informację o obecnym i przewidywanym natężeniu ruchu pojazdów na drodze lub zjeździe objętym wnioskiem
- projekt stałej organizacji ruchu
- informację o obecnym i przewidywanym natężeniu ruchu pieszych
- przekroje poprzeczne pasa drogowego
- kartogramy ruchu na skrzyżowaniach objętych wnioskiem
- profile podłużnych jezdni, chodnika lub zjazdu
Zanim złożysz dokumenty, zwróć uwagę na to, że:
- twoja inwestycja może wpływać na środowisko lub nieruchomości sąsiednie. W takim razie koniecznie dołącz projekty zagospodarowania nieruchomości sąsiednich, z uwzględnieniem obecnej i projektowanej zabudowy
- jeśli korzystasz z pomocy pełnomocnika, to dołącz oryginał lub uwierzytelniony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis pełnomocnictwa
- w zależności od potrzeb, możesz złożyć dodatkowe opinie innych instytucji
- opłata skarbowa od pełnomocnictwa wynosi 17 zł
Termin
Wniosek złóż przed otrzymaniem:
- pozwolenia na budowę
- zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
- decyzji o zmianie pozwolenia na budowę
Urząd sprawdzi twój wniosek
Jeśli będzie brakować dokumentów, urząd wyznaczy ci termin na ich uzupełnienie.
Jeśli twój wniosek będzie zasadny, urząd przekaże go do Ministerstwa Infrastruktury.
Minister oceni twój wniosek
Minister zapozna się z wnioskiem i zdecyduje, czy urząd – w którym złożyłeś wniosek – może ci udzielić zgody na odstępstwo.
Zanim minister upoważni urząd do wydania ci zgody na odstępstwo, może zażądać dodatkowych informacji dotyczących wniosku. A te zależą od danej sprawy.
Dostaniesz zgodę lub odmowę udzielenia zgody na odstępstwo
Kiedy urząd otrzyma upoważnienie ministra, zajmie się twoim wnioskiem. Nawet jeśli minister zgodzi się na odstępstwo, to urząd podejmuje ostateczną decyzję o tym, czy możesz otrzymać odstępstwo.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałIle zapłacisz
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
Ile będziesz czekać
Odstępstwo otrzymasz w ciągu miesiąca. Jeśli twoja sprawa okaże się bardziej skomplikowana – to odstępstwo otrzymasz w dwa miesiące. Do tego okresu nie wlicza się czasu potrzebnego na zajęcie stanowiska przez ministra.
Jak możesz się odwołać
Postanowienie o zgodzie lub jej braku na odstępstwo jest ostateczne. To oznacza, że nie przysługuje ci prawo do złożenia na nie zażalenia. Jeśli chcesz się odwołać od odmowy (lub zgody), możesz to zrobić w ramach odwołania od decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie