Wykreślenie wpisu z rejestru dostawców usług zaufania świadczących kwalifikowane usługi zaufania
Jesteś kwalifikowanym dostawcą usług zaufania i chcesz zakończyć świadczenie niektórych lub wszystkich usług kwalifikowanych? Złóż wniosek o wykreślenie z rejestru do ministra właściwego ds. cyfryzacji. Szczegóły znajdziesz poniżej.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- listownie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Wykreślenie wpisu z rejestru dostawców usług zaufania następuje na wniosek, lub w przypadku:
- wykorzystywania niezgodnie z przeznaczeniem certyfikatów do weryfikacji zaawansowanych podpisów elektronicznych lub pieczęci elektronicznych
- nieusunięcia braków wskazanych przez nadzór zgodnie z art. 20 ust. 3 eIDAS
- gdy kwalifikowany dostawca usług zaufania zaprzestanie działalności
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
W dowolnym momencie
Gdzie załatwisz sprawę
Ministerstwo Cyfryzacji
Królewska
27,
00-060
Warszawa
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wykreślenie wpisu z rejestru dostawców usług zaufania świadczących kwalifikowane usługi zaufania
O planowanym zakończeniu działalności poinformuj nadzór usług zaufania jak najwcześniej. Działaj zgodnie z planem zakończenia działalności. O ile to możliwe, upewnij się, czy inni kwalifikowani dostawcy usług zaufania będą skłonni przejąć świadczenie usług twoim subskrybentom.
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałO ile nie zamierzasz dalej prowadzić działalności, przygotuj do przekazania nadzorowi dokumenty i dane związane ze świadczeniem usług zaufania. Masz na to 30 dni od chwili utraty statusu usługodawcy kwalifikowanego. Pamiętaj, aby zbiory były zinwentaryzowane, umożliwiały wyszukanie informacji i były czytelne bez konieczności zakupu specjalistycznego oprogramowania. Z danych tych korzystać będzie wymiar sprawiedliwości w przypadku, gdy okaże się to niezbędne.
Urząd wykreśli cię z rejestru dostawców usług zaufania świadczących kwalifikowane usługi zaufania
Minister właściwy ds. cyfryzacji wyda decyzję o wykreśleniu kwalifikowanego dostawcy usług zaufania z rejestru. Decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu. Przekaż dokumenty i dane związane ze świadczeniem usług zaufania w terminie 30 dni. Dokonaj protokolarnego zniszczenia materiału kryptograficznego oraz przekaż go do nadzoru. Szczegóły reguluje art. 20 ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałIle zapłacisz
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
Ile będziesz czekać
Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).
Jak możesz się odwołać
Jeśli jesteś niezadowolony z decyzji, możesz złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Masz na to 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Wniosek złóż do Ministra Cyfryzacji.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE