Zawiadomienie o zawieszeniu wykonywania działalności przez organizatora turystyki lub przedsiębiorcę ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych
Chcesz zawiesić na jakiś czas prowadzenie działalności turystycznej? Jesteś wpisany do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych? Złóż zawiadomienie o zawieszeniu wykonywania działalności do marszałka województwa prowadzącego rejestr. Jak to zrobić dowiesz się poniżej.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
O zawieszeniu wykonywania działalności przedsiębiorca turystyczny musi zawiadomić marszałka województwa prowadzącego rejestr organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych w terminie:
- 7 dni od dnia zawieszenia działalności turystycznej
albo
- 7 dni od dnia ujawnienie informacji o zawieszeniu działalności w CEIDG lub w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego
Warunki zawieszenia działalności turystycznej
Warunkiem zawieszenia działalności przez przedsiębiorcę turystycznego jest:
- niezatrudnianie pracowników (z wyjątkiem pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie wychowawczym lub urlopie rodzicielskim)
- wywiązanie się przedsiębiorcy turystycznego z obowiązków wynikających z umów zawartych z podróżnymi w okresie przed zawieszeniem działalności
Okres zwieszenia działalności
Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni.
Przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy.
Ułatwienia w okresie zawieszenia działalności
W okresie zawieszenia działalności turystycznej jesteś zwolniony m.in. z obowiązku:
- przedstawiania aktualnych dokumentów zabezpieczenia finansowego
- składania deklaracji i wpłaty składek na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
W terminie 7 dni od dnia zawieszenia albo ujawnienia informacji o zawieszeniu działalności w CEIDG lub KRS.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- urzędy marszałkowskie
Co zrobić krok po kroku
Złóż zawiadomienie o zawieszeniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub przedsiębiorcę ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Zawiadomienie powinno zawierać:
- nazwę i adres siedziby przedsiębiorcy turystycznego,
- numer wpisu do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych prowadzonego przez marszałka województwa,
- termin zawieszenia.
Termin
W terminie 7 dni od dnia zawieszenia albo ujawnienia informacji o zawieszeniu działalności w CEIDG lub KRS.
Zmiana wpisu w rejestrze organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych
Marszałek województwa prowadzący rejestr odnotowuje datę wpłynięcia zawiadomienia o zawieszeniu działalności oraz zamieszcza informacje o terminie zwieszenia w rejestrze.
Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne (np. pomylisz się we wniosku, nie podasz wymaganych danych), urząd wezwie cię do poprawienia błędów lub uzupełnienia dokumentów w podanym terminie. Na uzupełnienie braków będziesz mieć co najmniej 7 dni. Jeśli nie poprawisz błędów lub nie uzupełnisz braków w wyznaczonym terminie, twoja sprawa nie będzie dalej załatwiana.
Zmiana wpisu w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych w związku zawieszeniem działalności
W księdze ewidencyjnej przedsiębiorcy, w dziale trzecim, zamieszczane są informacje o zawieszeniu wykonywania działalności przedsiębiorcy turystycznego oraz o terminie zawieszenia. Ewidencja przedsiębiorców turystycznych jest jawna. Wydruk aktualnych informacji o przedsiębiorcy turystycznym wpisanym do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych, uzyskany z systemu teleinformatycznego ma moc równą zaświadczeniu wydawanemu przez marszałka województwa.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
Ile będziesz czekać
Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).
Warto wiedzieć
Zabezpieczenia finansowe w okresie zawieszenia działalności
Jeśli zawiadomisz marszałka województwa o zawieszeniu wykonywania działalności, to nie musisz składać marszałkowi województwa oryginału lub poświadczonej kopii posiadanego zabezpieczenia finansowego. Takie zawiadomienie musisz jednak złożyć nie później niż 14 dni przed upływem terminu obowiązywania posiadanego zabezpieczenia finansowego (umowy ubezpieczenia albo umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej).
Gdzie szukać informacji o przedsiębiorcach turystycznych
Aktualne informacje o przedsiębiorcach turystycznych (w tym o statusie działalności) można znaleźć w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego