Jak przez internet wysłać do urzędu pismo ogólne
Często zdarza się, że przedsiębiorca ma do urzędu sprawę, dla której nie został przygotowany wzór pisma lub formularz. To może być pytanie, wyjaśnienie, zażalenie albo skarga. Do takich spraw służy pismo ogólne. Możesz je wysłać na Biznes.gov.pl.
Wyślij pismo ogólne, jeśli:
- chcesz nawiązać kontakt z urzędem
- dla twojej - konkretnej - sprawy nie ma elektronicznego formularza.
Na Biznes.gov.pl jest dostępny elektroniczny formularz pisma ogólnego.
Żeby z niego skorzystać musisz wejść w zakładkę Konto Przedsiębiorcy i zalogować się w serwisie Biznes.gov.pl.
Będziesz do tego potrzebować profilu zaufanego lub e-dowodu.
Jeśli jesteś już zalogowany, wybierz e-usługę Pismo ogólne do urzędu. W oknie, które się otworzy, wybierz przycisk Rozpocznij i wypełnij formularz.
Jeśli nie jesteś zalogowany, również możesz wybrać e-usługę Pismo ogólne do urzędu - usługi online - Biznes.gov.pl.
W tym jednak wypadku, po wybraniu przycisku rozpocznij, zostaniesz poproszony o zalogowanie i dopiero po zalogowaniu będziesz mógł wypełnić formularz.
Ważne! Jeśli masz konto na Biznes.gov.pl i jesteś na nim zalogowany, to system wypełni za ciebie większość danych w formularzu. Dzięki temu szybciej przygotujesz swoje pismo.
Na formularzu wybierz urząd, do którego chcesz wysłać pismo. System podpowie ci dokładny adres, jeśli wybierzesz z listy właściwy typ instytucji i wskażesz miejscowość, w której ta instytucja się znajduje.
Pamiętaj, że możesz wysłać pisma przez internet tylko do tych urzędów, które mają elektroniczną skrzynkę podawczą na ePUAP. Dlatego, jeśli wybierzesz urząd bez takiej skrzynki, system poprosi cię o wybranie innego.
Treść swojej sprawy możesz opisać w oknie formularza lub dołączyć osobny plik zapisany wcześniej na komputerze.
Przygotowane pismo ogólne musisz podpisać elektronicznie. Na Biznes.gov.pl możesz to zrobić na cztery sposoby. Pismo ogólne podpiszesz:
- profilem zaufanym
- bankowością elektroniczną
- podpisem kwalifikowanym
- e-dowodem z podpisem osobistym.