Pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych - UPL-1
Chcesz mieć pełnomocnika, który będzie podpisywać twoje elektroniczne deklaracje podatkowe i składać je w twoim imieniu przez internet? Najpierw zgłoś wybraną osobę do urzędu skarbowego. Zobacz, jak to zrobić.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Kiedy pełnomocnik może podpisywać i składać elektroniczne deklaracje
Deklaracje podatkowe, czyli deklaracje składane na potrzeby rozliczeń podatkowych, ale również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje wymagane przepisami prawa podatkowego możesz składać osobiście lub przez pełnomocnika.
Pamiętaj! Część deklaracji, na przykład JPK_VAT z deklaracją, możesz złożyć wyłącznie w formie elektronicznej.
Jeśli chcesz, żeby pełnomocnik podpisywał i składał za ciebie deklaracje składane środkami komunikacji elektronicznej, musisz udzielić mu pełnomocnictwa na specjalnym formularzu, czyli UPL-1.
Takie pełnomocnictwo będzie obowiązywać we wszystkich urzędach skarbowych i uprawnia do podpisywania:
- każdego rodzaju deklaracji podatkowych składanych elektronicznie
- zeznań i informacji podatkowych składanych elektronicznie.
Kto może być pełnomocnikiem
Pełnomocnikiem może być każda osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Może to być doradca podatkowy, ale także twój pracownik zajmujący się księgowością czy pracownik biura rachunkowego.
Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji możesz udzielić więcej niż jednej osobie. Zabezpieczysz się w ten sposób na wypadek choroby czy urlopu pełnomocnika. W takim przypadku każdej z tych osób musisz udzielić pełnomocnictwa poprzez złożenie odrębnego formularza UPL-1.
Jak pełnomocnik podpisuje deklaracje elektroniczne
Pełnomocnik podpisuje deklaracje składane środkami komunikacji elektronicznej profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
Jeżeli twój pełnomocnik nie może podpisać elektronicznie deklaracji, to wciąż masz obowiązek złożenia deklaracji we właściwym czasie. Nie zwalnia cię z niego brak dostępu do elektronicznej platformy podatkowej.
Uwaga! Jeśli rozliczasz się wspólnie z żoną lub mężem, wystarczy że deklarację (na przykład PIT-36) podpisze jeden z małżonków. W takim wypadku pełnomocnictwo nie jest potrzebne.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Formularz UPL-1 złóż przed dniem podpisania i złożenia przez pełnomocnika pierwszej deklaracji.
Pełnomocnictwo obowiązuje w okresie wskazanym w formularzu UPL-1.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- urzędy skarbowe
- urzędy skarbowe dla największych podmiotów
Jeżeli chcesz złożyć formularz UPL-1 w formie dokumentu elektronicznego, to w zależności od rodzaju podatku, który rozliczasz - z listy rozwijanej wybierz:
- urząd skarbowy, który rozlicza podatek od towarów i usług – jeżeli płacisz podatek od towarów i usług (podatek VAT)
- urząd skarbowy, który rozlicza podatek dochodowy – jeżeli płacisz podatek dochodowy
- urząd skarbowy w twoim miejscu zamieszkania lub w miejscu siedziby twojej firmy – jeżeli płacisz inny podatek niż podatek dochodowy i podatek VAT
- urząd skarbowy w twoim miejscu zamieszkania lub w miejscu siedziby twojej firmy – jeżeli jesteś płatnikiem podatków lub płatnikiem składek ubezpieczeniowych
- Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście – jeśli mieszkasz albo masz siedzibę lub zarząd firmy za granicą
- jeden z wyspecjalizowanych urzędów skarbowych o zasięgu wojewódzkim - jeśli osiągasz przychód netto w wysokości minimum 3 mln euro
- I Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - jeśli osiągasz przychód netto powyżej 50 mln euro.
Jeżeli chcesz złożyć formularz UPL-1 w formie papierowej, to w zależności od rodzaju podatku, który rozliczasz, zrób to:
- w urzędzie skarbowym, który rozlicza podatek od towarów i usług – jeżeli płacisz podatek od towarów i usług (podatek VAT)
- w urzędzie skarbowym, który rozlicza podatek dochodowy – jeżeli płacisz podatek dochodowy
- w urzędzie skarbowym w twoim miejscu zamieszkania lub w miejscu siedziby twojej firmy – jeżeli płacisz inny podatek niż podatek dochodowy i podatek VAT
- w urzędzie skarbowym w twoim miejscu zamieszkania lub w miejscu siedziby twojej firmy – jeżeli jesteś płatnikiem podatków lub płatnikiem składek ubezpieczeniowych
- w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście – jeśli mieszkasz albo masz siedzibę lub zarząd firmy za granicą
- w jednym z wyspecjalizowanych urzędów skarbowych o zasięgu wojewódzkim - jeśli osiągasz przychód netto w wysokości minimum 3 mln euro
- w I Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie - jeśli osiągasz przychód netto powyżej 50 mln euro.
Co zrobić krok po kroku
Złóż pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji elektronicznych
Formularz UPL-1 musi być podpisany przez przedsiębiorcę. Jeśli jednak formularz UPL-1 składa spółka, to trzeba go podpisać zgodnie z reprezentacją wynikającą z KRS lub umowy spółki. W przypadku spółki osobowej formularz muszą podpisać wszyscy wspólnicy.
Złóż formularz UPL-1 w formie:
- dokumentu elektronicznego – przez e-Urząd skarbowy lub przez e-PUAP
- papierowej – do urzędu skarbowego właściwego dla twojego miejsca zamieszkania lub siedziby.
Jeśli składasz UPL-1 w wersji papierowej, możesz poprosić o przystawienie pieczęci urzędu na kopii formularza.
Natomiast jeśli składasz UPL-1 elektronicznie, dostaniesz UPO, czyli urzędowe potwierdzenie odbioru, dzięki któremu masz pewność, że właściwy urząd otrzymał formularz.
Dokumenty
Wskaż w formularzu UPL-1 w:
- części A – organ podatkowy, do którego adresowane jest pełnomocnictwo
- części B – dane podatnika, płatnika, bądź inkasenta który udziela pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych drogą elektroniczną
- części C – dane pełnomocnika uprawnionego do składania deklaracji drogą elektroniczną
- części D – okres obowiązywania pełnomocnictwa
- części E – dane osób uprawnionych do reprezentowania osoby udzielającej pełnomocnictwa.
Termin
Formularz UPL-1 złóż przed dniem podpisania i złożenia przez pełnomocnika pierwszej deklaracji.
Pełnomocnictwo obowiązuje w okresie wskazanym w formularzu UPL-1.
Urząd wprowadzi dane z UPL-1 do rejstru pełnomocnictw
Urząd, do którego składasz UPL-1, wpisuje dane pełnomocnika do rejestru. Nie zawiadamia cię o załatwieniu sprawy.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
Ile będziesz czekać
Urząd rozpatrzy twoją sprawę najszybciej jak to jest możliwe.
Warto wiedzieć
Odwołanie pełnomocnika
Jeśli chcesz odwołać pełnomocnika, złóż formularz OPL-1. Formularz złóż w tym samym urzędzie, co UPL-1.
Możesz też złożyć zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa (OPL-1):
- przez e-Urząd skarbowy
- przez e-PUAP.
Lista pełnomocnictw
Jako mocodawca możesz przeglądać listę udzielonych pełnomocnictw ogólnych oraz pełnomocnictw umożliwiających składanie e-deklaracji w serwisie e-Urząd Skarbowy.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw
- Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie niektórych podatników i płatników, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo