Zezwolenie na zbieranie odpadów dla przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów
Chcesz prowadzić punkt zbierania pojazdów używanych? Musisz najpierw wystąpić o zezwolenie na zbieranie odpadów. O tym jak je uzyskać przeczytasz poniżej.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
O wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów może ubiegać się przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów, który zawarł umowę dotyczącą przyjmowania zebranych pojazdów z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu.
Minimalne wymagania dla punktów zbierania pojazdów zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 października 2005 r. w sprawie wymagań dla punktów zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Przed rozpoczęciem prowadzenia działalności.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- starostwa powiatowe
- regionalne dyrekcje ochrony środowiska
- urzędy dzielnicowe m.st. Warszawy
Po zezwolenie udaj się do starosty albo prezydenta miasta – w przypadku miasta na prawach powiatu. Jeżeli zbiórkę chcesz prowadzić na terenie zamkniętym – zezwolenie wyda ci regionalny dyrektor ochrony środowiska (RDOŚ).
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów przez prowadzącego punkt zbierania pojazdów
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Wniosek zawiera:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
2) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania;
3) oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
4) wskazanie miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów;
5) szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów;
6) przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;
7) oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie zbierania odpadów;
8) opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem;
9) opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona;
10) informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
Dokument możesz złożyć jako:
KopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelnione tłumaczenieDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
Pamiętaj, że organ prowadzący postępowanie nie może uzależnić wydania ci decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego od twojego zobowiązania do spełnienia dodatkowych warunków i świadczeń – chyba że organ uzasadni je konkretnymi przepisami.
Termin
Przed rozpoczęciem prowadzenia działalności.
Urząd sprawdzi twój wniosek
Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne (np. pomyliłeś się we wniosku, nie podałeś wymaganych danych, albo nie złożyłeś wymaganych dokumentów), urząd wezwie cię do poprawienia błędów. Na uzupełnienie braków będziesz mieć co najmniej 7 dni od otrzymania wezwania. Jeśli do wniosku nie załączyłeś dowodu zapłaty należnej opłaty skarbowej, urząd wezwie cię do jego dostarczenia w terminie od 7 do 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Jeśli przekroczysz podane terminy lub nie usuniesz braków, urząd zawiadomi cię, że nie będzie dalej rozpatrywał twojej sprawy.
Uzyskanie opinii w sprawie zezwolenia na zbieranie odpadów przez przedsiębiorcę prowadzącego punkt zbierania pojazdów
Starosta albo regionalny dyrektor ochrony środowiska przed wydaniem zezwolenia zwraca się o wydanie opinii do:
- marszałka województwa,
- regionalnego dyrektora ochrony środowiska, o ile nie jest to ten sam organ
- właściwych miejscowo do wydania pozwolenia zintegrowanego lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami wymaganej w związku z prowadzeniem stacji demontażu, z którym wnioskodawca prowadzący punkt zbierania pojazdów zawarł umowę.
Wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów
Po uzyskaniu opinii od marszałka województwa albo regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz po sprawdzeniu przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska spełnienia minimalnych wymagań dla punktów zbierania pojazdów określonych, starosta albo regionalny dyrektor ochrony środowiska decyzji wydaje decyzję w sprawie zezwolenia na zbieranie odpadów przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów.
Starosta albo regionalny dyrektor ochrony środowiska w zezwoleniu określa przedsiębiorcę lub przedsiębiorców prowadzących stację demontażu, którym przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów jest obowiązany przekazywać zebrane pojazdy wycofane z eksploatacji.
Zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje się na czas określony nie dłuższy niż 10 lat.
Starosta albo regionalny dyrektor ochrony środowiska odmawia wydania zezwolenia, jeżeli zamierzony sposób gospodarki odpadami:
- mógłby powodować zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska;
- jest niezgodny z planami gospodarki odpadami;
- jest niezgodny z przepisami prawa miejscowego.
Kopię zezwolenia starosta albo regionalny dyrektor ochrony środowiska przekazuje:
- marszałkowi województwa lub regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska (o ile nie jest to ten sam organ), właściwym miejscowo do wydania pozwolenia zintegrowanego lub innej decyzji w zakresie gospodarki odpadami, oraz
- marszałkowi województwa lub regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska, właściwym ze względu na adres punktu zbierania pojazdów.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Zezwolenie na zbieranie odpadów zawiera:
- numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów;
- rodzaje odpadów przewidywanych do zbierania;
- oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
- wskazanie:
- miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
- maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które w tym samym czasie mogą być magazynowane oraz które mogą być magazynowane w okresie roku,
- największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,
- całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
- opis metody lub metod zbierania odpadów;
- dodatkowe warunki zbierania odpadów, jeżeli wymaga tego specyfika odpadów, w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania wymagań ochrony życia lub zdrowia ludzi lub środowiska;
- wymagania wynikające z warunków ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
- wymagania wynikające z przepisów odrębnych;
- czas obowiązywania zezwolenia.
Ile zapłacisz
616 zł
Jeśli wniosek składa twój pełnomocnik, musisz zapłacić dodatkowo 17 zł. Pieniądze przelej na konto wskazane przez, starostę lub RDOŚ. Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa.
Ile będziesz czekać
Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).
Jak możesz się odwołać
Organem odwoławczym jest:
- od decyzji wydanej przez starostę - samorządowe kolegium odwoławcze
- od decyzji wydanej przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska - Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Warto wiedzieć
Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów
- uzyskanie wpisu do prowadzonego przez marszałka województwa rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami,
- zawiadomienie w terminie 14 dni starosty właściwego miejscowo do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów:
- o zakończeniu działalności w zakresie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji lub o rozwiązaniu lub
- o wygaśnięciu lub rozwiązaniu umowy z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu.
Wygaśnięcie zezwolenia
Zezwolenie na zbieranie odpadów wydane przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów wygasa z dniem zakończenia działalności, rozwiązania, lub wygaśnięcia umowy z przedsiębiorcą prowadzącym stację demontażu.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 12 października 2005 r. w sprawie wymagań dla punktów zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego