Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

UPO - jak potwierdzić wysłanie lub odbiór wniosku wysłanego przez internet

Składasz przez internet wniosek w urzędzie i chcesz mieć potwierdzenie. Dostałeś pismo i nie wiesz, jak potwierdzić odbiór? Sprawdź, czym jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru, czyli UPO.

Jak udowodnić wysłanie pisma do urzędu przez internet

Po wysłaniu do urzędu dokumentu w formie elektronicznej, na przykład wniosku za pośrednictwem Biznes.gov.pl, dostaniesz z urzędu potwierdzenie tej wysyłki w postaci Urzędowego Potwierdzenia Przedłożenia, czyli UPP.

Podpisany dokument elektroniczny (plik .xml) razem z UPP (plik .xml) są jedynym uznawanym dowodem wysłania pisma elektronicznego. Aby zachować potwierdzenie możesz pobrać te pliki na swoje urządzenie.

Uwaga! Drukowanie wysłanego wniosku i UPP nie ma wartości dowodowej, ponieważ wydruk nie zawiera podpisów elektronicznych, które są w plikach XML.

Przykład

  • Wysyłam wniosek do CEIDG na Biznes.gov.pl
  • Po wysłaniu wniosku otrzymuję UPP - plik upp.xml z potwierdzeniem dnia i godziny odebrania wniosku przez CEIDG i numer sprawy
  • Wniosek z numerem sprawy oraz dołączone do niego UPP są dowodem odebrania przez urząd konkretnego dokumentu elektronicznego.
  • Pliki są dostępne w sprawie w Koncie Przedsiębiorcy na Biznes.gov.pl
  • Pliki XML można pobrać na swoje urządzenie i zapisać jako potwierdzenie wysłania wniosku.

Co to jest Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP)

UPP to rodzaj urzędowego potwierdzenia wysyłania i potwierdza, że skutecznie dostarczyłeś dokument. Urzędowe poświadczenie przedłożenia jest wystawiane automatycznie przez system w momencie wpłynięcia dokumentu do elektronicznej skrzynki podawczej urzędu.

UPP występuje w formacie .xml. Możesz go zobaczyć jako zwykły plik tekstowy. Niektóre systemy pozwalają na podgląd treści pliku w postaci zbliżonej do wydruku. Nie jest to jednak regułą.

Na Biznes.gov.pl, UPP otrzymasz:

  • na twój adres e-mail z potwierdzeniem dnia i godziny odebrania wniosku zamieszczonym w treści maila oraz z załącznikiem w formacie .xml
  • w Koncie Przedsiębiorcy, w zakładce Moje sprawy - po kliknięciu w daną sprawę wyświetlą się szczegóły z możliwością pobrania UPP

Jak archiwizować potwierdzenia wysłania pisma elektronicznego

Kopię wysłanego pisma w formie elektronicznej oraz UPP warto pobrać na dysk i przechowywać w celach dowodowych (plik elektroniczny .xml). Możesz posiadać dowolną liczbę kopii, każda ma taką samą wartość.

W ten sposób potwierdzisz na przykład dochowanie terminu złożenia dokumentu.

Okres przechowywania powinien być co najmniej taki jak okres, po upływie którego przedawniają się ewentualne roszczenia organów, na przykład przez okres 5 lat w przypadku składania deklaracji podatkowych.

Portal nadzorowany jest przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Partnerzy projektu: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Krajowa Izba Gospodarcza. Projekt jest współfinansowany z Programu Polska Cyfrowa ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest kontynuacją projektu pt.: "Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka oraz projektu "Uproszczenie i elektronizacja procedur" finansowanego z Programu Kapitał Ludzki.

Artykuły zamieszczone w serwisie GOV.PL, w których nie podajemy żadnych dodatkowych informacji na temat praw autorskich, należą do informacji publicznych i udostępniamy je bezpłatnie. Korzystanie z nich, niezależnie od celu i sposobu korzystania, nie wymaga zgody Ministerstwa. Dostępne są w ramach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska. Serwis Biznes.gov.pl używa plików cookies. Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookie. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki.