Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Wpis do rejestru podmiotów prowadzących kursy z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych

Chcesz prowadzić kursy ADR lub oferować kursy na eksperta ADN czy kursy dla doradców? Jest to działalność regulowana - musisz uzyskać wpis do rejestru podmiotów prowadzących kursy z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych. Sprawdź, jak możesz to zrobić.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie
  • elektronicznie
Załatw online

Wyślij pismo online wykorzystując bezpłatny podpis elektroniczny

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Jak działalność podlega wpisowi do rejestru

  • prowadzenia kursów ADR,
  • prowadzenie kursów na eksperta ADN,
  • prowadzenie kursów na eksperta ADN do spraw przewozu gazów,
  • prowadzenie kursów na eksperta ADN do spraw przewozu chemikaliów,
  • prowadzenie kursów dla doradców

Przedsiębiorcy, którzy chcą prowadzić taką działalność podlegają wpisowi do rejestru podmiotów prowadzących kursy z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych.

Obowiązek wpisu do rejestru dotyczy również przedsiębiorcy czasowo prowadzącego kursy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pochodzącego z:

  • innego państwa Unii Europejskiej,
  • państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym
  • państw, które zawarły z Unią Europejską i jej państwami członkowskimi Unii Europejskiej umowę regulującą swobodę świadczenia usług,

Jakie są warunki wpisu do rejestru

1) posiadanie warunków lokalowych i wyposażenia dydaktycznego gwarantującego przeprowadzenie kursu zgodnie z jego programem, w tym

  • sala wykładowa – nie mniejsza niż 25 m 2 a jeżeli z sali wykładowej korzysta jednocześnie więcej niż 10 osób, to powierzchnia powinna być większa o co najmniej 2m2 na każdą dodatkową osobę Sala wykładowa powinna być wyposażona w materiały dydaktyczne i pomoce naukowe zapewniające prawidłową realizację celów kształcenia, w szczególności plansze i prezentacje multimedialne, odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie.
  • miejsce do przeprowadzania ćwiczeń praktycznych w zakresie objętym kursem,
  • pomieszczenie do przechowywania dokumentacji dotyczącej prowadzonych kursów,
  • zaplecze sanitarne;

2) prowadzenie zajęć przez wykładowców, którzy:

  • posiadają wyższe wykształcenie i co najmniej 5-letnią praktykę zawodową w zakresie prezentowanych zagadnień objętych kursem lub
  • posiadają świadectwo doradcy, o którym mowa w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych;

3) możliwość przeprowadzania ćwiczeń praktycznych objętych tematyką kursów;

4) prowadzenie kursów w oparciu o ramowy program, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie prowadzenia kursów z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych.

Kto może prowadzić kurs

Przedsiębiorca może prowadzić kurs, jeżeli 

  • nie wszczęto w stosunku do niego postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego;
  • nie był prawomocnie skazany za umyślne przestępstwo karne skarbowe, przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów - dotyczy osoby fizycznej lub członków organu osoby prawnej. Niekaralność w tym zakresie powinna być potwierdzona złożeniem oświadczenia o niekaralności.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie

Gdzie załatwisz sprawę

Usługę można zrealizować w:

  • urzędy marszałkowskie
Aby dowiedzieć się gdzie zrealizować usługę, podaj siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Co zrobić krok po kroku

  1. Złóż wniosek wraz z załącznikami o wpis do rejestru

Organem prowadzącym rejestr podmiotów prowadzących kursy jest marszałek województwa właściwy ze względu na siedzibę albo miejsce zamieszkania podmiotu prowadzącego kursy.

Organem właściwym do prowadzenia rejestru podmiotów z innego państwa Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz z państw, które zawarły z Unią Europejską i jej państwami członkowskimi Unii Europejskiej umowę regulującą swobodę świadczenia usług, czasowo prowadzącego kursy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest marszałek województwa mazowieckiego.

Wniosek możesz złożyć osobiście w urzędzie, przesłać pocztą lub elektronicznie, przez ePUAP, przesyłając go na adres elektronicznej skrzynki podawczej właściwego urzędu.

Przedsiębiorca wpisany do CEIDG może złożyć wniosek wraz z oświadczeniem również w urzędzie miasta lub gminy, który przekaże go do właściwego urzędu marszałkowskiego.

Dokumenty

Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Wniosek powinien zawierać dane:

  • imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz jego adres zamieszkania albo siedzibę i adres;
  • numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej, o ile podmiot taki numer posiada, oraz miejsce prowadzenia ewidencji działalności gospodarczej, do której został wpisany;
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile podmiot taki numer posiada;
  • zakres prowadzonych kursów;
  • datę i podpis wnioskodawcy.
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał
Informacja dodatkowa

Oświadczam, że: 1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów prowadzących kursy są kompletne i zgodne z prawdą; 2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie prowadzenia kursów, określone w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych.”

Oświadczenie powinno zawierać też: 1) imię i nazwisko lub pełną nazwę podmiotu; 2) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia; 3) podpis składającego oświadczenie lub osoby uprawnionej do występowania w imieniu podmiotu, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał

Oświadczenie o niekaralności w przypadku osób fizycznych lub członków organu osoby prawnej powinno zawierać następującą treść: "Oświadczam, iż nie byłem/nie byłam prawomocnie skazany/skazana za umyślne przestępstwo karne skarbowe, przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

  1. Urząd sprawdzi formalnie i merytorycznie twój wniosek oraz oświadczenia

Urząd prowadzący rejestr sprawdza zgodność złożonych dokumentów z wymaganiami określonymi w art. 50 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych oraz bada czy wniosek wraz z oświadczeniami są poprawnie wypełnione i podpisane przez uprawnione osoby. Urząd bada m.in., czy nie wydano prawomocnego orzeczenia zakazującego przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem lub czy nie wykreślono przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej w wyniku wydania przez organ prowadzący rejestr decyzji o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku.

W przypadku, gdy wniosek o wpis do rejestru wraz z załącznikami nie spełniają warunków formalnych, urząd wzywa wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Wnioskodawca ma co najmniej 7 dni na uzupełnienie braków dokumentacji, licząc od dnia otrzymania wezwania.

Ważne! Wnioskodawca może wnieść o zawieszenie postępowania, gdy termin na uzupełnienie braków jest niewystarczający.

Jeżeli wnioskodawca nie uzupełni braków dokumentacji we wskazanym terminie, zgodnie z art. 64 § 2 k.p.a., wniosek pozostaje bez rozpoznania.

Jeżeli minęło 14 dni od daty wpływu wniosku do urzędu prowadzącego rejestr oraz w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku o wpis do rejestru:

  • nie wezwano cię do uzupełnienia braków formalnych we wniosku,
  • nie wydano decyzji o odmowie wpisu,

możesz podjąć wykonywanie działalności objętej wpisem.

  1. Dostaniesz decyzję w sprawie wpisu do rejestru

Jeżeli nie zachodzi żaden z przypadków wskazanych w art. 43 ustawy - Prawo przedsiębiorców, a wniosek nie zawiera braków lub zostały one uzupełnione, lub minęło 7 dni od dnia wpływu do urzędu wniosku o wpis wraz z oświadczeniem o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności gospodarczej, dla której rejestr jest prowadzony, urząd jest obowiązany dokonać wpisu do rejestru przedsiębiorstw prowadzących kursy z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych.

Urząd właściwy:

  • dokonuje wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kursy z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych w terminie 7 dni od złożenia kompletnego wniosku i wydaje zaświadczenie potwierdzające ten wpis, albo
  • wydaje decyzję o odmowie wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kursy z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych w przypadku niespełnienia warunków wejściowych.

Dokumenty

Termin

7 dni.

  1. Marszałek przekaże informację o dokonaniu wpisu Dyrektorowi TDT

Marszałkowie niezwłocznie przekazują do Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego informację o dokonaniu wpisu albo wykreśleniu z rejestru podmiotu prowadzącego kursy.

Dyrektor TDT prowadzi ewidencję podmiotów prowadzących kursy.

Ile zapłacisz

600 zł

Ile będziesz czekać

Marszałek województwa wpisze cię do rejestru w ciągu 7 dni od dnia, w którym otrzyma twój wniosek wraz z wymaganymi dokumentami.

Pamiętaj, że możesz też rozpocząć działalność, jeśli:

  • marszałek województwa nie wpisze ciebie do rejestru w ciągu 7 dni, a od daty otrzymania twojego wniosku upłynęło przynajmniej 14 dni;
  • marszałek województwa nie wpisze ciebie do rejestru po tym, jak dostaniesz wezwanie do uzupełnienia wniosku, a od daty dostarczenia przez ciebie brakujących danych minie przynajmniej 14 dni.

Jak możesz się odwołać

Zgodnie z art. 127 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego podmiot, któremu w drodze decyzji odmówiono dokonania wpisu do rejestru może odwołać się od tej decyzji do samorządowego kolegium odwoławczego za pośrednictwem marszałka województwa, który wydał tę decyzję, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Podmiot może również zrezygnować z prawa do składania odwołania od decyzji. W takiej sytuacji należy złożyć oświadczenie o rezygnacji z odwołania. W ten sposób decyzja szybciej się uprawomocni.

Warto wiedzieć

Kontrolę podmiotów prowadzących kursy w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych, przeprowadza marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce prowadzenia kursu.

Czy ta strona była przydatna?

Portal nadzorowany jest przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Partnerzy projektu: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Krajowa Izba Gospodarcza. Projekt jest współfinansowany z Programu Polska Cyfrowa ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest kontynuacją projektu pt.: "Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka oraz projektu "Uproszczenie i elektronizacja procedur" finansowanego z Programu Kapitał Ludzki.

Artykuły zamieszczone w serwisie GOV.PL, w których nie podajemy żadnych dodatkowych informacji na temat praw autorskich, należą do informacji publicznych i udostępniamy je bezpłatnie. Korzystanie z nich, niezależnie od celu i sposobu korzystania, nie wymaga zgody Ministerstwa. Dostępne są w ramach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska. Serwis Biznes.gov.pl używa plików cookies. Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookie. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki.