Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Agent ubezpieczeniowy – wykreślenie z rejestru

Jesteś agentem ubezpieczeniowym i zakład ubezpieczeń rozwiązał łączącą was umowę? W takim przypadku zostaniesz wykreślony z rejestru agentów ubezpieczeniowych. Szczegóły znajdziesz poniżej.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie
  • elektronicznie

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Z chwilą rozwiązania umowy agencyjnej zakład ubezpieczeń musi najpóźniej w ciągu 7 dni wystąpić do Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) z wnioskiem o wykreślenie agenta ubezpieczeniowego z rejestru agentów ubezpieczeniowych.

Jeżeli przyczyną rozwiązania umowy agencyjnej jest wykonywanie przez agenta ubezpieczeniowego działalności z naruszeniem przepisów prawa, umowy agencyjnej, staranności lub dobrych obyczajów, zakład ubezpieczeń informuje o tym KNF, a informacja o przyczynie rozwiązania umowy agencyjnej ze wskazaniem informującego zakładu ubezpieczeń jest odnotowywana w rejestrze agentów ubezpieczeniowych.

Wnioski o wykreślenie z rejestru agentów ubezpieczeniowych jak i wpis do rejestru i zmianę danych składane są przez zakład ubezpieczeń. Agent ubezpieczeniowy może jedynie złożyć wniosek do KNF o udzielenie informacji z rejestru.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

Nie później niż 7 dni od rozwiązania umowy agencyjnej.

Gdzie załatwisz sprawę

URZĄD KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO
ul. Piękna 20, 00-549 Warszawa

Co zrobić krok po kroku

  1. Zakład składa wniosek o wykreślenie agenta z rejestru agentów ubezpieczeniowych

Wnioski o wykreślenie agenta ubezpieczeniowego z rejestru agentów ubezpieczeniowych składa zakład ubezpieczeń na bezpłatnym formularzu elektronicznym.

Dokumenty

Termin

Nie później niż 7 dni od rozwiązania umowy agencyjnej.

  1. Urząd sprawdzi wniosek

KNF dokonuje weryfikacji sporządzonego przez zakład ubezpieczeń wniosku pod kątem poprawności danych i ich zgodności z danymi znajdującymi się w rejestrze.

W przypadku stwierdzenia braków lub błędów, zakład otrzyma informację w systemie. Zakład ponownie składa skorygowany wniosek.

  1. Wykreślenie agenta ubezpieczeniowego z rejestru agentów ubezpieczeniowych

KNF dokonuje wykreślenia agenta ubezpieczeniowego z rejestru agentów ubezpieczeniowych na podstawie wniosku złożonego przez zakład ubezpieczeń.

Dane dotyczące agenta ubezpieczeniowego wykreślonego z rejestru agentów ubezpieczeniowych są przechowywane w rejestrze agentów ubezpieczeniowych przez 10 lat.

Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).

Ile będziesz czekać

Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).

Czy ta strona była przydatna?

Portal nadzorowany jest przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Partnerzy projektu: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Krajowa Izba Gospodarcza. Projekt jest współfinansowany z Programu Polska Cyfrowa ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest kontynuacją projektu pt.: "Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka oraz projektu "Uproszczenie i elektronizacja procedur" finansowanego z Programu Kapitał Ludzki.

Artykuły zamieszczone w serwisie GOV.PL, w których nie podajemy żadnych dodatkowych informacji na temat praw autorskich, należą do informacji publicznych i udostępniamy je bezpłatnie. Korzystanie z nich, niezależnie od celu i sposobu korzystania, nie wymaga zgody Ministerstwa. Dostępne są w ramach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska. Serwis Biznes.gov.pl używa plików cookies. Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookie. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki.