Uzyskaj wpis indywidualnej praktyki pielęgniarki lub położnej do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Jesteś pielęgniarką lub położną i chcesz otworzyć swój gabinet? Najpierw musisz uzyskać wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Dowiedz się, jak to zrobić.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Co to jest Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą
Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) to elektroniczny rejestr, w którym można znaleźć informacje o praktykach zawodowych pielęgniarek i położnych wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej. W rejestrze znajdują się też dane innych podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Przejdź do wyszukiwarki praktyk zawodowych pielęgniarek i położnych.
Rejestr – dla indywidualnych lub indywidualnych specjalistycznych praktyk zawodowych pielęgniarek lub położnych – prowadzą okręgowe rady pielęgniarskie właściwe dla miejsca wykonywania praktyk.
Sprawdź dane kontaktowe organów rejestrowych dla praktyk pielęgniarek i położnych.
Działalność lecznicza jest działalnością regulowaną. To oznacza, że pielęgniarka lub pielęgniarz oraz położna lub położny, którzy chcą założyć prywatną praktykę i rozpocząć działalność muszą najpierw uzyskać wpis do RPWDL.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby prowadzić indywidualną praktykę
Aby wykonywać zawód w ramach indywidualnej lub indywidualnej specjalistycznej praktyki, pielęgniarka lub położna:
- musi posiadać prawo wykonywania zawodu
- musi dysponować pomieszczeniem spełniającym wymagania ogólnoprzestrzenne, sanitarne i instalacyjne, wyposażone w aparaturę i sprzęt medyczny
- nie może być zawieszona w prawie wykonywania zawodu albo ograniczona w wykonywaniu określonych czynności zawodowych na podstawie przepisów o zawodach pielęgniarki i położnej lub przepisów o samorządzie pielęgniarek i położnych
- nie może mieć przerwy w wykonywaniu zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat poprzedzających wniosek o wpis
- nie może być pozbawiona możliwości wykonywania zawodu prawomocnym orzeczeniem środka karnego zakazu wykonywania zawodu albo zawieszona w wykonywaniu zawodu zastosowanym środkiem zapobiegawczym
- musi uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG)
- musi zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
- w przypadku indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej – musi posiadać specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa lub położnictwa lub innej dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia.
Uwaga! Jeśli indywidualna praktyka ma być wykonywana wyłącznie w miejscu wezwania albo wyłącznie w zakładzie leczniczym, pielęgniarka lub położna nie musi dysponować pomieszczeniem, w którym są udzielane świadczenia zdrowotne.
Pielęgniarka lub położna prowadząca praktykę wyłącznie w miejscu wezwania, musi dodatkowo:
- posiadać sprzęt medyczny umożliwiający udzielanie określonych świadczeń zdrowotnych w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta
- wskazać adres praktyki oraz adres miejsca przechowywania dokumentacji medycznej.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
W dowolnym momencie – przed rozpoczęciem działalności leczniczej.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- okręgowe izby pielęgniarek i położnych
Wniosek o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą możesz złożyć tylko przez internet, za pośrednictwem strony RPWDL.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wpis praktyki pielęgniarek/położnych do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Wniosek możesz złożyć po zarejestrowaniu konta i zalogowaniu się do RPWDL. Rejestrując nowe konto zaznacz opcję "praktyka zawodowa". Dzięki temu twoje konto zostanie założone we właściwej aplikacji.
Po zalogowaniu się do systemu będziesz mieć możliwość wyboru opcji "Utwórz wniosek praktyka pielęgniarek i położnych". Wypełnij wszystkie pola we wniosku oraz dodaj załączniki.
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
Dokument elektronicznyInformacja dodatkowa
Wniosek o wpis indywidualnej/ indywidualnej specjalistycznej praktyki pielęgniarek/położnych do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą powinien mieć następującą treść:
- imię i nazwisko pielęgniarki;
- numer dokumentu poświadczającego posiadanie prawa wykonywania zawodu pielęgniarki;
- formę działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych lub miejsca przyjmowania wezwań i przechowywania dokumentacji medycznej (w przypadku wykonywania praktyki wyłącznie w miejscu wezwania);
- Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);
- adres do korespondencji;
- posiadane specjalizacje.
Dokument możesz złożyć jako:
Dokument elektronicznyDokument możesz złożyć jako:
Dokument elektronicznyZałącz do wniosku kserokopię zaświadczenia o posiadanej specjalizacji , jeśli wykonujesz praktykę indywidualną w miejscu wezwania lub w zakładzie leczniczym, lub w gabinecie.
Kolejne adresy miejsc udzielania świadczeń uzupełnij tylko, jeśli wykonujesz praktykę indywidualną/ w miejscu wezwania lub w gabinecie.
Termin
W dowolnym momencie – przed rozpoczęciem działalności leczniczej.
Organ oceni wniosek formalnie i merytorycznie
Organ prowadzący rejestr sprawdzi poprawność oraz kompletność złożonych przez ciebie dokumentów
Jeśli dokumenty nie będą spełniały wymagań formalnych, organ wezwie cię do ich uzupełnienia. Termin na dokonanie wpisu do rejestru będzie biegł na nowo od daty uzupełnienia wniosku lub załączników. W wezwaniu, zostaniesz pouczony, że w przypadku nie usunięcia braków wniosek nie zostanie rozpatrzony. Na uzupełnienie braków będziesz miał 7 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania.
Wniosek zwrócony do uzupełniania braków znajdziesz w systemie w zakładce "Komunikaty".
Po weryfikacji formalnej nastąpi weryfikacja merytoryczna, podczas której organ ocenia, czy zostały spełnione wymagania do uzyskania wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Uzyskasz wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą
Organ prowadzący rejestr, po weryfikacji złożonych dokumentów, wpisze praktykę do RPWDL i wyda zaświadczenie o wpisie.
Zaświadczenie jest wystawiane w postaci elektronicznej i generowane z systemu teleinformatycznego w sposób umożliwiający jego wydruk. Nie wymaga podpisu ani pieczęci. Organ prowadzący rejestr przekaże ci, na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku, informację o wydaniu zaświadczenia oraz dane umożliwiające pobranie zaświadczenia z systemu teleinformatycznego.
Pamiętaj, że organ prowadzący rejestr może odmówić wpisu.
Stanie się tak, gdy:
- wydano prawomocne orzeczenie zakazujące ci wykonywania działalności objętej wpisem
- w ciągu ostatnich 3 lat wykreślono ciebie z rejestru dlatego, że złożyłeś nieprawdziwe oświadczenie dołączane do wniosku, poważnie złamałeś warunki wymagane do wykonywania działalności albo nie przestrzegałeś zaleceń pokontrolnych
- nie spełniasz warunków prowadzenia działalności.
Odmowa wpisu do rejestru następuje w drodze uchwały organu prowadzącego rejestr.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
Dokument elektronicznyIle zapłacisz
- 149 zł – opłata za wpis do RPWDL w 2024 roku
Ważne! Wysokość opłaty za wpis do rejestru jest zależna od wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Opłata wynosi: 2% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego, w drodze obwieszczenia, przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis do rejestru (zaokrąglonej w górę do pełnego złotego).
Gdzie zapłacić: opłatę od wniosku wpłać na konto okręgowej izby lekarskiej, która prowadzi rejestr praktyk lekarskich i lekarsko-dentystycznych, do którego chcesz się wpisać. Informacje na temat numeru konta, na które należy wpłacić opłatę znajdziesz podczas wypełniania wniosku w systemie RPWDL.
Ile będziesz czekać
Organ prowadzący rejestr wpisze cię do rejestru w ciągu 30 dni. Termin liczy się od dnia wpływu wniosku.
Jeżeli od dnia wpływu wniosku upłynęło 40 dni, a ty nadal czekasz na wpis, możesz rozpocząć działalność po pisemnym zawiadomieniu o tym organu prowadzącego rejestr. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ rejestrowy – w ciągu 7 dni po otrzymaniu wniosku – wezwał cię do uzupełnienia wniosku o wpis, nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin na dokonanie wpisu do rejestru biegnie od dnia otrzymania przez organ uzupełnionego wniosku o wpis.
Jak możesz się odwołać
Możesz złożyć odwołanie od uchwały o odmowie wpisu. Odwołanie złóż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia uchwały. Złóż je do Ministra Zdrowia, za pośrednictwem organu który wydał uchwałę.
Warto wiedzieć
Jakie masz obowiązki w przypadku zmiany danych
Jeśli zajdą zmiany w zakresie danych wpisanych do rejestru, poinformuj o tym organ rejestrowy w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.
Przeczytaj, jak zgłosić zmianę we wpisie praktyki do RPWDL.
Możesz to zrobić tylko przez internet – po zalogowaniu się do RPWDL. Podpisz zawiadomienie podpisem kwalifikowanym albo podpisem zaufanym.
Zmiana wpisu podlega opłacie.
Jak wykreślić wpis z rejestru
Jeśli nie chcesz już figurować w rejestrze, złóż do RPWDL wniosek o wykreślenie twojego wpisu.
Przeczytaj, jak wykreślić praktykę z RPWDL.
Wniosek możesz złożyć tylko przez internet – po zalogowaniu się do RPWDL. Podpisz wniosek podpisem kwalifikowanym albo podpisem zaufanym.
Wykreślenie wpisu jest bezpłatne.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej
- Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców
- Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru