Aktuariusz – wpis do rejestru
Chcesz wykonywać zawód aktuariusza? Potrzebujesz wpisu do rejestru prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Sprawdź, jak uzyskać wpis, zmienić go i jak wykreślić wpis po zakończeniu działalności.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Czym się zajmuje aktuariusz
Aktuariusz jest specjalistą w dziedzinie szacowania ryzyka. Najczęściej pracuje w instytucjach finansowych, gdzie wykonuje czynności w zakresie matematyki ubezpieczeniowej, finansowej i statystyki.
Kto może być aktuariuszem
Zawód aktuariusza jest zawodem regulowanym. To oznacza, że aby go wykonywać musisz spełniać określone wymogi prawne i nie możesz działać bez ważnego wpisu do rejestru. Rejestr aktuariuszy prowadzi Komisja Nadzoru Finansowego
Przejdź do rejestru aktuariuszy.
Aby uzyskać wpis do rejestru musisz:
- ukończyć studia wyższe
- przez co najmniej rok wykonywać czynności z zakresu matematyki ubezpieczeniowej, finansowej i statystyki, pod kierunkiem aktuariusza
- zdać egzamin aktuarialny
- posiadać pełną zdolność do czynności prawnych
- korzystać z pełni praw publicznych
- nie być prawomocnie skazanym za umyślne przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przestępstwo przeciwko mieniu lub za przestępstwo skarbowe.
Dowiedz się więcej na temat egzaminu aktuarialnego.
Uwaga! Nie w każdym przypadku obowiązuje wymóg zdawania egzaminu aktuarialnego.
Nie musisz zdawać egzaminu, jeśli:
- Komisja Egzaminacyjna dla Aktuariuszy na twój wniosek zwolniła cię z tego obowiązku z uwagi na ukończony kierunek studiów i masz pozytywną opinię aktuariusza, pod kierunkiem którego wykonywałeś czynności z zakresu matematyki ubezpieczeniowej, finansowej i statystyki
- uzyskałeś uprawnienia aktuarialne w innym państwie i Komisja Nadzoru Finansowego, po uzyskaniu opinii ogólnopolskich organizacji aktuariuszy, zwolniła cię z wymogu zdawania egzaminu.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
W dowolnym momencie – zanim zaczniesz wykonywać zawód aktuariusza.
Gdzie załatwisz sprawę
URZĄD KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO
ul. Piękna
20,
00-549
Warszawa
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wpis do rejestru aktuariuszy
Możesz to zrobić na piśmie albo w formie elektronicznej – na skrzynkę e-PUAP Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.
Jeśli składasz wniosek przez internet podpisz go podpisem kwalifikowanym albo profilem zaufanym.
Dokumenty, które dołączasz do wniosku muszą być w oryginale lub w uwierzytelnionej kopii. Dokumenty elektroniczne muszą zawierać podpis elektroniczny (podpis kwalifikowany, podpis zaufany lub podpis osobisty.).
Dokumenty, powinny być w języku polskim lub przetłumaczone na polski przez tłumacza przysięgłego lub konsula.
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
Dowodem jest zaświadczenie wydane przez Komisję Egzaminacyjną dla Aktuariuszy.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaJak uzyskać dokument?
Uzyskaj zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru KarnegoDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
OryginałDokument możesz złożyć jako:
OryginałJeśli korzystasz z formularza wniosku pobranego z sekcji Dokumenty na tej stronie, nie musisz składać odrębnych oświadczeń o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych oraz o korzystaniu z pełni praw publicznych, gdyż te oświadczenia są już we wniosku.
Nie musisz dołączać do wniosku zaświadczenia o zdanym egzaminie, jeśli nie dotyczy cię wymóg egzaminu.
Termin
W dowolnym momencie – zanim zaczniesz wykonywać zawód aktuariusza.
Komisja Nadzoru Finansowego sprawdzi wniosek formalnie i merytorycznie
Jeżeli wniosek lub załączniki nie spełniają warunków formalnych, KNF wezwie cię do ich uzupełnienia. Będziesz mieć co najmniej 7 dni na uzupełnienie braków w opłacie lub dokumentacji, licząc od dnia otrzymania wezwania. Jeżeli nie uzupełnisz braków, twój wniosek nie zostanie rozpoznany.
Po weryfikacji formalnej nastąpi weryfikacja merytoryczna. KNF oceni czy spełniasz wymagania do uzyskania wpisu w rejestrze aktuariuszy. Możesz zostać wezwany do złożenia dodatkowych wyjaśnień.
Komisja Nadzoru Finansowego wpisze cię do rejestru aktuariuszy
Jeśli weryfikacja wniosku przebiegnie pomyślnie, KNF wyda decyzję o wpisaniu cię do rejestru aktuariuszy. Jeśli nie spełniasz warunków do uzyskania wpisu, otrzymasz decyzję odmowną.
Wpis aktuariusza do rejestru zawiera:
- imię i nazwisko, datę urodzenia i miejsce zamieszkania
- numer zaświadczenia Komisji Egzaminacyjnej o złożeniu egzaminu aktuarialnego albo informację o zwolnieniu z wymogu złożenia egzaminu
- datę wpisu.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałIle zapłacisz
- 10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji przez KNF
Gdzie zapłacić: opłatę skarbową wpłać na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy - Centrum Obsługi Podatnika
- 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (opcjonalnie)
Jeśli do urzędu składasz pełnomocnictwo to musisz je opłacić. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.
Gdzie zapłacić: opłatę skarbową za pełnomocnictwo wpłać na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy - Centrum Obsługi Podatnika
Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa
Ile będziesz czekać
Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).
Jak możesz się odwołać
Jeśli nie zgadzasz się z decyzją Komisji Nadzoru Finansowego, możesz:
- zwrócić się do Komisji Nadzoru Finansowego z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy
- złożyć skargę na decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy złóż w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji.
Skargę do WSA złóż, za pośrednictwem KNF, w terminie 30 dni od otrzymania decyzji odmownej albo decyzji utrzymującej w mocy poprzednią decyzję.
Warto wiedzieć
Jakie masz obowiązki w przypadku zmiany danych
Jeśli zmieniły się twoje dane wpisane do rejestru, zawiadom o tym niezwłocznie Komisję Nadzoru Finansowego.
Możesz to zrobić na piśmie albo w formie elektronicznej – na skrzynkę e-PUAP Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.
Jeśli wysyłasz zawiadomienie przez internet podpisz je podpisem kwalifikowanym albo podpisem zaufanym.
Zmiana wpisu jest bezpłatna.
Jak wykreślić wpis z rejestru
Jeśli nie chcesz już figurować w rejestrze aktuariuszy, złóż do KNF wniosek o wykreślenie twojego wpisu. KNF na tej podstawie wyda decyzję o wykreśleniu.
Możesz złożyć wniosek na piśmie albo w formie elektronicznej – na skrzynkę e-PUAP Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.
Jeśli składasz wniosek przez internet podpisz go podpisem kwalifikowanym albo podpisem zaufanym.
Za wydanie decyzji o wykreśleniu wpisu zapłać 10 zł tytułem opłaty skarbowej. Opłatę skarbową wpłać na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy - Centrum Obsługi Podatnika.