Zezwolenie na loterię promocyjną
Jesteś przedsiębiorcą i chcesz zwiększyć obroty? Dobrym sposobem jest loteria promocyjna, w której kupując towary lub usługi zdobywa się szanse na wygranie nagród. Zamierzasz urządzić taką loterię? Musisz uzyskać zezwolenie od dyrektora odpowiedniej izby administracji skarbowej.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Loteria promocyjna to gra losowa, w której uczestniczysz nabywając towary i usługi. Kupując je zdobywasz szanse na wygranie nagród pieniężnych lub rzeczowych. Przed zorganizowaniem takiej loterii musisz uzyskać zezwolenie. Wyda ci je dyrektor właściwej izby administracji skarbowej.
O zezwolenie możesz ubiegać się jako:
- osoba fizyczna
- osoba prawna
- jednostka bez osobowości prawnej – np. wspólnota mieszkaniowa
Składając wniosek musisz udokumentować, że:
- źródła pochodzenia twojego kapitału są legalne
- nie zalegasz z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa; należności celnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne
Jeśli chcesz skorzystać z urządzenia do wylosowania zwycięzców loterii, musisz zarejestrować je u dyrektora właściwej izby administracji skarbowej.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
2 miesiące przed planowanym rozpoczęciem loterii.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- izby administracji skarbowej
Wniosek złóż do izby administracji skarbowej, na obszarze której chcesz urządzić loterię.
Jeśli chcesz urządzić loterię na obszarze działania więcej niż jednej izby, zgłoś się do tej izby, która:
- jest odpowiednia według twojego miejsca zamieszkania lub siedziby twojej firmy
- jest odpowiednia według siedziby twojego oddziału – jeśli jesteś przedsiębiorcą zagranicznym
- jest odpowiednia według miejsca, w którym przedstawiciel twojej firmy prowadzi działalność
W innych przypadkach wniosek złóż do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wydanie zezwolenia na loterię promocyjną
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Wniosek zawiera następujące dane:
1) nazwę i status prawny podmiotu występującego z wnioskiem, w przypadku spółek handlowych również numer w Krajowym Rejestrze Sądowym, a w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego prowadzącego działalność za pośrednictwem oddziału, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym tego oddziału;
2) dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot występujący z wnioskiem;
3) określenie obszaru, na którym planuje się urządzenie loterii;
4) określenie czasu, w którym planuje się urządzenie loterii;
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Gwarancje wypłaty nagród zabezpieczają interesy uczestników twojej loterii. Musisz udać się po nie do banku. Gwarancja sprawi, że jeśli z jakichś przyczyn (np. upadłość) nie będziesz w stanie wydać nagród zwycięzcom loterii, ich równowartość wypłaci im bank.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
Regulamin loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej określa:
- nazwę loterii
- nazwę podmiotu urządzającego loterię
- wskazanie organu wydającego zezwolenie
- zasady prowadzenia loterii
- obszar, na którym będzie urządzana loteria
- czas trwania loterii
- sposób urządzania loterii, w szczególności miejsce i termin losowania nagród
- sposób zapewnienia prawidłowości urządzania loterii
- sposób i termin ogłaszania wyników
- miejsce i termin wydawania wygranych
- tryb i terminy rozpatrywania reklamacji i zgłaszania roszczeń
- wartość puli nagród
- w przypadku loterii promocyjnej - termin rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży towarów lub innych dowodów udziału w loterii promocyjnej
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
W zaświadczeniu znajdują się m.in.:
- dane identyfikacyjne wnioskodawcy
- adres jego siedziby lub zamieszkania
- informacje o braku lub wystąpieniu zaległości podatkowych (wraz z ich tytułem, okresem i kwotą)
- informacje o odsetkach za zwłokę lub ich braku wraz z kwotą
- o odroczeniu lub rozłożeniu na raty zobowiązania podatkowego
Na żądanie wnioskodawcy w zaświadczeniu podaje się także informacje:
1) czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:
a) postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości
b) postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy
2) dotyczące:
a) okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów
b) podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty
Jak uzyskać dokument?
Uzyskaj zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu w podatkach dochodowych, VAT lub akcyzieDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
Zaświadczenie zawiera:
- Numer.
- Dane wnioskodawcy (nazwę/imię i nazwisko, adres, NIP, REGON, PESEL, seria i numer dowodu osobistego/paszportu).
- Informację, że wnioskodawca nie posiada zaległości w opłacaniu składek na:
- ubezpieczenia społeczne,
- ubezpieczenia zdrowotne,
- Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
- Fundusz Emerytur Pomostowych. - Oznaczenie dnia, na który wnioskodawca nie posiada zaległości.
Jak uzyskać dokument?
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUSDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaZałączniki, które składasz powinny być w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem.
Tłumacz przysięgły musi przetłumaczyć ci dokumenty, jeśli składasz je w języku obcym.
Jeżeli nie mieszkasz w Polsce, a twoja firma nie ma tutaj siedziby, musisz przedstawić odpowiednie informacje o tym, że:
- źródła pochodzenia twojego kapitału są legalne
- w kraju, w którym mieszkasz (lub siedzibę ma twoja firma) nie zalegasz z opłatami za podatki, należności celne, składki na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne
Termin
2 miesiące przed planowanym rozpoczęciem loterii.
Dyrektor izby zweryfikuje twój wniosek
Dyrektor izby sprawdzi, czy spełniasz wymagania formalne. Jeśli stwierdzi jakieś braki – masz 7 dni na ich usunięcie. Jeżeli coś w twoich dokumentach jest niejasne, dyrektor może wezwać cię do złożenia wyjaśnień.
Termin
2 miesiące od złożenia wniosku.
Zapłać za zezwolenie
Dokumenty
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałDyrektor izby wyda ci zezwolenie na loterię promocyjną
Zezwolenie jest ważne maksymalnie 2 lata. Oprócz zezwolenia otrzymasz zatwierdzony regulamin loterii.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Zezwolenie obejmuje:
1) nazwę podmiotu urządzającego loterię;
2) nazwę loterii;
3) nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;
4) obszar, na którym loteria będzie urządzana;
5) czas urządzania loterii;
6) nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności.
Dokument otrzymasz jako:
OryginałIle zapłacisz
Opłata wynosi 10% wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50% kwoty bazowej.
W 2024 r. kwota bazowa wynosi 7364,30 zł.
Obliczając opłatę pomiń kwoty wynoszące mniej niż 50 groszy, a równe i wyższe niż 50 groszy – zaokrąglij do pełnych złotych.
Ile będziesz czekać
Sprawę załatwisz w 2 miesiące.
Jak możesz się odwołać
Jeśli otrzymasz decyzję odmowną, możesz się odwołać. Odwołanie wnieś do dyrektora izby administracji skarbowej. Masz na to 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Warto wiedzieć
Czy w loterii mogą uczestniczyć tylko osoby pełnoletnie
Nie. W loteriach promocyjnych i fantowych mogą uczestniczyć osoby, które nie mają ukończonych 18 lat.
Czy można przedłużyć zezwolenie
Tak, jednak tylko raz – o 6 miesięcy.
Zmiana danych
W terminie 7 dni musisz powiadomić izbę administracji skarbowej o tym, że:
- rozpoczynasz działalność objętą zezwoleniem
- rezygnujesz z działalności objętej zezwoleniem
- przerywasz działalność objętą zezwoleniem
- wznawiasz działalność po przerwie
Po zakończeniu loterii
W ciągu 30 dni po zakończeniu loterii prześlij do dyrektora izby administracji skarbowej:
- wykaz wypłaconych lub wydanych wygranych wraz z określeniem ich wartości
- zestawienie liczby wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń
Nadzór
Jeśli urządzasz loterię promocyjną, musisz zapewnić osobie nadzorującej loterię szkolenie z przepisów. Taka osoba musi posiadać świadectwo ukończenia szkolenia. Do 1 kwietnia 2017 r. osoby nadzorujące loterię nie musiały kończyć szkoleń – wystarczyło tzw. świadectwo zawodowe. Świadectwa wydane do 1 kwietnia 2017 r. zachowują ważność do czasu ich wygaśnięcia, a osoby posiadające je nie muszą odbywać szkoleń.
Zatwierdzenie regulaminu
Weryfikacją projektu regulaminu następuje na etapie rozpatrywania wniosku i jest on zatwierdzany do czasu wydania decyzji o zgodzie na przeprowadzenie loterie.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej wykonywanej w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie obszarów właściwości miejscowej dyrektorów izb administracji skarbowej do udzielania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej