Wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych
Chcesz świadczyć usługi telekomunikacyjne? Działalność telekomunikacyjna jest działalnością regulowaną i aby ją prowadzić trzeba uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Jak uzyskać wpis do rejestru dowiesz się poniżej.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Działalność telekomunikacyjna jest regulowaną działalnością gospodarczą. Oznacza to, że jej wykonywanie wymaga spełnienia szczególnych warunków określonych przez ustawę Prawo Komunikacji Elektronicznej. Podstawą rozpoczęcia działalności jest uzyskanie wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych, prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Wniosek o wpis może obejmować działalność telekomunikacyjną polegającą na:
- świadczeniu usług telekomunikacyjnych – tj. wykonywaniu usług za pomocą własnej sieci, z wykorzystaniem sieci innego operatora lub sprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek usługi telekomunikacyjnej wykonywanej przez innego dostawcę usług – przedsiębiorca zwany jest dostawcą usług
- dostarczaniu publicznych sieci telekomunikacyjnych – tj. przygotowaniu sieci telekomunikacyjnej w sposób umożliwiający świadczenie w niej usług, jej eksploatację, nadzór nad nią lub umożliwianie dostępu telekomunikacyjnego – przedsiębiorca zwany jest operatorem
- dostarczaniu udogodnień towarzyszących – tj. dodatkowych możliwości funkcjonalnych lub usługowych związanych z siecią telekomunikacyjną, umożliwiających lub wspierających świadczenie w nich usług telekomunikacyjnych lub związanych z usługą telekomunikacyjną - przedsiębiorca zwany jest operatorem
Kto podlega wpisowi do rejestru
Wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych może złożyć:
- przedsiębiorca
- inny podmiot uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów
- przedsiębiorca telekomunikacyjny z państwa członkowskiego albo państwa, które zawarło ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi umowę regulującą swobodę świadczenia usług, który czasowo świadczy usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Działalność w zakresie telekomunikacji mogą prowadzić także jednostki samorządu terytorialnego pod warunkiem zarejestrowania się w rejestrze jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji prowadzonym przez Prezesa UKE. Wpis do tego rejestru odbywa się na tych samych zasadach jak dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Przed rozpoczęciem wykonywania działalności telekomunikacyjnej.
Gdzie załatwisz sprawę
Złóż wniosek do Urzędu Komunikacji Elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Dokument elektronicznyInformacja dodatkowa
Wzór wniosku został umieszczony na PUE UKE w formie interaktywnego formularza.
Wniosek zawiera następujące dane:
1) firmę lub nazwę wnioskodawcy, jego siedzibę i adres lub adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodar-
czej, jeżeli wnioskodawca posiada takie miejsce;
2) oznaczenie formy prawnej wnioskodawcy;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer w innym właściwym rejestrze prowadzonym w państwie członkow-
skim albo innym państwie określonym w art. 5 ust. 2, o ile wnioskodawca taki numer posiada;
4) imię, nazwisko, adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej i numer telefonu osoby wyznaczonej do kontaktu
z Prezesem UKE;
5) krótki opis sieci telekomunikacyjnej, usługi telekomunikacyjnej lub powiązanych usług, których dotyczy wniosek;
6) planowaną datę rozpoczęcia działalności telekomunikacyjnej, a w przypadku przedsiębiorcy telekomunikacyjnego
z państwa członkowskiego albo innego państwa określonego w art. 5 ust. 2 – również planowaną datę zakończenia
działalności;
7) adres strony internetowej wnioskodawcy, jeżeli taką stronę posiada;
8) obszar, na którym będzie wykonywana działalność telekomunikacyjna.
Wniosek o wpis do rejestru PT zawiera oświadczenie osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy lub
innego podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów, o następu-
jącej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 Kodeksu
karnego oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku są zgodne z prawdą;
2) znane mi są warunki wykonywania działalności telekomunikacyjnej, której dotyczy wniosek, wynikające z ustawy
z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej i podmiot wnioskujący je spełnia.”. Klauzula ta zastępuje
pouczenie organu uprawnionego do odebrania oświadczenia o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświad-
czenia.
Ustanowienie pełnomocnika
Jeśli chcesz, aby reprezentował cię pełnomocnik, pamiętaj o dołączeniu pełnomocnictwa oraz dowodu zapłaty opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (17 zł). Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom lub rodzeństwu. Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa.
Termin
Przed rozpoczęciem wykonywania działalności telekomunikacyjnej.
Urząd zweryfikuje dokumenty
UKE sprawdzi, czy dostarczono wszystkie dokumenty i podano niezbędne dane we wniosku.
Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne (np. pomyliłeś się we wniosku, nie podałeś wymaganych danych, albo nie złożyłeś wymaganych dokumentów), urząd wezwie cię do poprawienia błędów. Na uzupełnienie braków będziesz mieć co najmniej 7 dni od otrzymania wezwania. Jeśli nie usuniesz braków w terminie, urząd nie będzie dalej rozpatrywał twojej sprawy.
Jeśli wnioskodawca jest przedsiębiorcą, UKE bada czy:
- wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem
- przedsiębiorca został wykreślony z rejestru i wydana została decyzja o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wnioskiem w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku z powodów:
- złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania tej działalności, niezgodnego ze stanem faktycznym
- nieusunięcia naruszeń warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez urząd terminie
- stwierdzenia przez urząd rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej przez przedsiębiorcę
Zaistnienie któregokolwiek z powyższych przypadków spowoduje odmowę dokonania wpisu do rejestru działalności regulowanej.
Dokumenty
Prezes UKE korzysta z informacji zawartych w publicznie dostępnych rejestrach w postaci elektronicznej w zakresie danych objętych wnioskiem o wpis do rejestru PT, w szczególności w celu weryfikacji danych wskazanych we wniosku o wpis do rejestru PT. W przypadku wystąpienia rozbieżności między informacjami zawartymi w publicznie dostępnych rejestrach a danymi, które zawarłeś we wniosku o wpis, Prezes UKE przyjmuje dane z rejestru, o czym cię poinformuje.
Wpis do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych
Po pozytywnej weryfikacji wniosku Prezes UKE dokonuje wpisu do rejestru w terminie 3 dni od dnia wpływu kompletnego wniosku.
W przypadku przedsiębiorców wpisanych do CEIDG, UKE przekazuje do CEIDG, nie później niż w następnym dniu roboczym, informację o dokonanym wpisie przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej.
Rejestr obejmuje następujące dane:
- kolejny numer wpisu do rejestru
- datę wpływu wniosku o wpis do rejestru oraz datę dokonania wpisu
- dane, podane we wniosku
- datę wykreślenia wpisu z rejestru PT – w przypadku wykreślenia tego wpisu
Odmowa wpisu do rejestru
Jeśli wnioskodawca nie spełni warunków niezbędnych do uzyskania wpisu do rejestru, Prezes UKE wyda decyzję o odmowie wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
Pamiętaj, że jeśli Prezes UKE nie dokona wpisu do rejestru w terminie 3 dni roboczych od dnia wpływu wniosku wraz z wymaganymi oświadczeniami może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy urząd wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od jego otrzymania. W tym przypadku terminy biegną odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
Wydanie zaświadczenia o wpisie do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych
W terminie 7 dni od dnia wpisu w rejestrze, Prezes UKE wydaje z urzędu zaświadczenie o wpisie do rejestru.
Zaświadczenie mające moc dokumentu urzędowego wydaje się w postaci elektronicznej i doręcza się przy użyciu Platformy Usług Elektronicznych Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zaświadczenie może być wielokrotnie pobierane z PUE UKE w formie wydruku, który ma moc zaświadczenia wydanego przez Prezesa UKE.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Zaświadczenie powinno zawierać:
1) numer z rejestru;
2) dane, o których mowa w art. 10 ust. 13 pkt 2 i 3;
3) informację o prawach przysługujących przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu na podstawie ustawy.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
Ile będziesz czekać
Sprawę załatwisz w 3 dni roboczych od dnia wpływu wniosku do Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub od dnia jego uzupełnienia.
Jak możesz się odwołać
Jeśli nie zgadzasz się z decyzją Prezesa UKE, złóż wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Możesz też złożyć skargę na decyzję bezpośrednio do sądu (bez wcześniejszego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy). Na złożenie wniosku lub skargi masz 14 dni – licząc od daty otrzymania decyzji.
Warto wiedzieć
Rejestr przedsiębiorców telekomunikacyjnych dostępny jest na stronie UKE.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy
- Ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej