Informacja o wymianie taboru/zmianie numeru rejestracyjnego/zmianie prawa dysponowania pojazdem – przewóz rzeczy (IZDP)
Jeżeli wykonujesz międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy rzeczy pojazdami o DMC powyżej 3,5t, musisz zgłaszać każdą zmianę dotyczącą swoich pojazdów. W tym celu wypełnij informację IZDP. Ważne! W przypadku pojazdów o DMC 2,5t-3,5t skorzystaj z informacji IZDM, dostępnej na stronie internetowej GITD: https://www.gov.pl/web/gitd/izdm.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Jako przewoźnik drogowy, zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, jesteś obowiązany zgłaszać na piśmie (m.in. w postaci dokumentu elektronicznego) organowi, który udzielił zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji wspólnotowej, zmiany danych dotyczące wykorzystywanego taboru samochodowego, takie jak:
- wymiana pojazdu,
- zmiana numeru rejestracyjnego,
- zmiana prawa dysponowania pojazdem.
Na aktualizację danych masz 28 dni od dnia wprowadzenia zmian w taborze.
Pamiętaj, jeśli zmiany obejmują dane zawarte w zezwoleniu na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji wspólnotowej (np. zmiana adresu siedziby lub zmiana nazwy przedsiębiorstwa/spółki), musisz złożyć wniosek o zmianę danych w zezwoleniu lub/i licencji (LR2).
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Jak najszybciej, ale nie później niż 28 dni od dnia wprowadzenia zmian.
Gdzie załatwisz sprawę
GŁÓWNY INSPEKTORAT TRANSPORTU DROGOWEGO
Biuro do spraw Transportu Międzynarodowego
al. Jerozolimskie
94,
00-807
Warszawa
Co zrobić krok po kroku
Złóż informację IZDP wraz z załącznikiem WPC
Dane dotyczące pojazdów, które ulegają zmianie podaj w załączniku zawierającym wykaz pojazdów ciężarowych (WPC).
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, OryginałInformacja dodatkowa
Informacja zgodnie z wzorem powinna zawierać:
- oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres
- charakter prawny
- numer NIP
- dane kontaktowe
- rodzaj załącznika składanego z wnioskiem
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, OryginałInformacja dodatkowa
Wykaz pojazdów ciężarowych (WPC) zawiera dane:
- numer rejestracyjny
- marka pojazdu
- numer identyfikacyjny pojazdu - VIN
- rok produkcji
- rodzaj pojazdu
- dopuszczalna ładowność (kg)
- DMC pojazdu/zespołu pojazdów (kg)
- prawo dysponowania
- ważność prawa dysponowania
- nr rejestracyjny pojazdu wycofywanego/zmienianego (dotyczy wymiany taboru lub zmiany numerów rejestracyjnych)
Druk WPC może zostać podpisany przez przedsiębiorcę lub reprezentującego go pełnomocnika.
Jeśli informację chcesz wysłać pocztą lub złożyć osobiście w GITD, to wypełnij formularz na komputerze i wydrukuj. Wystarczy, że pobierzesz druk Informacji IZDP.
Informację IZDP wraz z załącznikiem WPC można również przesłać w formie elektronicznej (skan) na adres: licencje.rzeczy.btm@gitd.gov.pl.
Termin
Jak najszybciej, ale nie później niż 28 dni od dnia wprowadzenia zmian.
Urząd sprawdzi Twój wniosek i zmieni dane dotyczące taboru
Urząd sprawdzi, czy dostarczyłeś wszystkie niezbędne dokumenty i czy są one poprawnie wypełnione. Jeśli tak, GITD zgodnie ze złożoną informacją zmieni dane dotyczące taboru w twoich dokumentach.
Jeśli twój wniosek zawiera braki formalne (np. pomylisz się we wniosku albo nie dołączysz potrzebnych dokumentów), GITD wezwie Cię do uzupełnienia braków formalnych w podanym terminie. Na uzupełnienie braków będziesz mieć co najmniej 7 dni – licząc od dnia otrzymania wezwania. Jeśli nie poprawisz błędów w wyznaczonym terminie, sprawa nie będzie dalej załatwiana i twój wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
Ile będziesz czekać
Nie dłużej niż miesiąc. Szczegółowe informacje dotyczące terminu załatwienia sprawy w urzędzie znajdziesz tu: https://www.gov.pl/web/gitd/termin-realizacji-wnioskow
Ważna informacja: Dane wskazane na drukach dotyczące wymiany taboru, zmiany numerów rejestracyjnych czy zmiany prawa dysponowania, są ważne od momentu ich zgłoszenia do GITD (dostarczenia informacji do urzędu) a nie od daty realizacji zgłoszenia przez Urząd.
Warto wiedzieć
Stan realizacji wniosku możesz sprawdzić logując się na stronie: https://infomat.gitd.gov.pl/index.php