Uzyskaj opinię komendanta straży pożarnej o wielkości sił i środków do zabezpieczenia imprezy masowej
Komendant Państwowej Straży Pożarnej wydaje opinię o siłach i środkach potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu lub terenu oraz o przewidywanych zagrożeniach. Sprawdź, jak ją uzyskać.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Organizator imprezy masowej musi uzyskać opinię właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej Komendanta Powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.
W opinii komendant ocenia wielkość sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, wskazuje zastrzeżenia do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz informuje o przewidywanych zagrożeniach.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Wniosek złóż nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy masowej.
Termin ten może zostać skrócony do 14 dni w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy potrzeba organizacji imprezy masowej wynika z przyczyn nagłych oraz jeżeli charakter imprezy masowej odpowiada przeznaczeniu obiektu określonemu w projekcie budowlanym tego obiektu.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- komendy powiatowe państwowej straży pożarnej
- komendy miejskie państwowej straży pożarnej
Wniosek składany jest do komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej właściwego ze względu na miejsce planowanej imprezy masowej.
Co zrobić krok po kroku
Przygotowanie i złożenie wniosku o wydanie opinii
Dokumenty
Pobierz:
Dokument otrzymasz jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Wniosek powinien zawierać:
1) dane wnioskodawcy
2) żądanie wydania opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu lub terenu oraz o przewidywanych zagrożeniach.
Dokument możesz złożyć jako:
Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
Plan obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza masowa, powinien mieć postać graficzną i powinien zawierać:
a) oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się osób uczestniczących w imprezie masowej, dróg ewakuacyjnych i dróg dojazdowych dla pojazdów służb ratowniczych i Policji,
b) oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do picia i do celów przeciwpożarowych oraz punktów informacyjnych,
c) oznaczenie lokalizacji hydrantów przeciwpożarowych, zaworów, przyłączy wody, gazu i energii elektrycznej oraz innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników obiektu lub terenu,
d) informacje o rozmieszczeniu służb porządkowych oraz służb informacyjnych, rozmieszczeniu osób uczestniczących w imprezie masowej i ewentualnym rozdzieleniu ich według sektorów oraz o rozmieszczeniu punktów gastronomicznych i sanitariatów.
e) oznaczenie sektorów, na których podczas meczu piłki nożnej zostaną udostępnione miejsca stojące - jeżeli organizator zamierza udostępnić uczestnikom miejsca stojące.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
Zgodnie z art.6 ust. 4 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych organizator opracowuje instrukcję postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej.
Szczegółowy zakres instrukcji określa Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej.
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Terminarz imprez masowych dotyczy przypadku imprez masowych organizowanych cyklicznie lub rozgrywek meczów piłki nożnej.
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Informacja zawiera:
- liczbę miejsc dla osób na imprezie masowej,
- liczbę miejsc stojących - jeżeli organizator zamierza udostępnić na meczu piłki nożnej miejsca stojące
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałDokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Informacja zawiera dane dotyczące służby porządkowej oraz informacyjnej obejmujące:
- liczba osób danej służby,
- organizacja służby,
- oznakowanie służby,
- wyposażenie służby,
- sposób rozmieszczenia służby.
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Dane obejmujące:
- imię, nazwisko,
- numer PESEL - o ile został nadany,
- numer i datę wydania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia dla kierowników do spraw bezpieczeństwa imprez masowych, a w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka dodatkowo
- dodatkowo numer wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej; w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka.
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Dotyczy przypadku meczu piłki nożnej lub imprezy masowej podwyższonego ryzyka.
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Dokument jest wymagany w odniesieniu do:
- stadionów umieszczonych w wykazie stadionów, obiektów lub terenów, na których utrwalanie przebiegu imprezy masowej za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk jest obowiązkowe
- w przypadku organizacji imprezy masowej podwyższonego ryzyka
Sposób utrwalania przebiegu imprezy masowej określa Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 stycznia 2011 r. w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprezy masowej.
Rozporządzenie określa w szczególności:
1) miejsca na stadionach, w obiektach lub na terenach, w których utrwalanie przebiegu imprezy masowej za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk jest obowiązkowe
2) minimalne wymagania techniczne dla urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk
3) sposób przechowywania materiałów zgromadzonych podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Dokument wymagany tylko w odniesieniu do imprezy masowej odbywającej się w strefie nadgranicznej.
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Dokument wymagany w odniesieniu do imprez organizowanych na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Harmonogram jest konieczny, jeżeli regulamin imprezy masowej przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania.
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Harmonogram jest konieczny, jeżeli regulamin imprezy masowej przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania.
Dokument możesz złożyć jako:
Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Kopia, OryginałDokument możesz złożyć jako:
Kopia, OryginałDokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Oświadczenie powinno dotyczyć wyposażenia wykorzystywanego do organizacji meczu piłki nożnej w elektroniczny system – kompatybilny z systemami zainstalowanymi w innych tego typu obiektach – służący do: identyfikacji osób, sprzedaży biletów, kontroli przebywania w miejscu i w czasie trwania meczu piłki nożnej oraz kontroli dostępu do określonych miejsc.
System powinien również umożliwiać weryfikację informacji umożliwiających identyfikację:
- osoby, wobec której zostało wydane orzeczenie:
- zakazujące wstępu na imprezę masową
- zobowiązujące do powstrzymania się od przebywania w miejscach przeprowadzania imprez masowych, wydane przez sąd wobec skazanego w związku z warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności albo wobec nieletniego
- osoby, wobec której został wydany zakaz zagraniczny
- osoby, wobec której został wydany zakaz klubowy
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałDokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja o zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dźwięk jest wymagana w odniesieniu do:
- stadionów umieszczonych w wykazie stadionów, obiektów lub terenów, na których utrwalanie przebiegu imprezy masowej za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk jest obowiązkowe;
- w przypadku organizacji imprezy masowej podwyższonego ryzyka.
Informacja o powiadomieniu właściwego miejscowo komendanta oddziału Straży Granicznej - dotyczy imprezy masowej odbywającej się w strefie nadgranicznej.
Informacja o powiadomieniu komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej - dotyczy imprez na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
Harmonogram udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy masowej oraz harmonogram opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu jest konieczny, jeżeli regulamin imprezy masowej przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania.
Oświadczenie o wyposażeniu obiektu powinno dotyczyć wyposażenia wykorzystywanego do organizacji meczu piłki nożnej w kompatybilne z systemami zainstalowanymi w innych tego typu obiektach, elektronicznego systemu służącego do: identyfikacji osób, sprzedaży biletów, kontroli przebywania w miejscu i w czasie trwania meczu piłki nożnej, kontroli dostępu do określonych miejsc oraz weryfikacji informacji umożliwiających identyfikację:
- osoby, wobec której zostało wydane orzeczenie:
- zakazujące wstępu na imprezę masową
- zobowiązujące do powstrzymania się od przebywania w miejscach przeprowadzania imprez masowych, wydane przez sąd wobec skazanego w związku z warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności albo wobec nieletniego na podstawie art. 6 pkt 2 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich
- osoby, wobec której został wydany zakaz zagraniczny
- osoby, wobec której został wydany zakaz klubowy.
Na imprezie masowej, z wyłączeniem imprezy masowej podwyższonego ryzyka, dozwolone są sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych zawierających nie więcej niż 3,5% alkoholu. W takim przypadku do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej organizator dołącza informację o rozmieszczeniu miejsc i czasie, w których będą sprzedawane, podawane lub spożywane napoje alkoholowe
Termin
Wniosek złóż nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy masowej.
Termin ten może zostać skrócony do 14 dni w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy potrzeba organizacji imprezy masowej wynika z przyczyn nagłych oraz jeżeli charakter imprezy masowej odpowiada przeznaczeniu obiektu określonemu w projekcie budowlanym tego obiektu.
Analiza wniosku i załączników
Komendant Powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej sprawdza dokumentację pod względem formalnym - czy zostały przedłożone wszystkie wymagane informacje i załączniki oraz jeśli dotyczy, czy została wniesiona opłata za wydanie opinii.
W przypadku wystąpienia braków, Komendant Powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.
Lustracja obiektu lub terenu
Komendant Powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej w ustalonym z organizatorem imprezy terminie dokonuje lustracji obiektu, na którym ma być przeprowadzona impreza masowa.
Termin
Do 14 dni od otrzymania wniosku (najczęściej około 3 dni od otrzymania wniosku).
Wydanie opinii
Na podstawie przeprowadzonej lustracji obiektu oraz informacji zawartych w złożonej dokumentacji, Komendant Powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej, wydaje opinię o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu lub terenu oraz o przewidywanych zagrożeniach.
Dokumenty
Termin
14 dni, a w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach 7 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii.
Ile zapłacisz
Wysokość opłaty ustala urząd. Dowiedz się w swoim urzędzie ile zapłacisz.
Ile będziesz czekać
Opinię otrzymasz w ciągu 14 dni, a w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach - 7 dni od dnia otrzymania wniosku o wydanie opinii.
Jak możesz się odwołać
Od decyzji Komendanta Powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej nie można się odwołać.
Warto wiedzieć
Opinię Komendanta Powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu lub terenu oraz o przewidywanych zagrożeniach organizator może dostarczyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta po złożeniu wniosku o zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej:
- niezwłocznie, jednak nie później niż na 14 dni przed terminem planowanego rozpoczęcia imprezy masowej
- niezwłocznie - wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach przy skróconym do 14 dni terminie złożenia wniosku.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 stycznia 2011 r. w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprezy masowej
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 czerwca 2010 r. w sprawie warunków bezpieczeństwa, jakie powinny spełniać stadiony, na których mogą odbywać się mecze piłki nożnej