Wykreśl zakład z rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Chcesz zamknąć swoją restaurację, foodtrucka albo zakład produkujący żywność? Pamiętaj, aby wykreślić taki zakład z rejestru zakładów podlegających kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Sprawdź, jak to zrobić.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Jeśli działasz na rynku spożywczym lub na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością i chcesz zakończyć działalność, w któryś ze swoich zakładów, pamiętaj o jego wykreśleniu z rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
W dowolnym momencie
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne
- graniczne stacje sanitarno-epidemiologiczne
Złóż wniosek do powiatowego lub granicznego państwowego inspektora sanitarnego, który prowadzi rejestr, w którym jest wpisany twój zakład.
Sprawdź adresy powiatowych i granicznych stacji sanitarno-epidemiologicznych.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wykreślenie zakładu z rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Wniosek możesz złożyć na piśmie albo przez interent. Wniosek złożony przez internet musi być podpisany podpisem kwalifikowanym albo profilem zaufanym.
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Wniosek zawiera:
- imię, nazwisko / nazwa wnioskodawcy
- adres / siedziba wnioskodawcy
- PESEL / numer identyfikacji podatkowej NIP
- dokładną nazwę i siedzibę zakładu objętego wnioskiem o wykreślenie oraz numer wpisu do rejestru
- określenie podstawy wykreślenia z rejestru.
Urząd oceni formalnie twój wniosek
Urząd sprawdzi, czy twój wniosek jest poprawny oraz czy zawiera wszystkie dokumenty potrzebne do rozpatrzenia twojej sprawy.
Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne, na przykład pomylisz się we wniosku, albo nie dołączysz potrzebnych dokumentów, urząd wezwie cię do poprawienia błędów w podanym terminie. Na poprawki będziesz mieć co najmniej 7 dni.
Jeśli nie poprawisz błędów w wyznaczonym terminie, twoja sprawa nie będzie dalej załatwiana.
Urząd wykreśli zakład z rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Po pozytywnym zweryfikowaniu wniosku, państwowy powiatowy inspektor sanitarny lub państwowy graniczny inspektor sanitarny wykreśli zakład z rejestru zakładów.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałIle zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
- 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (opcjonalnie)
Jeśli do urzędu składasz pełnomocnictwo to musisz je opłacić. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.
Gdzie zapłacić: opłatę skarbową za pełnomocnictwo wpłać na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz pełnomocnictwo. Numer konta sprawdzisz na stronie internetowej urzędu miasta lub gminy. Na przykład, jeśli pełnomocnictwo składasz do Urzędu Miasta Poznania to opłatę zapłać również na konto Urzędu Miasta Poznania.
Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa.
Ile będziesz czekać
Sprawę załatwisz w 14 dni.
Jak możesz się odwołać
Jeśli nie zgadzasz się z decyzją wydaną w twojej sprawie, możesz się od niej odwołać. Odwołanie złóż do państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego za pośrednictwem państwowego inspektora sanitarnego, który wydał decyzję. Masz na to 14 dni – licząc od dnia otrzymania decyzji.
Warto wiedzieć
Urząd wykreśli zakład z rejestru bez twojego wniosku, w przypadku:
- decyzji właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o cofnięciu lub zawieszeniu zakładu
- decyzji właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego, jeżeli zakład zaprzestał działalności w zakresie produkcji lub obrotu żywnością lub materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, a podmiot działający na rynku spożywczym lub na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością nie złożył wniosku o jego wykreślenie z rejestru
- braku aktualizacji wykazu urządzeń dystrybucyjnych.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących rejestracji i zatwierdzania zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej