Zawiadomienie o wznowieniu wykonywania działalności przez organizatora turystyki lub przedsiębiorcę ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych
Chcesz wznowić zawieszoną na jakiś czas działalność turystyczną? Masz wpis w rejestrze organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych? Złóż zawiadomienie o wznowieniu wykonywania działalności do marszałka województwa prowadzącego rejestr. Jak to zrobić, dowiesz się poniżej.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Przedsiębiorca turystyczny, który po upływie okresu zawieszenia działalności postanowił wznowić działalność organizatora turystyki lub przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych musi w terminie 7 dni od dnia wznowienia zawiadomić o tym marszałka województwa prowadzącego rejestr.
Zabezpieczenia finansowe
Jeśli w okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca turystyczny nie posiadał aktualnych (ważnych) umów dotyczących zabezpieczenia finansowego, to wraz z wnioskiem o wznowienie działalności musi przedłożyć marszałkowi aktualne, odpowiednie do rodzaju i zakresu wykonywanej działalności, dokumenty zabezpieczenia finansowego ważne po dacie wznowienia.
Konsekwencje braku zawiadomienia o wznowieniu działalności
Jeśli po upływie okresu zawieszenia nie zawiadomisz o tym marszałka województwa prowadzącego rejestr, zostaniesz z urzędu wykreślony z rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Zawiadomienie złóż w terminie 7 dni od dnia wznowienia działalności.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- urzędy marszałkowskie
Co zrobić krok po kroku
Złóż zawiadomienie o wznowieniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych
Wysokość zabezpieczenia finansowego, które musisz dołączyć zależy m.in. od:
- zakresu terytorialnego
- rodzaju wykorzystywanego środka transportu
- wysokości i terminów wpłat i przedwpłat przyjmowanych od klientów
W rozporządzeniach Ministra Rozwoju i Finansów znajdziesz:
- wysokość minimalnej sumy gwarancyjnej bankowej i ubezpieczeniowej
- wysokość minimalnej sumy ubezpieczenia na rzecz podróżnych
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Zawiadomienie powinno zawierać:
- nazwę i adres siedziby przedsiębiorcy turystycznego,
- numer wpisu do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych prowadzonego przez marszałka województwa,
- termin wznowienia wykonywania działalności.
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
Wzór gwarancji bankowej zgodnie z załącznikiem nr 2 do Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 27 grudnia 2017 r. w sprawie wzorów umowy o turystyczny rachunek powierniczy, formularzy gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz podróżnych
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
Wzór gwarancji ubezpieczeniowej zgodnie z załącznikiem nr 3 do Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 27 grudnia 2017 r. w sprawie wzorów umowy o turystyczny rachunek powierniczy, formularzy gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz podróżnych.
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
Wzór umowy ubezpieczenia na rzecz podróżnych zgodnie z załącznikiem nr 4 do Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 27 grudnia 2017 r. w sprawie wzorów umowy o turystyczny rachunek powierniczy, formularzy gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz podróżnych.
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
Wzór umowy zgodnie z załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 27 grudnia 2017 r. w sprawie wzorów umowy o turystyczny rachunek powierniczy, formularzy gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz podróżnych
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Oświadczenie zgodne z art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych:
"Oświadczam, że imprezy turystyczne i powiązane usługi turystyczne będę wykonywał wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a wszelkie wpłaty podróżnych tytułem wynagrodzenia za wykonane usługi będę przyjmował wyłącznie na turystyczny rachunek powierniczy."
Dokumenty zabezpieczenia finansowego
Do wniosku dołącz oryginał lub kopię (poświadczoną za zgodność z oryginałem przez adwokata, radcę prawnego lub notariusza) jednego z dokumentów:
- umowa gwarancji bankowej
- umowa gwarancji ubezpieczeniowej
- umowa ubezpieczenia na rzecz podróżnych
- umowa o turystyczny rachunek powierniczy
Dokumenty zabezpieczenia finansowego muszą być ważne po dacie wznowienia działalności przez przedsiębiorcą turystycznego.
Usługi turystyczne wyłącznie na terytorium Polski
Jeśli zamierzasz wykonywać usługi turystyczne wyłącznie na terytorium Polski, a wszelkie wpłaty klientów za wykonane usługi przyjmować na rachunek powierniczy, to złóż odpowiednie oświadczenie. Nie musisz wtedy posiadać innych zabezpieczeń finansowych.
Dokumenty w językach obcych
Jeśli przedkładane przez ciebie dokumenty zabezpieczenia finansowego są w języku obcym, to dołącz do wniosku ich tłumaczenie dokonane przez tłumacza przysięgłego. Dotyczy to także przedkładania kolejnych dokumentów zabezpieczenia finansowego w trakcie prowadzenia działalności.
Termin
Zawiadomienie złóż w terminie 7 dni od dnia wznowienia działalności.
Urząd zweryfikuje dokumenty
W szczególności urząd sprawdza, czy rodzaj, zakres i wysokość kwoty zabezpieczenia finansowego, odpowiada minimalnym wysokościom sum gwarancji lub ubezpieczenia.
Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne (np. pomylisz się we wniosku, nie podasz wymaganych danych, albo nie dołączysz potrzebnych dokumentów), urząd wezwie cię do poprawienia błędów lub uzupełnienia dokumentów w podanym terminie. Będzie to co najmniej 7 dni. Jeśli nie poprawisz błędów lub nie uzupełnisz braków w wyznaczonym terminie, twoja sprawa nie będzie dalej załatwiana lub urząd rozpatrzy sprawę na podstawie posiadanych dokumentów.
Zmiana wpisu w rejestrze organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych w związku ze wznowieniem działalności
Marszałek województwa prowadzący rejestr odnotowuje datę wpłynięcia zawiadomienia o wznowieniu wykonywania działalności oraz aktualizuje w rejestrze informacje o działalności przedsiębiorcy turystycznego.
Rejestr jest jawny, z wyjątkiem adresu zamieszkania (jeżeli jest on inny niż adres, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza), adresu e-mail i numeru telefonu. Każdy może żądać udzielenia informacji objętych wpisem do rejestru przez złożenie zapytania w odniesieniu do konkretnych przedsiębiorców turystycznych.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Zaświadczenie o wpisie do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych o zawiera następujące dane:
1) firmę lub nazwę przedsiębiorcy turystycznego, jego siedzibę i adres, a w przypadku gdy przedsiębiorca turystyczny jest osobą fizyczną - adres zamieszkania;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeśli posiada;
3) określenie rodzaju działalności;
4) określenie zakresu terytorialnego wykonywanej działalności;
5) wskazanie głównego miejsca wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru oraz oddziałów;
Zaświadczenie nie zawiera adresu zamieszkania jeśli jest on inny niż adres wykonywania działalności gospodarczej
Zmiana wpisu w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych w związku ze wznowieniem działalności
W księdze ewidencyjnej przedsiębiorcy, w dziale trzecim, zamieszczane są informacje o wznowieniu wykonywania działalności przedsiębiorcy turystycznego oraz o terminie wznowienia. Przedsiębiorca turystyczny otrzymuje ponownie status działalności - "Aktywna". Ewidencja przedsiębiorców turystycznych jest jawna. Ewidencja zawiera informacje o przedsiębiorcach turystycznych wpisanych przez marszałków do rejestru, w tym m.in. o:
- zakresie terytorialnym wykonywanej działalności
- formie zabezpieczenia finansowego oraz o podmiocie udzielającym zabezpieczenia finansowego
- terminach i wysokości przedpłat przyjmowanych przez przedsiębiorcę turystycznego od podróżnych
- decyzjach administracyjnych związanych z wykreśleniem, zawieszeniem, przedłużeniem zawieszenia wykonywania działalności przez przedsiębiorcę turystycznego
- wykreśleniu przedsiębiorcy turystycznego z rejestru i o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru na okres 3 lat
- niewypłacalności przedsiębiorcy turystycznego
- wszczęciu postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru
Wydruk aktualnych informacji o przedsiębiorcy turystycznym wpisanym do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych, uzyskany z systemu teleinformatycznego ma moc równą zaświadczeniu wydawanemu przez marszałka województwa.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
Ile będziesz czekać
Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).
Jak możesz się odwołać
Jeśli otrzymasz decyzję o odmowie wznowienia działalności to możesz złożyć odwołanie do Ministra Sportu i Technilogii. Odwołanie złóż w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji, za pośrednictwem marszałka województwa, który ją wydał.
Warto wiedzieć
Zaświadczenia o wpisie do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych
Jeśli potrzebujesz zaświadczenie o wpisie do rejestru, musisz złożyć osobny wniosek do marszałka województwa. Otrzymasz je w formie papierowej lub elektronicznej. Jednak nie musisz tego robić. W każdej chwili możesz wygenerować aktualne informacje dotyczące twojej firmy z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych. Uzyskany z systemu teleinformatycznego wydruk ma moc równą zaświadczeniu wydawanemu przez marszałka województwa, jeżeli zawiera:
- adres strony internetowej, na której zamieszczane są aktualne informacje o przedsiębiorcach turystycznych wpisanych do ewidencji
- identyfikator potwierdzający:
- sporządzenie tego wydruku przy użyciu funkcjonalności systemu obsługującego ewidencję
- prawdziwość danych zawartych w tym wydruku w czasie jego sporządzenia
Obowiązki przedsiębiorcy turystycznego w trakcie wykonywania działalności
W trakcie wykonywania działalności masz m.in. obowiązek:
- składać marszałkowi województwa oryginały lub uwierzytelnione kopie kolejnych umów (gwarancji bankowej, ubezpieczeniowej lub ubezpieczenia na rzecz podróżnych) nie później niż 14 dni przed upływem terminu obowiązywania poprzedniej umowy
- prowadzić wykaz zawartych umów o udział w imprezie turystycznej oraz umów zawartych przez podróżnego z przedsiębiorcą ułatwiającym nabywanie powiązanych usług turystycznych
- co miesiąc składać deklarację o wysokości składki do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) i wpłacać składkę na konto Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG)
- realizować wobec podróżnych obowiązki informacyjne przewidziane przez ustawę
Jeśli nie spełnisz tych obowiązków, to w sposób rażący naruszysz warunki wykonywania działalności, co może doprowadzić do tego, że urząd zakaże ci jej wykonywania.
Zmiany w CEIDG albo KRS
Jako przedsiębiorca turystyczny wpisany do rejestru masz obowiązek zawiadomienia marszałka województwa, prowadzącego rejestr, o zmianach twojego wpisu w CEIDG albo KRS, jeśli:
- zawiesisz działalność
- przedłużysz okres zawieszenia działalności
- wznowisz wykonywanie działalności po okresie zawieszenia
Jeśli o tych zdarzeniach nie zawiadomisz marszałka województwa w terminie 7 dni od dnia ich ujawnienia w CEIDG albo KRS, zostaniesz wykreślony z urzędu z rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2017 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2017 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy ubezpieczenia na rzecz podróżnych związanej z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 27 grudnia 2017 r. w sprawie wzorów umowy o turystyczny rachunek powierniczy, formularzy gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz podróżnych
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego