Uzyskaj zezwolenie na opróżnianie szamb lub osadników i wywóz nieczystości
Chcesz zajmować się usługami opróżniania szamb lub osadników i wywozu nieczystości? Najpierw musisz uzyskać zezwolenie z urzędu miasta lub gminy, na terenie której chcesz świadczyć te usługi. Dowiedz się, jak to zrobić.
Jak załatwić sprawę
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
- elektronicznie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Aby świadczyć usługi opróżniania szamb lub osadników i wywozu nieczystości, czyli usługi asenizacyjne, musisz złożyć wniosek o zezwolenie do urzędu miasta lub gminy, na terenie której będziesz je wykonywać.
Dostaniesz zezwolenie, jeśli:
- dysponujesz odpowiednimi pojazdami do odbioru nieczystości
- będziesz wywozić nieczystości tak, by nie doszło do zagrożenia życia i zanieczyszczenia środowiska
- wybrałeś stację zlewną, która będzie odbierać od ciebie nieczystości
- nie masz zaległości podatkowych ani zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
Ważne! Sprawdź na stronie internetowej urzędu miasta lub gminy, w której będziesz wykonywać usługi asenizacyjne, jakie wymagania ustanowiła rada gminy dla firm prowadzących takie usługi.
Kiedy powinieneś załatwić sprawę
Przed rozpoczęciem wykonywania działalności.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- urzędy miast lub gmin
- urzędy dzielnicowe m.st. Warszawy
- urzędy miast na prawach powiatu
Złóż wniosek do urzędu miasta lub gminy, właściwego dla miejsca wykonywania działalności.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek
Wniosek możesz złożyć na piśmie albo w formie elektronicznej – na skrzynkę e-PUAP właściwego urzędu miasta lub gminy. Wniosek złożony przez internet musi być podpisany podpisem kwalifikowanym albo profilem zaufanym.
Dokumenty
Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien zawierać:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby przedsiębiorcy ubiegającego się o zezwolenie, oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP)
- określenie przedmiotu i obszaru działalności
- określenie środków technicznych, jakimi dysponuje ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności objętej wnioskiem
- informacje o technologiach stosowanych lub przewidzianych do stosowania przy świadczeniu usług w zakresie działalności objętej wnioskiem
- proponowane zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej planowane po zakończeniu działalności
- określenie terminu podjęcia działalności objętej wnioskiem oraz zamierzonego czasu jej prowadzenia.
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
OryginałDokument możesz złożyć jako:
OryginałDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
W zaświadczeniu znajdują się m.in.:
- dane identyfikacyjne wnioskodawcy
- adres jego siedziby lub zamieszkania
- informacje o braku lub wystąpieniu zaległości podatkowych (wraz z ich tytułem, okresem i kwotą)
- informacje o odsetkach za zwłokę lub ich braku wraz z kwotą
- o odroczeniu lub rozłożeniu na raty zobowiązania podatkowego
Na żądanie wnioskodawcy w zaświadczeniu podaje się także informacje:
1) czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:
a) postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości
b) postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy
2) dotyczące:
a) okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów
b) podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty
Jak uzyskać dokument?
Uzyskaj zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu w podatkach dochodowych, VAT lub akcyzieDokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Uwierzytelniona kopiaInformacja dodatkowa
Zaświadczenie zawiera:
- Numer.
- Dane wnioskodawcy (nazwę/imię i nazwisko, adres, NIP, REGON, PESEL, seria i numer dowodu osobistego/paszportu).
- Informację, że wnioskodawca nie posiada zaległości w opłacaniu składek na:
- ubezpieczenia społeczne,
- ubezpieczenia zdrowotne,
- Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
- Fundusz Emerytur Pomostowych. - Oznaczenie dnia, na który wnioskodawca nie posiada zaległości.
Jak uzyskać dokument?
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUSZamiast zaświadczeń o braku zaległości w zapłacie podatków i składek na ZUS, możesz dołączyć oświadczenie w tym zakresie. Oświadczenie składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Termin
Przed rozpoczęciem wykonywania działalności.
Urząd sprawdzi twój wniosek
Urząd miasta lub gminy sprawdzi twój wniosek. Jeśli czegoś w nim brakuje, wezwie cię do uzupełnienia dokumentów. Będziesz mieć na to co najmniej 14 dni.
Pamiętaj! Urząd może sprawdzić, czy podane przez ciebie informacje są prawdziwe, na przykład czy posiadasz odpowiednie pojazdy do wywozu nieczystości.
Otrzymasz zezwolenie
Po pozytywnej weryfikacji wniosku wójt, burmistrz lub prezydent miasta wyda zezwolenie które będzie miało formę decyzji administracyjnej.
Zezwolenie otrzymasz na czas określony. Maksymalny okres na jaki są wydawane zezwolenia to 10 lat.
Uwaga! Masz obowiązek niezwłocznie zgłaszać wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, który wydał ci zezwolenie, wszelkie zmiany danych określonych w zezwoleniu.
Dokumenty
Dokument otrzymasz jako:
OryginałInformacja dodatkowa
Zezwolenie powinno określać:
- imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby przedsiębiorcy
- przedmiot i obszar działalności objętej zezwoleniem
- termin podjęcia działalności
- wymagania w zakresie jakości usług objętych zezwoleniem
- niezbędne zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej wymagane po zakończeniu działalności objętej zezwoleniem
- inne wymagania szczególne wynikające z odrębnych przepisów, w tym wymagania dotyczące standardu sanitarnego wykonywania usług, ochrony środowiska i obowiązku prowadzenia odpowiedniej dokumentacji działalności objętej zezwoleniem.
Zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych powinno określać również stacje zlewne.
Zezwolenie wydaje się na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.
Ile zapłacisz
- 107 zł – opłata skarbowa za zezwolenie na wykonywanie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych
Gdzie zapłacić: opłatę skarbową wpłać na konto urzędu miasta lub gminy, w którym składasz wniosek. Numer konta sprawdzisz na stronie internetowej urzędu miasta lub gminy.
- 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (opcjonalnie)
Jeśli do urzędu składasz pełnomocnictwo, to musisz je opłacić. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.
Gdzie zapłacić: opłatę skarbową za pełnomocnictwo wpłać na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz pełnomocnictwo. Numer konta sprawdzisz na stronie internetowej urzędu miasta lub gminy. Na przykład, jeśli pełnomocnictwo składasz do Urzędu Miasta Poznania to opłatę zapłać również na konto Urzędu Miasta Poznania.
Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa.
Ile będziesz czekać
Nie dłużej niż miesiąc. Termin może się wydłużyć do 2 miesięcy (dostaniesz o tym informację).
Jak możesz się odwołać
Jeśli nie zgadzasz się z decyzją, możesz się od niej odwołać. Odwołanie złóż do właściwego samorządowego kolegium odwoławczego za pośrednictwem urzędu, który wydał ci decyzję. Masz na to 14 dni – licząc od dnia otrzymania decyzji.
Warto wiedzieć
Jeśli twoje zezwolenie wygaśnie lub zostanie cofnięte, musisz i tak wypełnić zawarte w nim wymogi sanitarne i środowiskowe, na przykład zdezynfekować pojazdy przewożące nieczystości.
Na stronach internetowych urzędów miast i gmin znajdziesz wykaz udzielonych i cofniętych zezwoleń.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych