Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Uzyskaj zaświadczenie o nadaniu NIP

Jesteś przedsiębiorcą i bierzesz udział w przetargu albo starasz się o kredyt na rozwój firmy? Twój kontrahent chce potwierdzić, czy NIP, którym się posługujesz, został przypisany tobie? Pobierz z urzędu skarbowego zaświadczenie o nadaniu NIP. Przeczytaj jak je uzyskać.

Jak załatwić sprawę

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Co to jest NIP

Identyfikator podatkowy NIP to numer przeznaczony do kontaktów z organami podatkowymi. NIP ułatwia identyfikację podmiotów dokonujących rozliczeń: podatników, płatników oraz inkasentów przez organy skarbowe. Musisz się nim posługiwać, kiedy składasz dokumenty dotyczące wykonania zobowiązań podatkowych, na przykład zeznania lub deklaracje.

Sprawdź, kto musi się posługiwać NIP.

W jakich sytuacjach możesz potrzebować zaświadczenia o NIP

Zaświadczenie o nadaniu NIP może być potrzebne, na przykład gdy twoja firma bierze udział w przetargu lub gdy starasz się o kredyt. O zaświadczenie o nadaniu NIP może poprosić cię również kontrahent, aby sprawdzić, czy NIP którym się posługujesz został przypisany tobie lub twojej firmie.

Ważne! W urzędzie skarbowym możesz też uzyskać informację o NIP nadanym innemu podmiotowi. We wniosku podaj dane podmiotu, którego NIP chcesz sprawdzić.

Jeśli chcesz potwierdzić poprawność numeru NIP, skorzystaj z narzędzia do sprawdzania statusu NIP na stronie ministerstwa finansów.

Kiedy powinieneś załatwić sprawę

W dowolnym momencie

Gdzie załatwisz sprawę

Usługę można zrealizować w:

  • urzędy skarbowe
  • urzędy skarbowe dla największych podmiotów

Możesz złożyć wniosek:

  • w urzędzie skarbowym właściwym dla twojej siedziby
  • w urzędzie skarbowym właściwym dla twojej siedziby w ostatnim dniu roku – jeśli zmieniła się siedziba twojej firmy
  • w dowolnym centrum obsługi podatnika działającym w każdym urzędzie skarbowym (poza urzędami wyspecjalizowanymi)

Centra obsługi podatnika to wszystkie urzędy skarbowe, z wyłączeniem wyspecjalizowanych, które działają niezależnie od terytorialnego zasięgu działania naczelnika danego urzędu. Obsługa i wsparcie realizowane w centrum obsługi polegają w szczególności na przyjmowaniu podań i deklaracji, wydawaniu zaświadczeń oraz udzielaniu wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają podjąć działalność gospodarczą.

Jeśli rozliczasz się w urzędzie skarbowym dla największych podmiotów złóż wniosek w:

Aby dowiedzieć się gdzie zrealizować usługę, podaj siedzibę lub miejsce zamieszkania.
Jeśli nie jesteś przedsiębiorcą, podaj miejsce zamieszkania.

Co zrobić krok po kroku

  1. Złóż wniosek o wydanie zaświadczenia o nadaniu NIP

Wypełnij wniosek na formularzu NIP-5/W i złóż go osobiście albo wyślij pocztą do wybranego urzędu skarbowego.

Dokumenty

Pobierz:
Dokument możesz złożyć jako:
Oryginał, Dokument elektroniczny
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Oryginał
Dokument możesz złożyć jako:
Kopia, Oryginał
Informacja dodatkowa

Pamiętaj, że organ prowadzący postępowanie nie może uzależnić wydania ci decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego od twojego zobowiązania do spełnienia dodatkowych warunków i świadczeń – chyba że organ uzasadni je konkretnymi przepisami.

Dowód zapłaty opłaty skarbowej dołącz do wniosku albo dostarcz do urzędu w ciągu 3 dni od dnia złożenia wniosku. Może to być wydruk potwierdzający wpłatę przez internet.

  1. Urząd wyda ci zaświadczenie o nadaniu NIP

Odbierz zaświadczenie osobiście lub przez pełnomocnika w urzędzie skarbowym. Jeśli podałeś we wniosku adres do wysyłki, otrzymasz zaświadczenie pocztą.

Dokumenty

Ile zapłacisz

  • 21 zł – opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o nadaniu NIP

Gdzie zapłacić: opłatę skarbową wpłać w kasie lub na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego ze względu na siedzibę urzędu skarbowego, w którym składasz wniosek o zaświadczenie o nadaniu NIP. Numer konta znajdziesz na stronie urzędu miasta lub gminy. Na przykład, jeśli pełnomocnictwo składasz do Urzędu Skarbowego w Poznaniu, opłatę zapłać na konto Urzędu Miasta Poznania.

  • 17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo szczególne PPS-1 (opcjonalne)

Jeśli działasz przez pełnomocnika, musisz zapłacić za pełnomocnictwo. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Gdzie zapłacić: opłatę skarbową za pełnomocnictwo wpłać na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz pełnomocnictwo. Numer konta znajdziesz na stronie urzędu miasta lub gminy. Na przykład, jeśli pełnomocnictwo składasz do Urzędu Skarbowego w Poznaniu, opłatę zapłać na konto Urzędu Miasta Poznania. 

  • 0 zł – opłata za pełnomocnictwo ogólne PPO-1

Możesz ustanowić pełnomocnika ogólnego do wszystkich spraw podatkowych (osobę fizyczną z pełną zdolnością do czynności prawnych – nie musi to być adwokat, radca prawny, czy też doradca podatkowy). Załatw to online na Portalu Podatkowym. Zobacz instrukcję jak zgłosić pełnomocnictwo ogólne PPO-1.

Uwaga! Nie musisz dołączać kopii pełnomocnictwa ogólnego - urząd skarbowy sam sprawdzi jego zakres w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO).

Ważne: jeśli ustanowisz pełnomocnika ogólnego, nie musisz dodatkowo ustanawiać pełnomocnika szczególnego (PPS-1). Jednak, jeśli masz już więcej niż jednego pełnomocnika o tym samym zakresie działania, czyli pełnomocnika ogólnego i szczególnego w tej samej sprawie, to wskaż jednego z nich, jako pełnomocnika do doręczeń.

Pełnomocnictwa podatkowe – praktyczne wskazówki

Ile będziesz czekać

Zaświadczenie otrzymasz w ciągu 7 dni.

Jak możesz się odwołać

Jeśli urząd wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, możesz złożyć zażalenie. Zażalenie złóż do właściwego Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, za pośrednictwem urzędu skarbowego, który wydał postanowienie. Masz na to 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.

Przeczytaj, jak złożyć zażalenie.

Czy ta strona była przydatna?

Portal nadzorowany jest przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Partnerzy projektu: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Krajowa Izba Gospodarcza. Projekt jest współfinansowany z Programu Polska Cyfrowa ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest kontynuacją projektu pt.: "Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka oraz projektu "Uproszczenie i elektronizacja procedur" finansowanego z Programu Kapitał Ludzki.

Artykuły zamieszczone w serwisie GOV.PL, w których nie podajemy żadnych dodatkowych informacji na temat praw autorskich, należą do informacji publicznych i udostępniamy je bezpłatnie. Korzystanie z nich, niezależnie od celu i sposobu korzystania, nie wymaga zgody Ministerstwa. Dostępne są w ramach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska. Serwis Biznes.gov.pl używa plików cookies. Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookie. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki.