Opłata za produkty z tworzyw sztucznych
Od stycznia 2024 roku przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy, restauracje czy hurtownie, muszą pobierać od swoich klientów nową opłatę. Obejmie ona określone produkty w tworzyw sztucznych. Przeczytaj kto, kiedy ma obowiązek pobierania tej opłaty.
Obowiązki sprzedawcy
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą jednostkę handlu detalicznego (na przykład sklep), jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną (restauracja lub bar), od 1 stycznia 2024 roku muszą pobrać od swoich klientów dodatkową opłatę.
Opłata obowiązuje w przypadku:
- oferowania określonych produktów jednorazowego użytku wykonanych z tworzyw sztucznych, które są opakowaniami, lub
- gdy przedsiębiorca pakuje napoje lub żywność w tego rodzaju produkty.
Opłatę muszą pobierać również przedsiębiorcy, którzy sprzedają napoje lub żywność pakowaną w tego rodzaju opakowania za pomocą urządzeń vendingowych, czyli maszyn umożliwiających zakup produktu bez udziału sprzedawcy.
Opłata musi zostać pobrana, nawet jeśli taka maszyna nie stoi w sklepie, hurtowni lub barze czy restauracji.
Od 1 lipca 2024 roku przedsiębiorca będzie też zobowiązany do zapewnienia:
- opakowań alternatywnych do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będących opakowaniami, wytworzonych z materiałów innych niż tworzywa sztuczne, w tym innych niż tworzywa sztuczne ulegające biodegradacji, lub
- dostępności opakowań wielokrotnego użytku.
Nieprzestrzeganie nowych przepisów może skutkować nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej w wysokości od 500 złotych do nawet 100 tysięcy złotych.
Co podlega opłacie
Wykaz produktów, których sprzedaż lub użycie będzie wymagało pobrania dodatkowej opłaty, został zawarty w załączniku nr 6 do Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.
W wykazie znajdują się między innymi:
- kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka
- pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
- przeznaczona do bezpośredniego spożycia na miejscu lub na wynos
- zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
- gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie – w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.
Stawka opłaty
Opłata wynosi:
- 0,20 zł – w przypadku kubków na napoje, w tym ich pokrywek i wieczek
0,25 zł – w przypadku pojemników na żywność, w tym pojemników takich jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowanych w celu umieszczania w nich żywności, która jest:
- przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos
- zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
- gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie
– w tym pojemników na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność
Kiedy i gdzie wnosić opłatę
Pobraną od klienta opłatę wpłacisz na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce jej pobrania, w terminie do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, w którym została pobrana.
Oznacza to, że pierwszy raz pobraną opłatę trzeba będzie przekazać do 15 marca 2025 roku. Jeśli przedsiębiorca nie wniesie opłaty lub wniesie ją nie w takiej wysokości, w jakiej powinien, to w drodze decyzji ustali ją marszałek województwa.
Skontaktuj się ze swoim urzędem i dowiedz się, jaki jest właściwy numer rachunku do wnoszenia opłaty.
Skorzystaj z wyszukiwarki i znajdź urząd marszałkowski.
Obowiązek prowadzenia ewidencji i składania sprawozdania
Przedsiębiorcy, którzy pobierają nową opłatę, muszą także prowadzić ewidencję liczby nabytych i wydanych użytkownikom końcowym produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będących opakowaniami.
Ewidencja obejmuje rok kalendarzowy i może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. Jeśli przedsiębiorca prowadzi więcej niż jeden sklep, hurtownię czy bar lub restaurację i w każdym z tych miejsc sprzedaje produkty podlegające dodatkowej opłacie, to ewidencja musi być prowadzona oddzielnie dla każdego z nich. Ewidencję należy przechowywać przez 5 lat.
Ponadto przedsiębiorcy, którzy są zobowiązani do pobierania nowej opłaty, muszą też składać roczne sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi - do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy marszałkowi województwa właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.
Szczegółowy wykaz elementów sprawozdania znajduje się w art. 73 ust. 2 pkt. 3a Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Sprawozdanie składa się za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Praktyczne informacje o tym, jak uzyskać wpis do Bazy, uzyskasz na stronie internetowej prowadzonej przez Ministerstwo Klimatu i środowiska.