Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy

Rozwiązania wspierające firmy w związku z powodzią

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą skorzystać ze wsparcia finansowego i z dłuższych terminów realizacji obowiązków urzędowych, a firmy przekazujące darowizny na rzecz powodzian – z obniżonych stawek VAT.

Świadczenie interwencyjne

Jaka jest wysokość świadczenia interwencyjnego

Ministerstwo Rozwoju i Technologii opracowało mechanizm pomocy finansowej dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi, nazwane świadczeniem interwencyjnym.

Jest to jednorazowe świadczenie na pokrycie szkód poniesionych bezpośrednio w wyniku powodzi. Jego celem jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.

Świadczenie jest udzielane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), na podstawie wniosku przedsiębiorcy i w wysokości określonej we wniosku.

Kwota świadczenia, o którą wnioskuje przedsiębiorca, nie może przekroczyć:

  • wysokości poniesionej szkody
  • kwoty ustalonej zgodnie z jednym z wybranych sposobów, czyli:

    • iloczynu liczby ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia w ZUS (do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego), na dzień złożenia wniosku albo na dzień 16 września 2024 roku (należy wziąć pod uwagę mniejszą z tych liczb) i kwoty 16 tys. zł. albo
    • iloczynu średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 roku oraz współczynnika 0,75
  • maksymalnej kwoty świadczenia, która wynosi 1 mln zł.

Uwaga! Jeśli przed powodzią nie zawarłeś umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, wysokość przyznanego świadczenia interwencyjnego nie może przekroczyć 75 % wysokości szkody ani 750 000 złotych (czyli 75% maksymalnej wysokości świadczenia interwencyjnego).

Przeczytaj więcej o świadczeniu interwencyjnym na stronie internetowej ZUS.

Ważne! Świadczenie interwencyjne stanowi pomoc publiczną. Łączna wartość takiej pomocy nie może przekroczyć wartości szkody (szkody materialne i utracony dochód) pomniejszonej o wartość uzyskanego odszkodowania.

Jeżeli otrzymasz pomoc publiczną (na przykład w postaci świadczenia interwencyjnego, nowego terminu na opłacenie składek), która przekroczy ten poziom, będziesz zobowiązany do zwrotu tej części uzyskanej pomocy publicznej, która przekracza dopuszczalną wartość.

Kto może się ubiegać o świadczenie interwencyjne

Świadczenie interwencyjne przysługuje przedsiębiorcom poszkodowanym w wyniku powodzi, którzy prowadzili działalność gospodarczą 16 września 2024 roku.

O świadczenie mogą się ubiegać przedsiębiorcy wpisani do CEIDG, osoby prawne (na przykład spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjne) i jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, które mają zdolność prawną – prowadzą działalność gospodarczą (na przykład spółki jawne, komandytowe, partnerskie).

Ważne! Warunek prowadzenia działalności gospodarczej na dzień 16 września 2024 roku, spełniają też przedsiębiorcy, którzy tego dnia mieli zawieszoną działalność. Zawieszenie działalności w tym przypadku traktowane jest jako jej prowadzenie.

Aby otrzymać świadczenie interwencyjne przedsiębiorca musi:

  • wykazać, że poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej
  • zobowiązać się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego, oraz
  • zobowiązać się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez okres 6 miesięcy od 16 września 2024 roku.

Wysokość szkody powinna być oszacowana przez rzeczoznawcę lub biegłego uprawnionego do dokonywania wyceny środków trwałych lub aktywów obrotowych albo przez rzeczoznawcę majątkowego.

Utrzymanie poziomu zatrudnienia oznacza utrzymanie liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego.

Ważne! Przedsiębiorca, który zawiesił działalność, musi ją wznowić od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego. Świadczenie interwencyjne ma wspierać dalsze prowadzenie działalności, dlatego musi ona być przez 6 miesięcy aktywnie prowadzona.

Uwaga! Oprócz przedsiębiorców, o świadczenie interwencyjne mogą się ubiegać także inni płatnicy składek:

  • organizacje pozarządowe lub inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego
  • podmioty ekonomii społecznej, prowadzące obok działalności pożytku publicznego również inną działalność o charakterze odpłatnym
  • rolnicy.

Przeczytaj na stronie ZUS, jakie są warunki ubiegania się o świadczenie interwencyjne dla innych podmiotów niż przedsiębiorcy.

Jak złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne

Wnioski o świadczenie interwencyjne należy składać do ZUS, na formularzu RSI, w terminie od 5 października 2024 roku do 16 marca 2025 roku.

Wniosek można złożyć:

  • przez internet, na profilu płatnika na PUE/eZUS jako pismo ogólne, do którego dołączasz wniosek o świadczenie interwencyjne
  • w formie papierowej, w każdej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym albo pocztą.

Uwaga! Jeśli nie masz dostępu do internetu lub potrzebujesz wsparcia przy wypełnianiu wniosku, skorzystaj z pomocy pracowników ZUS w dowolnej placówce oraz w punktach mobilnych.

Na stronie internetowej ZUS są dostępne:

Pożyczka powodziowa z możliwością umorzenia

Jaka jest wysokość pożyczki i kto może ją dostać

Ministerstwo Rozwoju i Technologii przygotowało dla przedsiębiorców poszkodowanych przez powódź ofertę jednorazowych, nieoprocentowanych, pożyczek do wysokości szkody poniesionej w wyniku powodzi. Są to pożyczki z możliwością umorzenia.

Maksymalna kwota pożyczki to 200 000 złotych. Dla przedsiębiorców, którzy przed wystąpieniem powodzi zawarli umowę ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, maksymalna kwota pożyczki jest równa różnicy między wysokością poniesionych szkód, a wysokością przyznanego im odszkodowania.

O pożyczkę może wnioskować przedsiębiorca, który w czasie wystąpienia powodzi we wrześniu 2024 roku:

  • wykonywał działalność gospodarczą na obszarze gminy objętej stanem klęski żywiołowej (gmina poszkodowana)
  • zatrudniał nie więcej niż 50 pracowników.

Ważne! O udzielenie pożyczki może się ubiegać także przedsiębiorca, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej.

Na co można przeznaczyć pożyczkę

Pożyczka może być przeznaczona na:

  • usuwanie szkód w rzeczowych aktywach trwałych lub obrotowych powstałych w wyniku powodzi w miejscu faktycznego wykonywania działalności gospodarczej
  • usuwanie szkód w środkach trwałych oddanych przedsiębiorcy do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze
  • remont lub przystosowanie do prowadzenia działalności gospodarczej innego lokalu lub budynku, w sytuacji, gdy usuwanie szkód w dotychczasowym miejscu jej prowadzenia wiązałoby się ze zwiększonym ryzykiem powtórnego zniszczenia przez powódź w przyszłości.
  • wynagrodzenie za wykonanie oszacowania szkód poniesionych w wyniku powodzi, które jest podstawą obliczenia kwoty pożyczki (rzeczoznawca majątkowy, biegły uprawniony do dokonania wyceny).

Jakie są warunki spłaty pożyczki

Pożyczka podlega umorzeniu w 100%, jeśli przedsiębiorca:

  • przed powodzią zawarł umowę ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych
  • wykorzystał pożyczkę zgodnie z jej przeznaczeniem
  • przedstawił rozliczenie pożyczki w terminie 6 miesięcy od zawarcia umowy z funduszem pożyczkowym. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony o 3 miesiące.

Dla przedsiębiorców, którzy przed wystąpieniem powodzi nie ubezpieczyli przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych, przewidziano umorzenie 75% pożyczki.

W takich przypadkach, pozostała do spłaty kwota pożyczki:

  • nie jest oprocentowana
  • jest spłacana zgodnie z harmonogramem ustalonym przez fundusz pożyczkowy i przedsiębiorcę
  • powinna zostać spłacona w okresie 3 lat od dnia zawarcia umowy pożyczki z okresem karencji 9 miesięcy, liczonym od dnia zawarcia umowy pożyczki.

Kiedy i gdzie złożyć wniosek o pożyczkę

Wniosek o przyznanie pożyczki złóż w ciągu 6 miesięcy od dnia wystąpienia szkody powstałej w wyniku powodzi, do jednego z funduszy pożyczkowych, wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Dowiedz się, jak złożyć wniosek o pożyczkę:

Pożyczka z funduszu wsparcia przedsiębiorstw dotkniętych powodzią

Jakie są warunki pożyczki

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) utworzyły fundusz, który oferuje przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi wsparcie w wysokości nawet do 5 milionów zł.

Wsparcie jest udzielane w formie nieoprocentowanych pożyczek, z których można sfinansować do 100% wydatków na inwestycję.

Maksymalny okres spłaty pożyczki to 10 lat (120 miesięcy) od momentu jej uruchomienia. Okres spłaty może zostać wydłużony o 12 miesięczną karencję w spłacie rat, przyznawaną na wniosek przedsiębiorcy.

Pożyczka podlega umorzeniu w 90%, jeśli przedsiębiorca zrealizuje przedsięwzięcie finansowane pożyczką i potwierdzi wydatkowanie jej środków zgodnie z przeznaczeniem.

Przeczytaj więcej o warunkach wsparcia na stronie Banku Gospodarstwa Krajowego.

Na co można przeznaczyć pożyczkę

Pożyczka jest udzielana na finansowanie odbudowy działalności po powodzi, a także na finansowanie związane z utrzymaniem bieżącej działalności firmy i zapewnienie jej płynności finansowej.

Możesz wydać środki z pożyczki na przykład na:

  • odbudowę i remont obiektów oraz infrastruktury, zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku powodzi, niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej
  • naprawę lub zakup sprzętu, maszyn lub innych zasobów technicznych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku powodzi, niezbędnych do wznowienia działalności
  • inwestycje związane z przeniesieniem działalności firmy na tereny o mniejszym ryzyku powodziowym w obrębie tego samego województwa,
  • zatowarowanie
  • finansowanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa, w tym wypłat wynagrodzeń, płatności dla dostawców, pokrycie kosztów operacyjnych, zobowiązania publiczno-prawne
  • finansowanie innych wydatków niezbędnych do zapewnienia ciągłości działania firmy.

Kto może się ubiegać o pożyczkę

O pożyczkę mogą wnioskować przedsiębiorcy, których dotknęły skutki powodzi i którzy:

  • wykażą, że w związku z powodzią ponieśli szkodę
  • najpóźniej 16 września 2024 roku mieli siedzibę, oddział, albo miejsce wykonywania działalności gospodarczej na obszarze gminy objętej stanem klęski żywiołowej (gmina poszkodowana)
  • prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy poszkodowanej.

O pożyczkę mogą się ubiegać przedsiębiorcy wpisani do CEIDG, a także podmioty wpisane do KRS: osoby prawne (na przykład spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjne) i jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, które mają zdolność prawną (na przykład spółki jawne, komandytowe, partnerskie).

Gdzie złożyć wniosek o pożyczkę

Złóż wniosek o pożyczkę do jednego z Partnerów Finansujących BGK:

Umorzenie dotacji na start firmy

Osoba bezrobotna, która otrzymała z powiatowego z Powiatowego Urzędu Pracy (PUP) środki na podjęcie działalności gospodarczej, może wnioskować o umorzenie przyznanego wsparcia.

Dotyczy to tych osób, których miejsca pracy uległy zniszczeniu na skutek powodzi.

O umorzeniu – w całości lub w części, wraz z odsetkami – decyduje starosta.

Wniosek w tej sprawie złóż do PUP w terminie do 31 grudnia 2024 roku.

Sprawdź dane kontaktowe Powiatowych Urzędów Pracy.

Ważne! Jeśli otrzymasz decyzję o umorzeniu, możesz ponownie złożyć wniosek o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej do PUP.

Przedłużone terminy opłacania składek ZUS

Przedsiębiorcy poszkodowani przez powódź mogą opłacić składki do ZUS, za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 roku, w terminie do 15 września 2025 roku.

Aby skorzystać z przedłużonego terminu musisz złożyć do ZUS:

  • oświadczenie, że twoja firma została poszkodowana przez powódź

albo

  • zaświadczenie wydane przez właściwy organ gminy, potwierdzające status poszkodowanego.

Przeczytaj, jak złożyć do ZUS zaświadczenie lub oświadczenie dla poszkodowanych w wyniku skutków powodzi z września 2024 roku.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą opłacającym składki na własne ubezpieczenia, możesz też wystąpić do ZUS z wnioskiem o ich umorzenie. ZUS może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli wykażesz, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jesteś w stanie opłacić tych należności, ponieważ niosłoby to za sobą zbyt ciężkie skutki dla ciebie i twojej rodziny.

Chodzi w szczególności o przypadek, poniesienia strat materialnych w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, które powodują, że po opłaceniu należności z tytułu składek nie mógłbyś dalej prowadzić działalności.

Sprawdź, jak złożyć do ZUS wniosek o umorzenie składek.

Jeśli masz wątpliwości, jak skompletować i wypełnić wniosek o umorzenie składek ZUS, skontaktuj się z jednym z doradców do spraw ulg i umorzeń wyznaczonych przez ZUS.

Umorzenie składek ZUS

Od 6 stycznia 2025 roku płatnicy składek poszkodowani w wyniku powodzi, będą mogli złożyć do ZUS wniosek o umorzenie składek.

Rozwiązanie dotyczy nie tylko przedsiębiorców, ale także podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego albo działalność rolniczą na terenie objętym klęską żywiołową.

Aby skorzystać z umorzenia, musisz wykazać spadek przychodu z prowadzonej działalności o co najmniej 40% między porównywanymi miesiącami.

W tym celu możesz porównać miesiące:

  • wrzesień 2024 roku do września 2023 roku
  • październik 2024 roku do października 2023 roku
  • wrzesień 2024 roku do sierpnia 2024 roku – jeśli twoja firma rozpoczęła działalność w 2024 roku.

ZUS może umorzyć należności – w tym te już opłacone – za wskazany przez ciebie miesiąc lub miesiące kalendarzowe, które przypadają za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 roku.

Umorzenie dotyczy należności z tytułu składek na:

  • ubezpieczenia społeczne
  • ubezpieczenie zdrowotne
  • Fundusz Pracy
  • Fundusz Solidarnościowy
  • Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Uwaga! Możesz złożyć wniosek o umorzenie także jeśli:

  • masz już przedłużony termin płatności składek do 15 września 2025 roku
  • masz zawartą z ZUS umowę o rozłożenie na raty należności z tytułu składek albo o odroczenie terminu płatności składek obejmującą należności z okresu od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 roku.

Zwolnienie z opłacania składek KRUS

Osoby, które podlegają ubezpieczeniu społecznemu rolników i poniosły szkody w związku z wystąpieniem powodzi, są zwolnione z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników oraz na ubezpieczenie zdrowotne za osoby objęte tymi ubezpieczeniami. Zwolnienie obowiązuje w okresie od 1 października 2024 roku do 30 września 2025 roku.

Aby skorzystać ze zwolnienia musisz złożyć w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) oświadczenie o poniesieniu szkody na skutek powodzi.

Przejdź na stronę internetową KRUS, aby pobrać oświadczenie o poniesieniu szkody.

Zaniechanie poboru podatków dochodowych

Przedsiębiorcy poszkodowani w trakcie powodzi nie zapłacą podatku dochodowego od kwot ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi w okresie od 12 września 2024 roku do 31 grudnia 2026 roku.

Zaniechanie poboru podatku dochodowego dotyczy zarówno podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), jak i podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).

Z kolei przedsiębiorcy rozliczający ryczałt od dochodów spółek (estoński CIT) nie zapłacą podatku od wydatków na cele związane z usuwaniem skutków powodzi poniesionych w okresie od 12 września do 31 grudnia 2024 roku.

Dla obliczenia wysokości tych wydatków przyjmuje się, że odpowiadają one:

  • wysokości poniesionych kosztów wytworzenia lub cenie nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego
  • wysokości kosztów poniesionych z tytułu wykonania nieodpłatnych świadczeń realizowanych na rzecz organizacji pozarządowych i podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.

Organizacje pozarządowe i podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, to podmioty wymienione w artykule 3 ustęp 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Przedłużone terminy podatkowe

Jakie terminy zostały przedłużone

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą skorzystać z wydłużonych terminów do złożenia deklaracji i innych informacji podatkowych oraz do płatności podatków.

Dotyczy to podatku VAT, podatków dochodowych PIT i CIT, a także podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) oraz podatku od spadków i darowizn.

Sprawdź nowe terminy w tabeli.

Jaki obowiązek

Za jaki okres

Do kiedy przedłużony termin

VAT – płatność podatku

za okresy rozliczeniowe, dla których terminy płatności VAT przypadają od 19.09.2024 do 31.12.2024 (czyli okresy rozliczeniowe VAT od sierpnia do listopada 2024)

do 25.01.2025

VAT – składanie deklaracji, informacji podsumowujących, ewidencji (JPK-VAT)

za okres okresy rozliczeniowe, dla których termin złożenia deklaracji, informacji podsumowujących oraz ewidencji (JPK-VAT) przypadają od 19.09.2024 do 31.10.2024 (czyli okresy rozliczeniowe od sierpień i wrzesień 2024)

do 25.11.2024

PIT – płatność zaliczek na podatek

za:

  • miesiące od sierpnia do grudnia 2024 dla podatników opłacających zaliczki miesięczne
  • III i IV kwartał 2024 dla podatników opłacających zaliczki kwartalne

do 30.04.2025

podatek od przychodów z budynków (PIT) – płatność podatku

za miesiące od sierpnia do grudnia 2024

do 30.04.2025

PIT – przekazanie przez płatników zaliczek pobranych od podatników na podatek dochodowy od osób fizycznych i zryczałtowany podatek dochodowego od osób fizycznych

w okresie od 1.08.2024 do 31.12.2024

do 30.04.2025

PIT – złożenie rocznej deklaracji przez płatnika, który zaprzestał prowadzenia działalności w okresie od 19.09.2024 do 31.12.2024

za rok podatkowy 2024

do 31.01.2025

PIT – płatność ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

za:

  • miesiące od sierpnia do grudnia 2024 dla podatników opłacających ryczałt miesięcznie
  • III i IV kwartał 2024 dla podatników opłacających ryczałt kwartalnie

do 30.04.2025

CIT – płatność zaliczek na podatek

za:

  • miesiące od sierpnia do grudnia 2024 dla podatników opłacających zaliczki miesięcznie
  • III i IV kwartał 2024 dla podatników opłacających zaliczki kwartalnie

do 31.03.2025

podatek od przychodów z budynków (CIT) – płatność podatku

za miesiące od sierpnia do grudnia 2024

do 31.03.2025

ryczałt od dochodów spółek (estoński CIT) – płatność podatku

w przypadku gdy termin płatności podatku przypada we wrześniu albo w październiku 2024

przedłużenie o 3 miesiące

CIT – podatnicy, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy (i nie są w estońskim CIT):

  • złożenie zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej)
  • płatność podatku dochodowego

jeżeli złożenie zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) lub płatność podatku dochodowego przypada w okresie od 19.09.2024 do 31.10.2024

do 31.03.2025

podatek od spadków i darowizn:

  • złożenie zgłoszenia
  • złożenie zeznania podatkowego oraz korekty zeznania

jeżeli termin przypada w okresie od 19.09.2024 do 31.10.2024

do 31.01.2025

podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)

  • złożenie deklaracji
  • płatność podatku

jeżeli termin przypada w okresie od 19.09.2024 do 31.10.2024

do 31.01.2025

Jeśli jesteś przedsiębiorcą poszkodowanym w powodzi albo reprezentujesz taki podmiot i masz problem z wywiązaniem się z innych obowiązków podatkowych niż wskazane w tabeli, możesz się starać o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty zobowiązań podatkowych w trybie przewidzianym w ordynacji podatkowej.

Przeczytaj, jak złożyć wniosek o:

Kogo dotyczą przedłużone terminy podatkowe

Z dłuższych terminów w PIT, CIT, VAT mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy:

Uwaga! Te warunki muszą być spełnione łącznie.

Przedłużenie terminów w PCC oraz podatku od spadków i darowizn ma zastosowanie także do osób i podmiotów poszkodowanych, które nie są przedsiębiorcami.

Poszkodowanymi są te osoby, firmy lub inne podmioty, które na skutek powodzi doznały szkód majątkowych lub utraciły, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu.

Zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej

Przedsiębiorcy, których kasy fiskalne zostały trwale uszkodzone albo utracone w wyniku powodzi, mogą ubiegać się o zwrot kosztów zakupu takiej kasy.

Dotyczy to przedsiębiorców, którzy mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej i kupili kasę online.

Zwrot przysługuje podatnikom, którzy:

  • posiadali kasy fiskalne w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu, które utracili lub które uległy trwałemu uszkodzeniu w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi
  • nabędą nową kasą fiskalną – w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi – w terminie 6 miesięcy od miesiąca w którym wystąpiła klęska żywiołowa na skutek powodzi
  • poszkodowanymi w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi
  • mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy poszkodowanej
  • prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy poszkodowanej
  • utrata lub trwałe uszkodzenie kasy fiskalnej nastąpiły na terenie gminy poszkodowanej
  • terminowo powiadomili naczelnika urzędu skarbowego o utracie kasy lub posiadają protokół sporządzony przez podmiot prowadzący serwis kas fiskalnych, który potwierdza trwałe uszkodzenie kasy
  • rozpoczęli prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej nie później niż w okresie 6 miesięcy następujących po miesiącu, w którym zakupili tą kasę, w okresie obowiązywania potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje i wymagania techniczne dla kas fiskalnych
  • posiadają fakturę potwierdzającą zakup kasy fiskalnej oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.

Uwaga! Te warunki muszą być spełnione łącznie.

Zwrot jest realizowany przez:

  • odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy online w deklaracji VAT – jeśli rozliczasz VAT
  • zwrot na twoją rzecz przez urząd skarbowy kwoty wydanej na zakup kasy online – jeśli jesteś zwolniony z VAT.

Zwrot kosztu zakupu kasy online wynosi 100% jej ceny netto, jednak nie więcej niż:

  • 1626 zł – w przypadku podatników, którym przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup kasy fiskalnej
  • 2000 zł – w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

Ważne! Podatnicy, z gmin poszkodowanych, którzy w przeszłości skorzystali z ulgi na zakup kas fiskalnych, które zostały następnie utracone lub trwale uszkodzone w wyniku powodzi nie muszą dokonywać zwrotu tej ulgi nawet jeśli w wyniku powodzi zakończą prowadzenie działalności gospodarczej.

Zwolnienie z opłaty skarbowej

Do 15 września 2025 roku przysługuje zwolnienie od opłaty skarbowej w sprawach związanych z usuwaniem skutków powodzi.

Zwolnienie dotyczy opłaty skarbowej za:

  • dokonanie czynności urzędowej
  • wydanie zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji)
  • złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.

Obniżone stawki VAT

Aby ułatwić wspieranie osób poszkodowanych przez powódź, wprowadzono czasową obniżkę stawki VAT dla darowizn towarów i nieodpłatnego świadczenia usług potrzebnych do usuwania skutków kataklizmu.

Obniżona stawka VAT 0% dotyczy darowizn:

  • materiałów budowlanych na rzecz poszkodowanych w powodzi – dokonanych w okresie od 24 września 2024 roku do 31 marca 2025 roku
  • towarów i usług na cele związane z pomocą poszkodowanym wskutek intensywnych opadów atmosferycznych lub powodzi we wrześniu 2024 – dokonanych w okresie od 12 września 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku.

W przypadku materiałów budowlanych zerowy VAT dotyczy darowizn przekazywanych na rzecz osób lub podmiotów, których nieruchomości – uszkodzone w powodzi – są usytuowane na terenie gmin objętych stanem klęski żywiołowej (gminy poszkodowane) oraz które mają formalne prawo do dysponowania tymi nieruchomościami.

Odbiorcami darowizn materiałów budowlanych mogą być:

  • osoby fizyczne
  • podmioty prowadzące działalność:
    • edukacyjną
    • kulturalną
    • w zakresie ochrony zdrowia
    • opieki społecznej
    • opieki nad dziećmi, młodzieżą oraz osobami w podeszłym wieku
    • w zakresie zbiorowego zakwaterowania uczniów i studentów
  • jednostki organizacyjne pomocy społecznej oraz inne podmioty prowadzące działalność w obszarze pomocy społecznej.

Aby skorzystać ze stawki VAT 0% podatnik (darczyńca) musi:

  • zawrzeć pisemną umowę darowizny z dysponentem nieruchomości
  • posiadać dokument potwierdzający szkodę w nieruchomości powstałą w wyniku powodzi:
    • odpowiedni kwestionariusz z rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzanego przez pracownika socjalnego – w przypadku, gdy dysponentem nieruchomości jest osoba fizyczna
    • zaświadczenie wydane przez właściwego wójta, burmistrza albo prezydenta miasta – w przypadku, gdy dysponentem nieruchomości jest uprawniony podmiot (na przykład prowadzący działalność edukacyjną, kulturalną, opiekuńczą).

Jeśli chodzi o darowizny innych niż materiały budowlane towarów i usług dla ofiar powodzi, to stawka VAT 0% dotyczy wsparcia realizowanego za pośrednictwem podmiotów zwykle organizujących pomoc i dystrybucję świadczeń w tego rodzaju sytuacjach.

Aby skorzystać ze stawki VAT 0%, towar lub usługa muszą być przekazane na rzecz:

  • organizacji pożytku publicznego
  • jednostki samorządu terytorialnego
  • podmiotu leczniczego
  • Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Obniżona stawka VAT dotyczy darowizn wszelkiego rodzaju towarów, na przykład żywności, koców, śpiworów, ubrań, ale też nieodpłatnych usług, takich jak zakwaterowanie czy wynajem agregatów prądotwórczych.

Uzyskaj pomoc

Skorzystaj z infolinii:

Krajowej Administracji Skarbowej (KAS)

telefon

(22)4605930

czynna w dni powszednie w godz. 8.00-18.00

Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)

(22)560 16 00

czynna od poniedziałku do piątku w godz. 7:00-18:00

Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)

telefon

(22)3918370

czynna od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00-15.00

Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON)

telefon

(22)5818410

czynna w dni powszednie w godz. 9.00-15.00

Urzędów Pracy - Zielona Linia

telefon

19 524

czynna w dni powszednie w godz. 8.00-18.00.

Pomoc dostępna w języku polskim, angielskim, ukraińskim, rosyjskim oraz na video w języku migowym

Potrzebujesz więcej informacji? Przeczytaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o instrumenty pomocowe.

Portal nadzorowany jest przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Partnerzy projektu: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Krajowa Izba Gospodarcza. Projekt jest współfinansowany z Programu Polska Cyfrowa ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest kontynuacją projektu pt.: "Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej" finansowanego z Programu Innowacyjna Gospodarka oraz projektu "Uproszczenie i elektronizacja procedur" finansowanego z Programu Kapitał Ludzki.

Artykuły zamieszczone w serwisie GOV.PL, w których nie podajemy żadnych dodatkowych informacji na temat praw autorskich, należą do informacji publicznych i udostępniamy je bezpłatnie. Korzystanie z nich, niezależnie od celu i sposobu korzystania, nie wymaga zgody Ministerstwa. Dostępne są w ramach licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska. Serwis Biznes.gov.pl używa plików cookies. Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookie. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki.